می دانیم حذف 4 صفر تاثیری در اقتصاد ندارد

می دانیم حذف 4 صفر تاثیری در اقتصاد ندارد


رئیس کل بانک مرکزی گفت: هفته پیش بود که هیات دولت لایحه‌ای را برای حذف 4 صفر تصویب کرد اما برخی سوالاتی مطرح می‌کنند که در این شرایط که تورم داریم و اصلاحات اقتصادی لازم را انجام نداده‌ایم این طرح چه کمکی به ما می‌کند.
عبدالناصر همتی، در برنامه دستخط شبکه پنج سیما افزود: در مورد این که مطرح می شود اصلاحات اقتصادی انجام ندادیم باید بگویم اصلاحات اقتصادی یک شب و یک روز نیست. ما تلاش می‌کنیم و الان هم شروع کرده‌ایم. در سیستم بانک مرکزی روش‌های سیاست‌های پولی را اصلاح می‌کنیم. سوالاتی را می‌بینم که برخی مواقع دوستان مطرح می‌کنند اعم از این که هیچ تاثیری بر رشد اقتصادی ندارد، هیچ تاثیری بر تورم ندارد، هیچ تاثیری در ساختار بانکی ندارد و غیره. ما اینها را می‌دانیم. مگر گفتیم تاثیر دارد؟
وی ادامه داد: ما می‌گوییم باید به عرف جامعه احترام گذاشت. شما الان به عنوان فرد وقتی خرید می‌کنید چک پول‌های بانک مرکزی که بالاترین پول است، وقتی می‌دهید می‌گویید یک چک پانصد هزار ریالی به شما می‌دهم؟ یا فروشنده می‌گوید پانصد هزار ریال می‌شود؟ می‌گویید 50 تومان می‌شود. چک پول 50 هزار تومانی را همه به همین نام می‌شناسند. این عرف شده است.  همتی با بیان این که مسکوکات در کشور ما از بین رفته است افزود: قیمت ساخت یک سکه 500 تومانی که
بزرگ ترین سکه ما است قیمت ساختش 880 تومان است. در حالی که در دنیا سرانه سکه بالای 100 تا 120 تا برای مردم است. وی با اشاره به این که برخی می گویند چندین هزار میلیارد تومان هزینه حذف چهار صفر است گفت: اصلاً چنین چیزی نیست، برای امحای اسکناس سالی چندین میلیارد تومان هزینه می‌کنیم. اسکناس‌های فراوان 100 تومانی و هزار تومانی که خیلی هم برد در جامعه ندارد؛ اینها را منهدم می‌کنیم. ما هم گفتیم اینها که به تدریج از صحنه خارج می‌شوند اینها را اندک اندک جایگزین کنیم. همین الان داریم پول جدید چاپ می‌کنیم، به جای جدیدها، آن را چاپ می‌کنیم.
همتی درباره نرخ تورم تصریح کرد: تورم دو تا است. یک تورم نقطه به نقطه است؛ یک تورم 12 ماهه است. 12 ماهه الان تا تیرماه با 12 ماهه تیر ماه 97 مقایسه می‌شود که بالای 40 درصد است. 40 و خرده‌ای درصد است ولی نقطه به نقطه که در واقع 57-56 درصد است کاهنده می‌شود.