موقعیت شكننده بوریس جانسون

موقعیت شكننده بوریس جانسون


 بوریس جانسون همان‌طور كه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد در انتخابات درون‌حزبی بر جرمی هانت غلبه یافت و به خانه شماره 10 خیابان داونینگ راه یافت. او در بدترین موقعیت سیاسی در انگلیس به مقام نخست‌وزیری رسیده است. برگزیت بزرگ‌ترین چالش پیش روی بوریس جانسون، نخست وزیر تازه‌نفس انگلیس است. برگزیت قرار بود راه تازه‌ای برای انگلیس در نقش آفرینی در عرصه اروپا و جهان باشد اما اكنون به چالشی برای مردم انگلیس تبدیل شده است.
بوریس جانسون در اولین ساعات ورود به خانه شماره 10 مهم‌‌ترین دغدغه كشورش را برگزیت خواند و با وعده مذاكره بر سر توافقی جدید با سران اتحادیه اروپا، اروپایی‌ها را به یك چالش جدید دعوت كرد. او گفت بدون توافق یا با توافق در 31 اكتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهند شد. اما این موضع‌گیری جانسون از طرف آلمان و فرانسه بی‌جواب نماند. املی دو مونشلن، وزیر مشاور دولت مكرون تاكید كرد اگر بریتانیا همچنان خواهان خروج از اتحادیه اروپاست، باید به توافق موجود تكیه كند. نوربرت روتخن، یكی از قانونگذاران آلمانی و از متحدان نزدیك آنگلا مركل، صدراعظم این كشور نیز یك روز پس از اظهارات جانسون درخصوص برگزیت در پیامی تهدیدگونه به بوریس جانسون تاكید كرد كه «اتحادیه اروپا بر سر اصول و ارزش‌هایش سازش و مصالحه نخواهد كرد.»
با این اظهارنظرهای صریح بعید به نظر می‌رسد بوریس جانسون بتواند مذاكراتی را برای توافق‌نامه جدید با اتحادیه اروپا آغاز كند. پس محتمل‌ترین گزینه برای بوریس جانسون خروج بدون توافق از اتحادیه اروپاست. اما نخست‌وزیر جدید انگلیس در داخل انگلیس در شرایط متزلزل سیاسی قرار داد. حزب محافظه كار اكثریت شكننده‌ای در پارلمان دارد. از سوی دیگر پیش از این مجلس عوام در مصوبه‌ای اختیارات نخست‌وزیر برای خروج از اتحادیه اروپا را محدود كرده و هرگونه تصمیم‌گیری درباره برگزیت به مجلس عوام واگذار شده است.
در واقع همان ابهام‌ها و نبود قطعیت‌ها كه موجب شكست ترزا می‌ در هدایت انگلیس در خروج از اتحادیه اروپا شد، پیش روی بوریس جانسون نیز قرار دارد. سه ماه آینده سرنوشت‌ساز برای بوریس جانسون است. او اگر موفق به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق یا با توافق از اتحادیه اروپا بشود، می‌تواند برای باقی ماندن در مقام نخست‌وزیری امیدوار باشد، در غیر این صورت جانسون چاره‌ای جز برگزاری انتخابات زودهنگام ندارد.
در عرصه سیاست خارجی نیز بوریس جانسون با محدودیت‌های زیادی روبه‌روست. بزرگ‌ترین موضوع در این زمینه نگاه لندن به تنش‌ها در خلیج فارس به‌خصوص درباره روابط پر تنش با ایران پس از توقیف نفتكش است. جانسون را هم‌اكنون در سطح رسانه‌ها با دونالد ترامپ مقایسه می‌كنند. اولین مقام خارجی نیز كه به جانسون تبریك گفت ترامپ بود و او را فوق‌العاده توصیف كرد. او پس از نخست‌وزیری در موضوع برجام و بحران توقیف نفتكش‌ها تاكنون اظهارنظر صریحی نكرده است. جانسون پیش از نخست‌وزیری برجام را توافق‌نامه ضعیفی توصیف كرده بود.
ابهام در آینده برگزیت و موقعیت شكننده بوریس جانسون او را بر سر دوراهی همراهی و همسویی با ترامپ یا ادامه سیاست دولت می ‌در همكاری با اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ بر جام قرار داده است. به همین دلیل بر خلاف بسیاری كه معتقدند بوریس جانسون به ترامپ در فشار حداكثری به ایران همراه خواهد شد، نخست وزیر تازه‌كار انگلیس محدودیت‌های زیادی برای انتخاب این مسیر پیش روی دارد، زیرا شرایط سیاسی و اقتصادی انگلیس باعث شده این کشورهم‌اكنون به همراهی و همسویی با اتحادیه اروپا بیشتر از آمریكا نیازمند باشد.