سرطان‌زایی ریحان بنفش شایعه است

سرطان‌زایی ریحان بنفش شایعه است

 مدتی پیش در برخی شبكه‌های مجازی مطلبی غیرعلمی مبنی بر این‌كه سازمان نظارت بر مواد غذایی آمریكا اعلام كرده كه مصرف ریحان بنفش یكی از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان در مردان و زنان است، منتشر شد‌. در همین خصوص ادعا شد كه مصرف و تولید ریحان بنفش از مدتی پیش در آمریكا و اروپا ممنوع و تنها محدود به آسیا به‌ویژه ایران است و یكی از علل شیوع بالای سرطان در كشورمان را به ریحان بنفش نسبت دادند‌. پس از گذشت چندی مجدد این شایعه در شبكه‌های مجازی در حال انتشار است و متاسفانه برخی افراد هم بدون چون و چرا آن را پذیرفته‌اند‌. جهت تكذیب شایعه مواردی را خاطر نشان می‌كنیم.
از نظر علمی مسؤول ایجاد رنگ‌های مختلف در سبزیجات، رنگدانه‌های موجود در گیاهان است كه خاصیت آنتی‌اكسیدانی (ضدسرطانی) دارند و تحقیقات نشان داده هر چه سبزی‌ها رنگین و پررنگ‌تر باشند همچون ریحان بنفش خواص ضدسرطانی قوی‌تری دارند‌. تفاوت‌های ژنتیكی و نژادی در گیاهان سبب پیدایش رنگ خاصی در آن می‌شود و تا‌كنون چنین ادعایی كه با تغییر رنگ گیاه خواص ارزشمند آن دستخوش تغییرات نامطلوب شود به اثبات نرسیده است.
ریحان بنفش (ارغوانی) مشابه ریحان سبز ارزش تغذیه‌ای و بیش از آن خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارد و در مطالعات اخیر آثار ضداكسیدانی و ضدسرطانی برای انواع ریحان شناخته شده و حتی در سرطان پستان توصیه به مصرف این نوع سبزی شده است. همچنین خاصیت ضدسرطانی ریحان به توانایی‌اش در تاثیرگذاری برعفونت‌های ویروسی وجود دارد.
این سبزی معطر، محرك اشتها و روان‌کننده مزاج است و به رفع گرفتگی ماهیچه و التهاب مفاصل كمك می‌كند و در تقویت سیستم گوارش به‌خصوص معده و رفع نفخ موثر است‌. از دیدگاه طب سنتی ریحان طبیعت گرم و خشك داشته و بوی مطبوع آن تسكین‌دهنده و آرامبخش است و با تاثیر مطلوب بر سیستم عصبی سبب التیام اضطراب و استرس و مشكلات بی‌خوابی می‌شود.
بهترین زمان نگهداری ریحان تازه به مدت دو روز آن هم در طبقات پایینی یخچال است.