حماسه     دهه هفتادی‌ها

جوانان والیبالیست ایرانی با شکست دادن تیم قدرتمند ایتالیا قهرمان جهان شدند

حماسه دهه هفتادی‌ها

حماسه‌ شیربچه‌های دهه هفتادی ایران با پیروزی 3 بر 2 بر ایتالیا کامل شد و تیم ملی جوانان ایران که برای اولین بار به فینال رسیده بود، با قهرمانی در این پیکارها به کار بزرگ خود خاتمه داد.
مسابقات والیبال قهرمانی جوانان زیر 21 سال در منامه بحرین در حالی با قهرمانی تیم شایسته ایران به پایان رسید که سالن برگزاری بازیها بجز چند تماشاگر وطن‌دوست هوادار کشورمان، تماشاگر دیگری نداشت و مشخص نیست چرا فدراسیون جهانی، میزبانی این بازیها را به کشوری داد که اصلا والیبال ندارد.
جوانان شایسته ایران که تا روز آخر عالی پیش رفته و ما را برای اولین بار به فینال رسانده بودند، در فینال هم همان نمایشی را ارائه کردند که از آنها انتظار می‌رفت. آنها بعد از انتقام شکست برزیسل در نیمه‌نهایی، انتقام شکست 5 روز قبل مقابل ایتالیا را هم در فینال گرفتند و ایتالیایی‌های «والیبال‌بلد» باز هم مانند 3 فینال قبلی، اسیر طلسم فینال‌های جوانان جهان شدند و این بار هم با نایب‌قهرمانی جوانان زیر 21 سال به کشورشان برگشتند.
بهروز عطایی سرمربی تیم ملی جوانان از هر 3بازیکنی که از تیم ملی بزرگسالان و لیگ فشرده ملتها بازگشته بودند استفاده کرد و ترکیب اولیه را با حضور امیرحسین اسفندیار، پوریا یلی، مرتضی شریفی، امیرحسین توخته، مهران فیض امام دوست، امیرمحمد فلاحت‌خواه و محمدرضا حضرت‌پور به میدان فرستاد. این ترکیب همانی بود که روز اول مرداد در برابر همین ایتالیا از آن استفاده شده بود. آن بازی در دور دوم برگزار و با برتری 3 بر یک ایتالیا تمام شد تا تیم ایران به عنوان تیم دوم به نیمه‌نهایی و تیم حرفه‌ای برزیل برسد. تیم ایران بازی نیمه‌نهایی را با زیبایی هر چه تمامتر به سود خود به پایان برد تا بعد از گذشت 5 روز دوباره در برابر ایتالیا قرار بگیرد.
ست اول اگرچه تا امتیاز 15 شانه به شانه حریف پیش رفتیم؛ اما متاسفانه چند اشتباه فردی موجب شد یکباره فاصله ایتالیا با تیم ایران زیاد شود و برتری 25 بر 17 به نام حریف آبی‌پوش نوشته شود.
جوانان شایسته ایران در ست دوم، شروعی طوفانی داشتند و فاصله خود را در دقایقی از این ست حتی تا 8 امتیاز هم افزایش دادند. مونیکا کرستا سرمربی تیم ملی جوانان ایتالیا سعی کرد با تعویض‌ها و وقت‌های استراحت، روند امتیازگیری جوانان باغیرت ایرانی را مختل کند؛ اما موفق نشد و برتری به نام ایران نوشته شد و این ست هم مانند ست اول با نتیجه 25بر 17.
ست سوم یک حماسه واقعی را از بازیکنانمان شاهد بودیم. ایتالیا در مقاطعی از این ست 4 امتیاز از تیم ما جلو افتاد و حتی در دقایق پایانی ست، با نتیجه 23 بر 21 بالاتر از ما بود؛ اما جسارت و توانایی بازیکنان ما اجازه نداد این ست هم مانند ست اول به نام ایتالیا نوشته شود و حتی یک امتیاز دیگر هم به ایتالیا ندادند و برتری 25 بر 23 را به نام خود کردند.
ست چهارم تا امتیاز 8 از حریف پیش بودیم و همه بر این باور بودند که این ست هم از آن ما خواهد شد؛ اما چند اشتباه پیاپی به یکباره ورق را برگرداند و ایتالیا را با 3 امتیاز اختلاف، تیم برتر زمین کرد. اختلافی که در امتیاز 14 ایتالیا به یک رسید؛ اما از بین نرفت و دوباره بیشتر هم شد تا متاسفانه ست چهارم با نتیجه 25 بر 22 به سود حریف ما به آخر برسد و کار به ست پنجم کشیده شود.
ست پنجم ست سرنوشت این بازی بود. ایتالیا به دلیل روحیه‌ای که از پیروزی در ست چهارم گرفته بود، در این ست بهتر شروع کرد و از ما پیش افتاد؛ اما این برتری ادامه پیدا نکرد و دوباره همان حماسه ست سوم رقم خورد و بازیکنان ما در امتیازهای آخر ایتالیا را پشت سر گذاشتند تا برتری 15 بر 12 در این ست و پیروزی 3 بر 2 در بازی به نام ایران نوشته شود.
تیم ملی جوانان ایران به این ترتیب در مسابقات قهرمانی جوانان جهان به قهرمانی رسید. مسابقاتی که بهترین عنوان ما در آن، همان سومی رقابتهای 12 سال قبل بود.