سوار بر موج تأثیرگذاری

10 درس برای استفاده از جریان جدید كاربران اثرگذار فضای مجازی برای بازاریابی کسب‌وکارها

سوار بر موج تأثیرگذاری

بازاریابی با كمك كاربران تأثیرگذار فضای مجازی كه آنها را بیشتر با نام اینفلوئنسر می‌شناسیم یكی از جدیدترین و در برخی موارد كاربردی‌ترین روش‌های تبلیغات برای كسب‌وكارهای كوچك و نوپا به شمار می‌رود. اما همان‌قدر كه این روش نوین می‌تواند بسیار كارآمد باشد در صورت همكاری نادرست و بدون شناخت با چنین افرادی ممكن است پایان كسب‌ ‌و كارتان خیلی زود به شكست ختم شود. بنابراین پیش از شروع همكاری‌هایی از این جنس با كاربران تأثیرگذار، اول بررسی كنید كه آیا این روش می‌تواند در مورد كسب‌وكار شما نیز اثربخش باشد و اگر هست، چه كسی برای این همكاری مناسب خواهد بود؟ پیش از این كه با چشم‌های بسته خود را به این وادی وارد كنید، چند نكته مهم را در نظر بگیرید تا ناخواسته خود و كسب‌وكارتان را در گرداب ناشناخته‌ای غرق نكنید. در ادامه با 10 نكته طلایی در مورد بازاریابی تأثیرگذار از نگاه افراد باتجربه در حوزه صنعت و بازاریابی آشنا خواهیم شد. نكاتی كه می‌تواند موفقیت در این همكاری امروزی را برایتان دست‌یافتنی كند. برگرفته از: Forbs

برای نرخ، چانه‌زنی كنید
معمولا كاربران اثرگذار بر اساس نوع تبلیغ‌شان و خدماتی كه ارائه می‌دهند جدول نرخ‌بندی مشخصی دارند و آن را برای مشتریان خود ارسال می‌كنند. اما این برگه را تنها به چشم نقطه‌ای برای شروع مذاكرات ببینید. در این مورد هم مانند سایر قراردادهای كاری همیشه جایی برای مذاكره و چانه‌زنی وجود دارد. قیمت تبلیغات این افراد بر اساس نوع روش تبلیغی، میزان تبلیغ و میزان تولید محتوای مورد نیاز برای تبلیغ متغیر خواهد بود. قرار نیست همه قراردادهای تبلیغاتی به یك شیوه انجام شوند و هركدام داستان خاص خود را خواهند داشت. بنابراین ابتدا اهداف خود را بررسی كنید و آنها را با فرد اثرگذار در میان بگذارید و از او بخواهید كه با توجه به تجربیات پیشین‌اش بهترین بسته تبلیغاتی برای كسب‌وكارتان را معرفی كند. مطمئن باشید كه برای این افراد نیز موفقیت شما مهم است زیرا به نوعی كارنامه كاری‌شان محسوب می‌شود. پس از این كه بر اساس اولویت‌هایتان بسته تبلیغی خود را انتخاب كردید، وقت آن است كه وارد مذاكره و چانه‌زنی بر سر قیمت شوید یا برخی امتیازات جانبی از فرد دریافت كنید.


پیشرفت‌تان را رصد كنید
جریان اثرگذاری مثبت تأثیرگذاران ممكن است شما را نیز به‌شدت تحت‌تأثیر بگذارد. اما باید حواس‌تان باشد كه از همان ابتدای شروع این روش به طور مرتب پیشرفت‌تان را بررسی كنید. اگر روشی برای اندازه‌گیری تغییرات نداشته باشید نمی‌توانید متوجه شوید كه آیا اصلا استفاده از این روش برایتان مؤثر بوده است یا نه. برای ساده‌تر شدن بررسی میزان تأثیرگذاری در حال حاضر می‌توانید از بسترهای آماده برای بررسی تبلیغات تأثیرگذار كمك بگیرید. این بسترهای آماده به صورت خودكار تغییرات كسب‌وكارتان و بازگشت سرمایه را محاسبه می‌كند. این موضوع در این روش تبلیغاتی بسیار مهم و حیاتی است. زیرا اگر برای تبلیغات سراغ فرد تأثیرگذار اشتباهی بروید ممكن است كلا كسب‌وكارتان را با شكست روبه‌رو كنید.


