پایان سازگاری

پایان سازگاری

شدت تغییرات آب و هوایی به اندازه‌ای است كه حیوانات دیگر نمی‌توانند خود را با این تغییرات سازگار كنند و این مساله حیات بسیاری از گونه‌های جانوری را تهدید می‌كند.
به گزارش فارس، بسیاری از حیوانات به گونه‌ای خلق شده‌اند كه می‌توانند خود را با تغییرات دما سازگار كرده و در صورت افزایش یا كاهش دما به زندگی خود ادامه دهند.
اكثر حیوانات برای این كار تغییراتی در شیوه‌های بارداری، مهاجرت، سكونت، تغذیه و... به‌وجود می‌آورند تا به هر نحو ممكن به زندگیشان ادامه دهند. اما تحلیل بیش از ده‌هزار مطالعه صورت گرفته روی گونه‌های جانوری در كره زمین نشان می‌دهد كه اكثر حیوانات دیگر نمی‌توانند با سرعت لازم خود را با روند گرمایش زمین سازگار كنند، زیرا این فرآیند با سرعتی بیش از توان تطبیق حیوانات در حال رخ دادن است.
بررسی‌هایی كه در این زمینه توسط گروهی از محققان در آلمان و با همكاری 64 پژوهشگر دیگر در سراسر جهان انجام شده، نشان می‌دهد حتی برخی گونه‌های جانوری كه به توانایی سریع در تطبیق خود با شرایط آب و هوایی تازه شهره بوده اند دیگر نمی‌توانند این وضعیت را ادامه دهند.برای انجام این بررسی واكنش حیوانات مختلف و به خصوص انواع پرندگان به تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار گرفته و تردیدی باقی نمانده كه جانوران مختلف در نقاط مختلف دنیا در صورت تداوم گرمایش زمین به تدریج منقرض شده و می‌میرند.
مشكل یادشده حتی جانوران جان سختی مانند لاك پشت‌ها را نیز شامل می‌شود و اگر بشر برای تغییر الگوهای زندگی، كسب و كار و اداره صنایع مختلف فكری نكند، با نابودی بخش عمده حیوانات و پوشش گیاهی در جهان مواجه خواهد شد.