آیا قهوه سبز، لاغرتان می‌كند؟

آیا قهوه سبز، لاغرتان می‌كند؟

چند سالی است تولیدكنندگان مكمل‌های قهوه سبز ادعا می‌كنند این گیاه دارای اثرات كاهش وزن است، اما آیا این ادعاها صحت دارد؟
علت اصلی كاهش وزن قهوه معمولی، محتوای بالای كافئین در آن است. كافئین باعث سركوب چربی‌سازی و نیز تحریك چربی‌سوزی در بدن می‌شود. همچنین سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد و اثرات گرمازایی دارد.
اما كافئین موجود در قهوه سبز بسیار كمتر از قهوه معمولی است و كمتر از آن است كه بتوان علت اثرات لاغری این گیاه را به آن نسبت داد.
اما تولیدكنندگان عقیده دارند مواد شیمیایی دیگر موجود در این گیاه مانند كلروژنیك اسید علت اثرات لاغركننده این گیاه است كه البته مطالعات متعدد، اثر كلروژنیك اسید را به‌عنوان آنتی‌اكسیدان، ضد‌سنگ صفرا، كاهنده قند خون و كاهنده فشارخون ثابت كرده‌اند. با این حال، اثر كلروژنیك اسید بر كاهش وزن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و نمی‌توان با اطمینان از اثر آن بر لاغری سخن گفت.
البته شواهدی كه از كارآزمایی‌های بالینی متعدد به‌دست آمده، نشان می‌دهد مصرف قهوه سبز می‌تواند تاثیرات اندكی در كاهش وزن داشته باشد .
در كنار اثرات مفیدی كه قهوه سبز دارد، توجه به این نكته نیز مهم است كه در صورت مصرف به مقدار زیاد می‌تواند عوارض جانبی نیز در‌پی‌داشته باشد كه از آن جمله استرس، تپش قلب و مشكلاتی از این دست است. كلرژنیك اسید نیز ممكن است سبب اسهال شود. بی‌خوابی، عصبی‌بودن، تحریك‌پذیری، ناراحتی معده، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، سردرد و زنگ در گوش (وزوز گوش) نیز از دیگر عوارض است.
نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌كه مصرف طولانی مدت یا زیاد قهوه سبز ممكن است، خطر ایجاد بیش از حد اسید آمینه مرتبط با بیماری‌های قلبی و سقط جنین را افزایش دهد، اما تداخلات دارویی شناخته شده‌ای با قهوه سبز وجود
ندارد./ ایسنا