تا حد امكان هزینه نكنید
نوع همكاری خود با كاربران تأثیرگذار فضای مجازی را به نوعی مشخص كنید كه بیشترین كارایی را برایتان خواهد داشت. برای مثال یكی از روش‌های رایج این است به جای این كه به كاربر تأثیرگذار پول بدهید تا در مورد محصول‌تان صحبت كند، نمونه محصول‌تان را برایش به صورت رایگان بفرستید تا پس از استفاده، تجربه‌اش را با دنبال‌كنندگانش در میان بگذارد. پس از این كه همكاری موفق و واقعی فرد اثبات شد می‌توانید در رویدادهای بسیار ویژه مانند افتتاح فروشگاه، همكاری‌های جدید برای تولید محصول جدید یا معرفی سری جدید محصولات در آغاز فصل‌ها از او دعوت كنید و تشكر مادی نیز داشته باشید. یادتان باشد كه وقتی از تبلیغات دروغین و ساختگی برای محصول‌تان استفاده كنید مردم متوجه می‌شوند و تبلیغات‌تان به ضدتبلیغ تبدیل می‌شود. بنابراین برای تبلیغ محصول‌تان با روش تأثیرگذاری باید كمی هوشمندانه‌تر عمل كنید تا مخاطبان‌تان را به‌درستی جذب كنید.



 این روش برای اطلاع‌رسانی است، نه فروش!
زمانی كه برای تبلیغ محصولتان سراغ فرد تأثیرگذار كارآمد و متناسب با نوع محصولتان بروید مطمئنا تأثیر حرف‌هایش در مورد محصولتان به افزایش مستقیم محصول‌تان نیز منجر خواهد شد. اما در بیشتر مواقع الزاما حرف‌های شخصیت‌های تاثیرگذار به خرید محصول منجر نمی‌شود، بلكه سطح آگاهی و اطلاع افراد را از محصول‌تان افزایش می‌دهد. در این زمان شما وظیفه مهمی بر عهده خواهید داشت تا تمام این افرادی كه حالا به‌واسطه شخصیت تأثیرگذار با محصول‌تان آشنا شده و در حال جست‌‌وجو و تحقیق بیشتر در مورد آن هستند را به خریداران جدید محصولتان تبدیل كنید. بنابراین زمانی كه تصمیم می‌گیرید برای روش تبلیغ تأثیرگذاری هزینه كنید یادتان باشد كه پس از این مرحله، مرحله سخت تبدیل كردن افراد مطلع شده به خریدار را نیز خواهید داشت. حواستان باشد كه شخصیت تأثیرگذار از ارزش‌هایی مشابه ارزش‌های مجموعه‌تان برای معرفی محصولتان استفاده كند. زیرا اگر بخواهد با داستان‌های غیرواقعی فقط تعداد مخاطبانتان را افزایش دهد، این مخاطبان در بررسی‌های بعدی به نادرست بودن تبلیغات پی می‌برند و عملا سودآوری به دنبال نخواهند داشت.


منافع را به طور شفاف مشخص کنید
این را همواره به خاطر داشته باشید که شخصیت‌های تأثیرگذار باید به صورت واضح و مشخص بدانند كه از همكاری با شما چه به دست خواهند آورد و این منافع صرفا مالی نیست. بسیاری از تأثیرگذاران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند زمانی محصول یا خدماتی را معرفی كنند كه می‌دانند موجب ارتقای جایگاه كاری خودشان خواهد شد. به عنوان مثال هر شخصیت تأثیرگذاری از همكاری با شرکت‌های معروف تجاری برای معرفی محصولاتشان بسیار خشنود می‌شود. زیرا این همكاری در صورت موفقیت، دو سر بُرد خواهد بود؛ علاوه بر افزایش تعداد مشتریان محصول، جایگاه رسانه‌ای كاربر تأثیرگذار نیز به دلیل همكاری با یكی از محصولات خوشنام و سرشناش، در فضای مجازی و میان دوستداران ارتقا خواهد یافت. این موضوع به این معنی نیست كه حتما باید غول حوزه كاری خود باشید تا كاربران تأثیرگذار حاضر به همكاری با شما شوند، اما باید بدانید اگر این افراد در حوزه كاری خود حرفه‌ای باشند با هر شركتی همكاری نمی‌كنند. به صورت معمول تاثیرگذاران زمانی كه با پیشنهاد همكاری روبه‌رو می‌شوند، در مورد محصول درخواست‌دهنده تحقیق می‌كنند و با افرادی وارد همكاری می‌شوند كه خوشنام‌تر باشند و بر اساس تعهداتشان عمل كنند.


