درخواست اصلاح خاطرات مرحوم هاشمی‌رفسنجانی

در نامه نویسنده کتاب «روایت رهبری» به محسن هاشمی:

درخواست اصلاح خاطرات مرحوم هاشمی‌رفسنجانی



سیدیاسر جبرائیلی، نویسنده کتاب «روایت‌رهبری» در نامه سرگشاده‌ای به محسن هاشمی خواستار اصلاح خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی  شد. در متن نامه آمده است:
جناب آقای محسن هاشمی رفسنجانی
سلام علیکم - جنابعالی به اهمیت و جایگاه تاریخ انقلاب اسلامی در معادلات حال و آینده کشور واقفید و استحضار دارید که خاطرات مرحوم پدرتان، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی، به سبب نقش‌های کلیدی که در نظام جمهوری اسلامی به عهده داشته‌اند، محل رجوع پژوهشگران، تحلیلگران و صاحب‌نظران است.
خاطرات مرحوم هاشمی اما گاها شاید به سبب فاصله گرفتن ایشان از رویدادها یا هر دلیل دیگری، با اسناد متقن و غیرقابل تشکیک، در تضاد آشکار است و مع‌الاسف، همین روایت‌های مخدوش، وسیله تحلیل‌های ناصوابی از رویدادهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی شده است.
اینجانب در خلال پژوهش برای نگارش کتاب #روایت_رهبری به برخی از این خطاهای آن مرحوم در روایت تاریخ برخوردم و بر خود فرض دانستم از جنابعالی تقاضا کنم در چاپ‌های جدید خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، موارد ذیل را به نحوی که صلاح می‌دانید، اصلاح فرمایید.
۱- ایشان در صفحه ۱۵۰ کتاب خاطرات سال ۶۸ (بازسازی و سازندگی) نوشته‌اند که «ابتدا به پیشنهاد اعضای جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] که عضو مجلس خبرگان بودند، آیت‌ا... گلپایگانی مطرح شد. حدود ۱۴ نفر به ایشان رای دادند».  اسناد مربوط به مذکرات ۱۴ خرداد ۶۸ نشان می‌دهد این ماجرا از اساس واقعیت ندارد و به هیچ وجه درباره حضرت آیت‌ا... گلپایگانی، هیچ‌گونه رای گیری انجام نشده است که تعداد آرای ایشان، ۱۴ باشد. آقای هاشمی در موقعیت‌های دیگری نیز همین مسأله را با افزودن تحلیل‌هایی بیان فرموده‌اند.
۲- آقای هاشمی در گفت‌وگویی با روزنامه شرق می‌گویند: «نظر آیت‌ا... خامنه‌ای روی شورا بود و سخنرانی خوبی هم کردند و توضیح دادند که شورا لازم است، اما وقتی که رای گرفتیم، این‌گونه شد». در صفحه ۱۵۰ از کتاب بازسازی و سازندگی نیز در همین رابطه نقل قولی را به حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای نسبت می‌دهند که ایشان گفته‌اند: «من با رهبری شورایی مطابق قانون اساسی موافقم و با رهبری فردی مخالفم. پس چگونه نامزد شوم؟». براساس اسناد موجود، ممکن است کسی تحلیلش این باشد که حضرت آیت‌‌ا... خامنه‌ای نظرشان بر شورایی بودن رهبری بوده - که دلایلش قابل بحث است - اما ایشان نه در حمایت از رهبری شورایی «سخنرانی» کرده‌اند و نه آن نقل‌قول آقای هاشمی معتبر است. اساسا آیت‌ا... خامنه‌ای برای رهبری نامزد یا کاندیدا نشده و چنان سخنی نگفته‌اند.
لذا از جنابعالی تقاضا دارم در اولین فرصت، این روایت‌های مخدوش را طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده و در تجدید چاپ کتب خاطرات آن مرحوم، موارد یاد‌شده به نحو صلاحدید اصلاح بفرمایید.