نَقد

نَقد


وحید مفید، مدیركل امور غذایی بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو با انتقاد از تبلیغ كالاهای آسیب‌رسان سلامت نظیر نوشیدنی‌های مالت در صدا و سیما، در نشست بررسی چالش‌های تبلیغات مواد غذایی از دیدگاه ذی‌نفعان گفت: سعی كردیم توقف تبلیغات كالاهای مضر را پیگیری كنیم، اما بهانه‌هایی مثل تامین بودجه از تبلیغات وجود دارد. اگر بودجه صداوسیما به قیمت به خطر انداختن سلامت مردم تامین می‌شود، باید این موضوع گفته شود.
این معرفی‌ محصولات باید در چارچوب و ضوابطی انجام گیرد. تبلیغات صداوسیما تقریبا از كانال اداره غذا و دارو نمی‌گذرد و در دوسالی كه من اینجا سمت داشتم، اداره بازرگانی صداوسیما مجموعا سه یا چهار بار درخصوص سلامت تبلیغات مواد غذایی از ما استعلام گرفتند.
نكته‌ای كه وجود دارد این كه شورای سلامت، نوشیدنی‌های مالت را به علت داشتن قند بالا جزو كالاهای آسیب‌رسان قرار داده، لذا، این نوشیدنی‌ها طی روز بارها از صداوسیما تبلیغ می‌شوند. این باعث تهییج مصرف می‌شود. ما یكی دو بار سعی كردیم توقف تبلیغات كالاهای مضر را پیگیری كنیم، اما بهانه‌هایی مثل تامین بودجه از تبلیغات وجود دارد. اگر بودجه صداوسیما به قیمت به خطر انداختن سلامت مردم تامین می‌شود، باید این موضوع گفته شود.
صداوسیما ممكن است از راه تبلیغات، درآمد اندكی كسب كند، اما دولت باید چند برابر درآمد صداوسیما را صرف كند نه سرانه مصرف یك ماده غذایی ناسالم را پایین آورد تا سلامت جامعه به خطر نیفتد.
تصویب قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی یكی دیگر از مواردی است كه وجود دارد.