كتاب‌های تازه برای پروست بازان

كتاب‌های تازه برای پروست بازان


 روز گذشته خبرگزاری‌ها نوشتند، طرفداران «مارسل پروست» نویسنده مشهور فرانسوی، به‌زودی ۹ رمان كوتاه از آثار اولیه این نویسنده را كه تا كنون چاپ نشده بود، مطالعه خواهند كرد. ما هم خواندیم و از حالا ماتم گرفتیم كه قرار است به سرعت برق و باد چندین و چند ترجمه خوب، متوسط و بد از این كتاب‌ها در ایران ترجمه شود. دیگر قدیم نیست كه مهدی سحابی بزرگی در میان باشد و ترجمه‌ای از معروف‌ترین رمان این نویسنده «در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته» ارائه دهد كه نشود به‌راحتی‌ها فكر كرد می‌شود رفت و بازترجمه‌اش كرد.
خلاصه كه منتظر باشید این كتاب‌ها به ایران هم می‌آیند. آنطور كه ایسنا نوشته این ۹ رمان كوتاه از نویسنده‌ در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته قرار بود بخشی از كتاب «خوشی‌ها و روزها» اولین اثر «مارسل پروست» باشد، اما پروست بعدها از انجام این كار منصرف شد. «خوشی‌ها و روزها» مجموعه‌ای از شعرها و داستان‌های كوتاه است كه سال ۱۸۹۶ به چاپ رسید.
این ۹ متن توسط برنار دو فالوا، كارشناس خبره آثار پروست و بنیانگذار انتشارات فالوا كه سال گذشته درگذشت، كشف شده است.
این مجموعه اكتبر سال جاری و با عنوان «نویسنده مرموز و چندین رمان كوتاه چاپ‌نشده» به همراه نقد به چاپ خواهد رسید. برنار دو فالوا پیش‌تر یك رمان چاپ‌نشده و یك متن ناتمام از پروست را كشف كرده بود كه هر دوی آنها در دهه ۵۰ میلادی به چاپ رسیدند.
مارسل پروست سال ۱۹۸۲ وارد عرصه فعالیت‌های ادبی جدی شد و همكاری‌اش را با نشریه‌ «Banqunet» آغاز كرد. سال ۱۸۹۶ در ۲۵ سالگی اولین اثر خود را به ‌نام خوشی‌ها و روزها منتشر كرد. اولین شاهكار پروست، «طرف خانه‌ سوان» بود كه اولین قسمت از اثر هفت‌گانه در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته را تشكیل می‌داد و دسامبر ۱۹۱۳ منتشر شد. «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» مشهورترین اثر او بود كه بین سال‌های ۱۹۱۳ و ۱۹۲۷ در هفت جلد منتشر شد.
یك نسخه از كتاب «طرف خانه سوان» سال ۲۰۱۷ به قیمت 7/1‌میلیون دلار در یك حراجی فروخته شد كه در آن زمان ركوردی برای فروش كتاب‌های فرانسوی رقم زد.
این نویسنده فرانسوی در عرصه‌ نویسندگی از افرادی چون گوستاو فلوبر، فئودور داستایوفسكی، جورج الیوت و لئو تولستوی الهام می‌گرفت و گراهام گرین او را بزرگ‌ترین نویسنده‌ قرن بیستم نامید.
بیشتر آثار پروست بعد از مرگش به چاپ رسیدند؛ اسیر (۱۹۲۳)،زندانی (۱۹۲۵)، زمان بازیافته (۱۹۲۷)، ژان سنتوی (۱۹۵۲) و اثر ناتمام علیه سنت بوو (۱۹۵۳) منتشر شدند. این نویسنده در سال ۱۹۱۸ جایزه‌ ادبی گنكور فرانسه را كسب كرد. مارسل پروست سال ۱۹۲۲ در ۵۱ سالگی درگذشت.