دوستان آمریكا در لیست سیاه

گزارش تازه سازمان ملل، بار دیگر در مورد حقوق بشر یک حقیقت تلخ را آشکار کرد

دوستان آمریكا در لیست سیاه

ایالات متحده طی چند دهه اخیر همواره مخالفان خود را به روش‌های مختلف به نقض حقوق بشر متهم كرده است، اما حقیقت همیشگی و تلخ ماجرا این بوده كه زمانی كه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری گزارشی در مورد ناقضان حقوق بشر منتشر كرده‌اند، نام هم‌پیمانان و دوستان واشنگتن همیشه در صدر این فهرست قرار گرفته است. تا چند سال پیش صهیونیست‌ها در این زمینه ركورددار بودند، اما با تجاوز ائتلاف سعودی به خاك یمن و تداوم این وضعیت، حال نام عربستان و امارات نیز چند سالی می‌شود در بالای این فهرست قرار گرفته است. گزارش تازه سازمان ملل نیز به خوبی این قضیه را تصدیق می‌كند.

بنابر گزارش شبكه الجزیره، آنتونیو گوترش، دبیركل سازمان ملل در گزارش سالانه خود به شورای امنیت درباره كشورها و گروه‌های مسلح ناقض حقوق كودكان در مناطق درگیری نام ائتلاف سعودی ـ اماراتی به ریاست عربستان در یمن را در فهرست سیاه كشورها و گروه‌های ناقض حقوق كودكان باقی گذاشت. او همچنین در این گزارش نام نیروهای كمربند امنیتی (تحت امر امارات) و نیروهای دولت مستعفی و القاعده را در این لیست باقی گذاشته است.
طبق این گزارش، سازمان ملل در قتل و آسیب رساندن به ۱۶۸۹ كودك در یمن طی سال گذشته میلادی تحقیق كرده و معتقد است ائتلاف سعودی مسؤول قتل ۷۲۰ كودك است كه اكثرشان در حملات هوایی
كشته شده‌اند.
بخش دیگری از این گزارش مربوط به كودكانی است كه در مناطق مختلف فلسطین كشته‌اند. طبق این گزارش در اراضی اشغالی فلسطین، ۵۹ كودك در غزه، كرانه باختری و قدس شرقی كشته شده‌اند. سازمان ملل در مورد زخمی شدن ۲۷۵۶ كودك در اراضی اشغالی فلسطینی طی سال گذشته میلادی تحقیق كرده، اما نكته تعجب‌برانگیز این است كه گوترش نیروهای رژیم صهیونیستی را در این فهرست سیاه قرار نداده است.
 آمار تكان‌دهنده
وزارت بهداشت یمن
همزمان با گزارش تازه سازمان ملل، وزارت بهداشت یمن نیز گزارشی در مورد وضعیت بهداشتی مردم این كشور منتشر كرد كه بسیار تاسفبار است. به گزارش المیادین، بر اساس گزارش وزارت بهداشت دولت یمن، حمله ائتلاف به سركردگی سعودی علیه یمن سبب شده تا بیش از صد‌هزار غیرنظامی نقص عضو شوند. از زمان آغاز این تجاوز به خاك یمن بیش از 9/1میلیون نفر از مردم این كشور به وبا مبتلا شده‌اند كه تا‌كنون 3700 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. گزارش شده كه 40 درصد این آمار را كودكان تشكیل می‌دهند.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت یمن، حملات ائتلاف و محاصره همه‌جانبه عربستان سعودی علیه این كشور فقیر در غرب آسیا باعث شده دست‌كم 3/2 میلیون كودك زیر پنج سال با سوء‌تغذیه مواجه شوند و طی آن هر ده دقیقه یك كودك به دلیل سوء‌تغذیه جان خود را از دست می‌دهد.
از سوی دیگر سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش تحت عنوان «وضعیت امنیت غذایی در جهان در سال ۲۰۱۹»، یمن را دارای بدترین شرایط در میان كشورهای جهان اعلام كرد. در این گزارش آمده است كه میزان گرسنگی در یمن در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به 9/38 درصد رسیده است. درصد گرسنگی در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ كمتر از این میزان و 1/30 درصد بود. همچنین كارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگ‌ترین بحران بشری در جهان توصیف می‌كنند. ۲۲ میلیون نفر كه ۷۵‌درصد جمعیت یمن هستند، نیازمند نوعی كمك‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، 4/8 میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از كجا
تأمین خواهد شد.
 رسوایی برای متجاوزان
با وجود چنین گزارش‌هایی، عربستان و امارات به عنوان دو عضو اصلی این ائتلاف متجاوز، همچنان به حضورشان در یمن ادامه می‌دهند. این در حالی است كه مقامات و تحلیلگران آمریكایی بر این باورند كه جنگ یمن به رسوایی برای واشنگتن و ریاض تبدیل شده است.
در همین رابطه، كریس مورفی، سناتور آمریكایی در گفت‌وگو با شبكه الجزیره گفت: بین دو حزب جمهوریخواه و دموكرات در مجلس سنا، در این كه سیاست دولت رئیس‌جمهور ترامپ در برابر عربستان سعودی از مسیرش منحرف شده اتفاق‌نظر وجود دارد. سناتور مورفی به جنگ عربستان سعودی علیه یمن نیز اشاره كرد و گفت: جنگ در یمن به فاجعه‌ای برای امنیت ملی آمریكا و فاجعه‌ای انسانی برای مردم یمن تبدیل شده است.
همزمان با این تحولات، برخی منابع خبری از جمله روزنامه رای الیوم در گزارشی از آغاز كاهش حضور نظامی امارات در یمن خبر داد. پاول پیلار، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا در تحلیل این خبر گفت: در واقع امارات متوجه شد كه مداخله نظامی در یمن هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت. هیچ نشانه‌ای از شكست نظامی حوثی‌ها در یمن به چشم نمی‌خورد. هزینه جنگ در یمن در حال افزایش بود و نتیجه‌ای كه درخور این هزینه باشد به دست نیامد. ابوظبی همچنین متوجه شد كه جنگ تحت رهبری سعودی‌ها در یمن در حال قرار گرفتن تحت انتقادات فزاینده در آمریكاست.