حساب بانکی چه  افرادی  مسدود خواهد شد؟

حساب بانکی چه افرادی مسدود خواهد شد؟


سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق گفت: با فعال شدن سامانه نهاب، در گام اول حساب افراد متوفی، شركت‌های غیرفعال و بدون مجوز مسدود خواهد شد و در گام دوم اعتبارسنجی صاحبان حساب‌های بانكی آغاز می‌شود.
به گزارش مهر، حمیدرضا دهقانی‌نیا در برنامه رادیویی روی خط بازار (رادیو اقتصاد) با اشاره به جزئیات «طرح شناسایی هویت حساب‌های بانكی» بیان كرد: این طرح از مجموعه اقداماتی است كه با هدف افزایش شفافیت در نظام بانكی اجرا می‌شود به‌طوری كه طی اجرای آن تمام شخصیت‌های حقیقی و حقوقی كه حساب بانكی دارند باید احراز هویت شده و وضعیت آنها مشخص شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بیان این‌كه متاسفانه سودجویان با جعل هویت دیگران اقدام به افتتاح حساب بانكی می‌كنند، افزود: وقتی از احراز هویت صحبت می‌شود عده‌ای گمان می‌كنند هدف از آن سركشی به موجودی و اطلاعات شخصی افراد است در حالی که ساماندهی حساب‌های بانكی از طریق شناسایی هویت صاحبان آنها هدف اولیه‌ماست؛ چراكه افراد نباید از طریق جعل‌هویت دیگران یا استفاده از مدارك هویت افراد متوفی از حساب بانكی دیگران سوءاستفاده كنند.
دهقانی‌نیا «نهاب» را یكی از سامانه‌های مكمل برای سامانه‌های اصلی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز دانست و گفت: گام اول در این سامانه به وسیله استعلام اطلاعات افراد از سازمان ثبت احوال و سازمان اسناد و املاك كشور برداشته خواهد شد و درنتیجه نظام بانكی می‌تواند وضعیت صاحبان حساب بانكی را به صورت برخط پیگیری كند.
این مقام مسؤول سامانه نهاب را یكی از زیرساخت‌های مهم برای بانك مركزی و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز دانست و افزود: وقتی نظام هویت سنجی صاحبان حساب‌های بانكی، اطلاعات لازم را فراهم كند، در آن صورت سازمان‌های نظارتی می‌توانند، فعالیت‌های بانكی را به سهولت رصد كرده و فرصت سوءاستفاده را از متخلفان سلب كنند.