چرا دندانم زرد شده؟

چرا دندانم زرد شده؟


یكی از سوالات شایع بیمارانم این است: هرچقدر مسواك می‌زنم این خطوط قهوه‌ای رنگ از روی سطح دندانم پاك نمی‌شوند.
بیماران بهتر است بدانند تغییر رنگ دندان‌ها به دلایل مختلفی رخ می‌دهد كه تشخیص آن با دندانپزشك مجرب است .
 رنگ رخساره خبر می‌دهد
از جرم دندان!
شایع‌ترین بیماری دندان، پوسیدگی است كه همراه تخریب بافت دندانی است. بعضی تغییر رنگ‌ها، مربوط به جرم است كه رسوب مواد معدنی بزاق است و با مسواك از بین نمی‌رود.
 اعصاب به‌هم ریخته دندانی
بعضی تغییر رنگ‌ها مربوط به رنگدانه‌های مواد رنگی است و یكی دیگر از عوامل تغییر رنگ دندان‌ها به زواید عصب دندان مربوط است كه از تغییر حالت زنده دندان به حالت مرده دندان حکایت دارد.
عوامل دیگر تغییر رنگ عبارت است از تغییر رنگ مواد پركردنی ترمیمی یا باقی ماندن مواد پركردنی داخل دندانی است .
 تتراسایكلین
سفیدی به دندان نمی‌گذارد
مصرف داروهایی مانند تتراسایكلین، توسط مادر باردار می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های نوزاد و كودك شود. از دلایل دیگر می‌توان به نقایص ژنتیك تشكیل مینا یا عاج دندان اشاره كرد.
نكته بسیار مهم این است هر تغییر رنگ دندان را باید با توجه به علت ایجادكننده آن درمان كرد و مشورت با دندانپزشكان از ضرورت‌های حفظ سلامت و زیبایی دندان‌هاست .
اگر تغییر رنگ دندان به دلیل جرم (سنگ‌های معدنی سولفات كلسیم بزاق) یا رنگدانه‌ها باشد باید با دستگاه‌های خاص جرم‌گیری و با فرزهای (برس) خاصی سطح دندان صاف و براق شود.
از طرف دیگر اگر رنگ زرد دندان به دلایل نقص ژنتیك مینا باشد باید مینای دندان با مواد پركردنی كامپوزیتی یا پرسلنی بازسازی شود. داستان سفید كردن بیشتر دندان نسبت به حالت طبیعی خود، مقوله‌ای است كه در زمانی مستقل به آن خواهیم پرداخت.