تناسب هزینه‌ها در سینما رعایت نمی‌شود

تناسب هزینه‌ها در سینما رعایت نمی‌شود

مساله دستمزدهای سینمایی یكی از موضوعات مهم سینمای ایران است كه درباره آن گمانه‌های مختلفی وجود دارد. یكی از زیرشاخه‌های این حوزه فیلمنامه است كه با بالا رفتن هزینه و فروش فیلم‌ها نرخ آن نیز افزایش پیدا كرده است.
آن‌طور كه سینماپرس گزارش داده، بعد از خبر مصوب نرخ دستمزد فیلمنامه‌نویسان در شورای مركزی كانون فیلمنامه‌نویسان، رضا مقصودی رئیس سابق این شورا درباره نرخ دستمزد نویسندگان و همین‌طور مشكلات و موانع موجود در سازوكار قانونی این حوزه گفت‌وگو كرد.
نویسنده «لیلی با من است» ابتدا اظهار كرد: فیلم نیز مانند دیگر مقولات فرهنگی حكم یك كالا را دارد و همان‌طور كه برای هر كالای فرهنگی یك هزینه‌ای وجود دارد فیلم نیز دارای هزینه‌های خاص خود مانند بازیگری، طراحی صحنه و لباس، كارگردانی و نویسندگی است. نكته مهم اما وجود تناسب برای پرداخت هزینه‌های یك فیلم سینمایی است كه در سینمای ما چندان رعایت نمی‌شود. مثلا در یك فیلم سینمایی كه طبق نرخ مصوب نویسنده ۸۰ میلیون باید دریافت كند یكی از بازیگران شاید ۴۰۰ میلیون دریافت كند كه اگر رقم دیگر بازیگران را هم در نظر بگیریم این مبلغ برای نویسنده چندان بالا نیست.
او در بخش دیگری بیان كرد: در تمام دنیا بین ۵ تا ۱۰درصد هزینه فیلم متعلق به فیلمنامه‌نویس و هزینه فیلمنامه است؛ اگر پس یك فیلم سه میلیارد هزینه داشته باشد دستمزد ۸۰ میلیون تومانی دستمزد بسیار بالایی نیست. مضاف بر این‌كه باید دستمزد نویسنده البته براساس سوابق و مدت كار و حرفه‌ای بودن و... درجه‌بندی شود.
كارگردان فیلم «خجالت نكش» درباره دستمزد مصوب این شورا برای تلویزیون گفت: الزامی وجود ندارد كه یك نویسنده حتما با دستمزدی كه این شورا تعیین كرده است برای تلویزیون یا سینما و شبكه نمایش خانگی كار كند. همه چیز در این حوزه وابسته به توافق فی‌مابین تهیه كننده و نویسنده است. او درباره بالا بودن دستمزد نویسنده در شبكه نمایش خانگی مبنی بر هر قسمت ۳۰میلیون تومان گفت كه این مبلغ بیشتر مبنی بر هزینه‌های انجام شده و بیرون آمده از شبكه نمایش خانگی است. این هزینه‌ها به خاطر آن‌كه در شبكه نمایش خانگی بالا بوده است منجر به آن شده تا در این حوزه نیز بالا باشد به‌علاوه آن‌كه میزان زمان هر قسمت در شبكه نمایش خانگی بیشتر از تلویزیون است و در كل البته هزینه‌های شبكه نمایش خانگی بالاتر تعریف می‌شود.