تالیف 70 جلد روزشمار دوران دفاع مقدس

تالیف 70 جلد روزشمار دوران دفاع مقدس


نشست صمیمانه رئیس مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست ضمن سخنرانی سردار دكترعلی‌محمد نائینی، خبرنگاران نیز مطالبات خود را در حوزه دفاع مقدس مطرح كردند. مشاور فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به روز خبرنگار و تبریك به مدعوین گفت: قطعا خبرنگاران نقش بسیار اساسی در حوادث مهم تاریخی دارند. درواقع آنها بخشی از تاریخ هستند و باید به رسالت تاریخی خودشان توجه داشته باشند.
مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این‌كه مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در دو حوزه اسنادی و تحقیقاتی دفاع مقدس فعالیت می‌كند، عنوان كرد: ما در قالب‌های مختلف پژوهش می‌كنیم. 70 جلد روزشمار دوران دفاع مقدس تألیف شده كه تاكنون 35عنوان به چاپ رسیده است و امسال 9 عنوان جدید نیز منتشر می‌شود. این روزشمارها در كنار روایت تمام حوادث از زمان انقلاب تا پذیرش قطعنامه، همه وقایع را با منابع علمی و متقن بیان می‌كند.
او افزود: علاوه بر این، مركز اسناد روزشمار سه دهه بعد از جنگ را كه حدود 70 جلد می‌شود، شروع كرده است. این روزشمارها به مسائل مهم با محوریت انقلاب اسلامی می‌پردازد.
دكتر نائینی با اشاره به فعالیت مركز در حوزه تاریخ شفاهی فرماندهان گفت: درواقع در تاریخ شفاهی به دنبال كار پژوهش هستیم تا مكمل سندهای ما باشد. تقریبا 350 نفر از فرماندهان شاخص در حوزه‌های تخصصی مختلف را در نظر گرفته‌ایم و تاكنون دیدگاه و نفرات 80 نفر جمع‌آوری شده است. هدف در تاریخ شفاهی خاطره‌گویی نیست، بلكه تكمیل پژوهش‌ها و مطالعات دوران دفاع مقدس است.
رئیس مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به دیگر فعالیت‌های این مركز پرداخت و گفت: مركز در حدود 35 هزار ساعت نوار كاست دفاع مقدس را به فایل دیجیتال تبدیل كرده و همه اسناد مكتوب اسكن و تلاش شده آنها را به‌گونه‌ای گویا كنیم تا قابل‌استفاده برای پژوهشگران باشد.
او با اشاره به این‌كه 76 نبرد مهم و تعیین‌كننده در دوران دفاع مقدس وجود داشته ولی تاكنون پنج عملیات به‌صورت كامل و جامع منتشرشده است، عنوان كرد: یكی از دلایل تحریف‌هایی كه دشمنان درخصوص دفاع مقدس انجام می‌دهند، نبود گزارش است. روایت‌های درست و مستند هنوز كار نشده است. با تلاش‌هایی كه داشته‌ایم امسال ده عنوان كتاب نبردی منتشر می‌شود.
رئیس مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به رسالت این مركز اظهار كرد: ازجمله رسالت‌های مركز این است كه روایت تاریخی و مستند حوادث دفاع مقدس را مطرح كنیم تا بتوانیم هم معارف دفاع مقدس و هم تجارب را در ابعاد مختلف داشته باشیم و هم پاسخ به سؤالات و شبهات و تحریفات در مورد دفاع مقدس داده شود.