ثبت ملی 9 شهر و 3 روستای صنایع‌دستی دیگر

ثبت ملی 9 شهر و 3 روستای صنایع‌دستی دیگر


یكی از اتفاقات خوبی كه در حوزه صنایع دستی و طی چند سال اخیر شاهدش هستیم، انتخاب روستاها و شهرهای صنایع دستی و ثبت ملی آنهاست به‌واسطه صنایع‌دستی‌ای كه به آن شهره‌اند و اغلب مردمشان به آن مشغول.
امسال و طی روزهای گذشته هم 9 شهر و سه‌روستای دیگر به این فهرست ملی اضافه شدند كه پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی درباره‌شان گفته این شهرها و روستاها در نشست سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی و از میان 26 پرونده‌ای كه از 19‌استان به این نشست ارائه شده بود، انتخاب شدند.
شهرها و روستاهای منتخب و ثبت ملی‌شده امسال شامل شهر بروجرد به‌عنوان شهر ملی ورشوسازی، بندر‌لنگه به‌عنوان شهر گلابتون‌دوزی، بایگ در خراسان رضوی به‌عنوان شهر ملی ابریشم‌كشی، خوسف در خراسان جنوبی به‌عنوان شهر ملی مله‌بافی، شیراز به‌عنوان شهر صنایع‌دستی، اهواز به‌عنوان شهر مینای صبی، دزفول به‌عنوان شهر كپوبافی، هرسین به‌عنوان شهر گلیم و تویسركان به عنوان شهر ملی منبت گلریز، روستای بحیری از استان بوشهر به‌عنوان روستای عبابافی، تنگه‌سرحه از سیستان و بلوچستان به‌عنوان روستای حصیربافی و روستای مهرگرد استان اصفهان به‌عنوان روستای بافته‌های داری هستند.
معاون صنایع‌دستی كشور، فرآیند ملی‌شدن شهرها و روستاها را حركتی در راستای برندسازی، معرفی و ارتقای جایگاه صنایع‌دستی شهرها و روستاهای مختلف و نیز هنرمندان رشته‌های گوناگون می‌داند و می‌گوید: هفت شهر و سه روستای دیگر نیز به‌صورت مشروط ثبت شدند. /جام‌جم