روزی‌روزگاری بــالیـوود

استقبال هندی‌ها از تولیدات بومی در سالروز استقلال بسیار چشمگیر بود

روزی‌روزگاری بــالیـوود

15 آگوست روز استقلال هند برای صنعت سینمای این كشور آسیایی با موفقیت، خنده و شادی همراه بوده است. هر دو فیلمی كه به مناسبت این روز روی پرده سینماهای هند رفتند، با استقبال بالای تماشاگران در سراسر هند روبه‌رو شدند. اهمیت این موفقیت بالا زمانی بهتر درك می‌شود كه این نكته مد نظر قرار گیرد كه هر دو فیلم، حال و هوایی واقع‌گرا و غیربالیوودی دارند. هیچ یك از دو فیلم «ماموریت مانگال/ ماموریت مریخ» و «باتلا هاوس» شباهتی به محصولات پرزرق و برق و فانتزی و رویاگونه بالیوودی ندارند و بیشتر شبیه درام‌های اجتماعی و انتقادی سینمای مستقل هند هستند. با آن كه آكشی كومار، جان آبراهام و سوناكشی سینها، از ستارگان مطرح بالیوود در این فیلم‌ها بازی دارند، اما داستان آنها برگرفته از رویدادهای تاریخی و واقعی دو دهه اخیر است. هردو داستان هم به شدت جنجالی و پرسروصدا هستند. به همین دلیل، از قبل پیش‌بینی اكران عمومی جنجالی و پرسروصدایی برای هر دو فیلم می‌شد.

به نوشته سایت بالیوود هنگاما، تحلیلگران اقتصادی سینما از اكران عمومی همزمان ماموریت مریخ و باتلا هاوس اظهار شگفتی كردند. برخورد این دو فیلم در جدول گیشه نمایش و نوع واكنش تماشاگران نسبت به این دو فیلم، نكته‌ای بود كه مورد توجه رسانه‌های گروهی و اهل فن قرار گرفت. از آنجا كه هر دو فیلم جزو محصولات باكیفیت و برتر بالیوود شناخته می‌شدند و منتقدان به‌شدت به تحسین‌شان پرداخته بودند، تحلیلگران اقتصادی سینما بر این باور بودند كه هر یك از آنها اكران مستقل و تكی در جدول گیشه نمایش خواهند داشت. در عین حال، آكشی كومار و جان آبراهام دوستان صمیمی و قدیمی یكدیگر هستند و كسی باور نمی‌كرد این دو با فیلم‌هایشان در جدول گیشه نمایش به رقابت با هم بپردازند.
آب پاكی روی دست همه!
اما اعلام خبر نمایش عمومی همزمان دو فیلم با هم
آب پاكی را روی دست جماعت مشتاق ریخت. ظاهرا برای این كه این بازی فروش فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش كامل شود، توزیع‌كنندگان محصولات خارجی در هند «روزی روزگاری در هالیوود» برد پیت و لئوناردو دی كاپریو را همزمان با این دو فیلم به روی پرده سینماهای هند فرستادند. این مساله باعث شد رسانه‌های هندی و تحلیلگران اقتصادی سینما از رقابت هالیوود و بالیوود در جدول گیشه نمایش اسم ببرند. پرسش آن‌ها این بود كه برنده این رقابت كدام طرف خواهد بود و به نظر می‌رسد كفه سنگین رقابت به نفع بالیوود بوده است. سینماهای نمایش‌دهنده ماموریت مریخ و باتلا هاوس پرتر از سالن‌های نمایش فیلم پیت و دی كاپریو بوده است.
ماموریت ممكن و پولساز
ماموریت مریخ در سه روز اول نمایش عمومی خود، بالای 80 كرور فروش كرد. رقم هزینه‌های تولید فیلم، صد كرور (حدود 16 میلیون دلار) بوده است. با این رقم افتتاحیه عالی، این درام فضایی خیلی زود تبدیل به یكی از كارهای پرفروش امسال سینمای هند می‌شود. داستان فیلم درباره اولین ماموریت فضایی كشور هند است. چند سال قبل سازمان فضایی هند اولین سفر فضایی خود به قلب كهكشان را داشت. راكش راوان دانشمند كه نقش او را آكشی كومار در فیلم بازی كرده، همراه با تیم عملیاتی خود موفق می‌شود، سفینه‌ای به سمت مریخ پرتاب كند. این عملیات كه تحت هدایت سازمان تحقیقات فضایی هند صورت گرفت، زمینه تداوم فعالیت‌های فضایی هند را فراهم كرد. جاگان شاكتی كه در درام اجتماعی «پدمن» اكشی دستیار كارگردان بود، فیلمنامه ماموریت مریخ را به این بازیگر ارائه كرد. اكشی بلافاصله بعد از مطالعه فیلمنامه شیفته آن شد و از شاكتی خواست كارگردانی فیلم را هم به‌عهده بگیرد. ویدیا بالان، سوناكشی سینها و تاپسی پانو هم در فیلم بازی دارند.
درام سیاسی پربیننده
اما داستان فیلم جان آبراهام از داستان فیلم اكشی كومار متفاوت است. باتلا هاوس ماجرای اقدام جنجالی و سوال‌برانگیز پلیس دهلی در ماجرایی را دنبال می‌كند كه با نام پرونده باتلا هاوس معروف شد. باتلا هاوس منطقه‌ای در شهر دهلی است كه در سال 2008، شاهد برخورد و نبرد ماموران پلیس با گروهی از تروریست‌های مسلح بود. در جریان این عملیات، دو تروریست و یك افسر پلیس كشته شدند. اما اهالی محل به كشته شدن دو جوان بیگناه و دستگیری تعدای از شهروندان بیگناه بعد از این اتفاق، اشاره می‌كنند. دامنه اعتراضات به اقدامات اداره پلیس به‌قدری دامنه دار شد كه كار به پارلمان كشور هم كشیده شد.
فعالان اجتماعی درخواست رسیدگی منصفانه به این پرونده را كردند و چند سال طول كشید تا واقعیت ماجرا آشكار شود. جان آبراهام در داستان فیلم نقش افسر پلیس سانجی كومار را به‌عهده دارد. این شخصیت با الهام از یك مامور واقعی اداره پلیس به نام سانجیو كومار یاداو خلق شده است. باتلا هاوس با شعار تبلیغاتی «عزت، وظیفه، میهن» اكران عمومی شد و حال و هوایی به‌شدت سیاسی دارد. در حالی كه هزینه تولید این اكشن دلهره‌آور 75 كرور بوده، تماشاگران در سه روز اول نمایش حدود 40كرور برای دیدنش پول پرداخت كردند. تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی می‌كنند باتلا هاوس هم تبدیل به فیلمی پرفروش خواهد شد.