حرفه‌ای رفتار كنید
بیشتر كاربران تأثیرگذار فضای مجازی قیمت‌های بالایی برای همكاری‌هایشان دریافت می‌كنند، اما فراموش می‌كنند حرفه‌ای عمل كنند. بهتر است در زمان شروع همكاری قرارداد دقیقی بنویسید و تمام موارد مهم و انتظاراتی كه دارید را به روشنی مطرح كنید. در ادامه همكاری نیز حتما مطمئن شوید كه این فرد اطلاعات كافی در مورد محصولتان به دست آورده و تا جای ممكن محتوایی را كه می‌خواهد در مورد كسب‌وكارتان منتشر كند پیش از انتشار بررسی كنید. حتما در زمان انتشار مطالب نیز مواردی را كه نشر داده، بررسی كنید. همچنین در صورت نیاز آموزش‌های لازم برای استفاده صحیح از محصول‌تان را برایش فراهم كنید. در حقیقت باید تلاش كنید تا این افراد در كنار این كه شخصیت خود را دارند، حرفه‌ای باشند و تصویری واقعی، دقیق و مطابق اهداف شركت از محصول‌تان ارائه كنند. به آنها به چشم مصرف‌كنندگانی نگاه كنید كه تجربه مصرف محصول و تعاملشان با مجموعه شما در عموم جامعه بسیار اثربخش است. البته این همكاری متقابل است و شما نیز باید به صورت حرفه‌ای با آنها رفتار كنید و مواردی كه برایشان در همكاری با شما مهم است را به صورت كامل و به موقع برآورده كنید.


پیش از انتخاب فرد تأثیرگذار تحقیق كنید
همان‌طور كه پیشتر مطرح شد، یكی از مهم‌ترین مواردی كه هنگام همكاری با شخصیت‌های تأثیرگذار می‌تواند مشكل‌ساز شود مشخص نكردن نوع محتوا، مطالب و تصاویری كه قرار است منتشر شود و حتی ساعت انتشار محتوا در ابتدای همكاری است. اگر در مورد تمام این موارد از پیش به توافق نرسید ممكن است در پایان كار باوجود هزینه بسیار سنگینی كه برای این تبلیغات متحمل شده‌اید بازده خوبی هم در كارتان نبینید و دیگر نمی‌توانید پول‌تان را نیز پس بگیرید. به همین خاطر بهتر است پیش از شروع همكاری در مورد این فرد تحقیق كنید و مواردی كه پیش از این انتشار داده و روش‌های تبلیغاتی‌اش را خوب بررسی كنید تا ببینید شیوه‌های كاری او با نیازهای شما برای محصولتان همخوانی كافی دارد یا نه. از طرف دیگر، تبلیغ او برای محصول‌تان به خاطر مطلبی كه برای مثال یك سال پیش در صفحه شخصی‌اش منتشر كرده، به جای تأثیر مثبت، موجب كاهش فروش محصولتان نمی‌شود.


