آرامش تا المپیك!

گفت‌وگو با احسان حدادی پس از بازگشت به ایران

آرامش تا المپیك!

ركورددار پرتاب دیسك آسیا و دارنده مدال نقره المپیك كه چند هفته‌ای را در چین تمرین كرده بود حالا تمریناتش را در ایران دنبال می‌كند. البته طبق هماهنگی‌هایی كه انجام شده قرار است احسان هفته آینده هم راهی فنلاند شود تا یك ماه در این كشور تمرین كند. حدادی می‌گوید انگیزه‌هایش برای المپیك زیاد است و او می‌تواند كارهای بزرگی را انجام دهد.
  یكی دو روز پیش بود كه دیداری با وزیر ورزش و رئیس كمیته ملی المپیك داشتی.
دیدار با صالحی‌امیری در محل تمرین نبود. در دفتر ایشان بود. جلسه خوبی هم بود. دكتر صالحی‌امیری در این مدتی كه آمده حمایت‌های خوبی از همه ورزشكاران كرده است.  به‌خصوص از دوومیدانی و شخص احسان حدادی. خدا را شكر كه من هم جواب محبت‌های ایشان را با كسب سهمیه المپیك دادم.
  وزیر ورزش و جوانان چطور؟
خب این را می‌دانم كه ایشان قطعا روی مدال من در المپیك حساب می‌كنند. این‌كه آمدند تمرین بنده را دیدند اتفاق خوبی بود.  خدا را شكر می‌كنم كه وزیر روی دوومیدانی و پرتاب دیسك حساب ویژه‌ای می‌كند و به من می‌ گوید: «مدال طلای المپیك بگیر.»
  خواسته‌ای از آنها نداشتی؟
ببینید، كسب سهمیه المپیك 20 درصد راه كسب یك مدال است. من از این عزیزان فقط خواستم كه آرامش را برایم فراهم كنند. من به آنها گفتم اگر آرامشم فراهم باشد و تیمی كه با آنها كار می‌كنم كنارم باشند می‌توانم اتفاق‌های خوبی را در توكیو رقم بزنم. همیشه تنها بوده‌ام.
  اما مربی كه داشتی.
مربی داشتم، مربی‌ام خارجی بود. خیلی مواقع از لحاظ عاطفی نیاز به این داشتم كه كسی كمك كند.
  یكی مثل حسین توكلی. . .
حسین توكلی كه واقعا عالی است. او بماند می‌توانم حقم را از ورزش بگیرم و پرچم كشورم را به اهتزاز درآورم.  آن هم بعد از كلی سختی و زحمتی كه كشیده‌ام و از بقیه دوستانم عقب افتاده‌ام تا فقط ورزش كنم.
  درباره اردوی چین حرف می‌زنی؟
اردوی خوبی بود، اما من به رغم این‌كه باید 21 روز آنجا تمرین می‌كردم،فقط 12 روز ماندم.  چرا كه تا فدراسیون هماهنگی‌ها را انجام دهد 10 روز دیرتر رسیدم به چین.  چینی‌ها و مك ویلكینز هم برنامه‌شان از قبل مشخص بود و به خاطر تاخیر من تغییر نمی‌دهند .  به هر حال مشكلاتی كه در فدراسیون هست نتیجه‌اش این می‌شود.  
  اردوی فنلاند از چه زمانی آغاز می‌شود؟
اردوی 30 روزه فنلاند از دیروز شروع شده، اما فكر می‌كنم تا فدراسیون كارها را انجام دهد یكی- دو روز دیگر راهی شوم. برای فینال دایموند لیگ هم به بلژیك می‌روم و از همانجا به احتمال زیاد در تركیه یا بلاروس اردو داریم.  بستگی دارد چینی‌ها روادید كدام كشور را راحت تر می‌گیرند.  چرا كه از چین تنها یك نفر سهمیه جهانی می‌گیرد.  20 روز هم در آخرین اردو تمرین می‌كنم و بعد برای مسابقه جهانی به دوحه می‌روم.
  در این مدت از رئیس فدراسیون حرف نزده ای؟
ایشان را یك بار در كنار آسانسور در كمیته ملی المپیك دیدم. یك چیزی بگویم؟حرف‌هایی علیه من می‌زنند كه اصلا درست نیست.
مثل این‌كه 15 هزار دلار برای من هزینه می‌كنند! این حرف‌ها اشتباه است و نشانه ضعف مدیریت.  چرا كه در فدراسیون‌های قبلی هم برای من هزینه می‌شد و نتیجه می‌گرفتم. همه هزینه‌ها برای بهترین نتیجه است و ناجوانمردانه است هرجا می‌نشینند و حتی به روسای هیات‌ها زنگ می‌زنند و می‌گویند هزینه میلیاردی كرده‌اند.  در حالی كه علیرضا دبیر در مراسمی به حسین توكلی می‌گفت احسان هرچه به دست آورده نان دلش را خورده است. الان هم نمی‌خواهم بیشتر از این به چیزی فكر كنم. فقط همان طور كه گفتم می‌خواهم آرامش داشته باشم و بس.