تعداد دنبال‌كنندگان، شرط موفقیت نیست
هنگام استفاده از موج پرقدرت تأثیرگذاران فضای مجازی برای تبلیغات محصولتان باید خیلی محتاط و عاقلانه پیش بروید. یكی از موارد مهمی كه باید به آن حتما توجه كنید ولی متاسفانه در بیشتر موارد در نظر گرفته نمی‌شود، این است كه الزاما تعداد دنبال‌كنندگان زیاد هر فرد نمایانگر اثرگذاری بیشترش نیست. بلكه میزان مشاركت دنبال‌كنندگان است كه اهمیت دارد. ممكن است برخی از شخصیت‌های تأثیرگذار میلیون‌ها نفر دنبال‌كننده داشته باشند، اما تا زمانی كه اثری روی آنها نداشته باشند، موفقیتی به دست نیاورده‌اند. پس هنگام انتخاب فرد تأثیرگذار باید به دنبال فردی باشید كه به معنای حقیقی اثرگذار باشد و یادتان باشد كه تعداد دنبال‌كنندگان به تنهایی نمی‌تواند ملاك اثرگذاری افراد باشد. تعداد نظرات برای مطالب منتشر شده و تعداد بازنشرهای مطالب می‌تواند دید بهتری از میزان اثرگذاری اشخاص برایتان فراهم كند. حتی تعداد پسند(لایک) زیاد هم معمولا نمی‌تواند ملاك خوبی برای این مورد باشد، زیرا بسیاری از افراد بدون توجه به متن و محتوا از سر عادت تمام مطالب را پسند كرده و رد می‌كنند. وقتی شخصیتی كه واقعا روی دنبال‌كنندگانش تأثیرگذار است در مورد محصولتان صحبت یا آن را تبلیغ كند به مراتب اثر بیشتری در فروش محصولتان به وجود خواهد آمد.


از تأثیرگذارهای كوچك‌تر كمك بگیرید
برخی افراد تصور می‌كنند هرچه تعداد افرادی كه محصول‌شان را می‌بینند بیشتر باشد، موفقیت بیشتری نصیبشان خواهد شد، اما ایرادی كه به این دیدگاه وارد است این كه چه تعداد از افرادی كه محصولتان را می‌بینند، محصول‌تان به دردشان می‌خورد یا برایشان كاربردی دارد؟! افراد تأثیرگذار با سابقه‌تر دامنه وسیع‌تری از مخاطبان دارند و به همین جهت معمولا مراجعه و تمایل كسب‌وكارها برای همكاری با آنها نیز بیشتر است؛ اما حقیقت این است زمانی كه با شخصیت‌های جدیدتر، كم‌سابقه‌تر، تخصصی‌تر با دنبال‌كنندگان یكدست‌تر همكاری كنید، بازگشت سرمایه بیشتری در انتظارتان خواهد بود؛ هرچه دنبال‌كنندگان بیشتر به بازار هدف محصول شما نزدیك‌تر باشند، احتمال معرفی محصول‌تان به افراد صحیح و موفقیت كسب‌وكارتان بیشتر خواهد شد. اگر محصولتان را به 2000 نفری كه بازار هدف محصول به شمار می‌آیند، معرفی كنید به مراتب بهتر از این است كه محصول را به صدهزار نفر از گروه‌های سنی و تخصصی گوناگون معرفی كنید كه شاید محصول‌تان كاربردی برای بسیاری از آنها نداشته باشد.




بودجه مشخصی تعیین كنید و به آن پایبند باشید
گاهی اوقات استفاده از توان تبلیغاتی افراد تأثیرگذار ممكن است برایتان هزینه هنگفتی به‌بار بیاورد. پیش از این كه به سمت این روش بروید باید بدانید معمولا افراد تأثیرگذار مطرح در زمینه‌های گوناگون نرخ بالایی برای تبلیغات محصولات دارند. ممكن است بسته به نوع محصول و انتخاب درستی كه در مورد شخصیت تأثیرگذار انجام می‌دهید، این هزینه موجب بازگشت سرمایه زیادی برایتان شود؛ اما در هر صورت بهتر است از قبل هزینه مشخصی را برای این موضوع كنار بگذارید تا طی همكاری نگرانی و اضطراب كمتری بابت مخارج تبلیغ‌تان داشته باشید و سعی كنید به همان مواردی كه در ابتدا توافق كرده‌اید پایبند بمانید تا با اضافه كردن موارد متعدد جدید در طول كار، هزینه‌هایتان در نهایت سرسام‌آور نشود. با تمام این اوصاف اگر احساس می‌كنید كه در حال حاضر قدرت مانور زیادی برای پرداخت هزینه تبلیغات را ندارید، شاید بهتر است از این روش برای معرفی محصولتان بدون مشورت با افراد باتجربه استفاده نكنید، زیرا ممكن است با پیش آمدن موارد ناخواسته كنترل اوضاع مالی از دست‌تان خارج شود.