پورتوریكو؛ كلید صعود ایران

جام جهانی بسكتبال از امروز آغاز می‌شود

پورتوریكو؛ كلید صعود ایران

 هجدهمین دوره جام جهانی بسكتبال از ساعت 12 امروز با دیدار آنگولا ـ صربستان در كشور چین آغاز می‌شود؛ مسابقاتی كه برای اولین بار در تاریخ با حضور 32 تیم برگزار خواهد شد. جام جهانی 2019، نخستین پنجره انتخابی المپیك 2020 توكیو است كه هفت تیم از این تورنمنت، جواز حضور در المپیك را كسب می‌كنند. بهترین تیم‌های سه قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه به علاوه دو تیم برتر اروپا و دو تیم برتر قاره آمریكا به همراه ژاپن (میزبان) تیم‌های صعودكننده به المپیك 2020 هستند.
رقابت‌ها در هشت گروه 4 تیمی و در هشت شهر پكن، ووهان، فوشان، گونگ‌ژو، نانجینگ، دونگ‌گوان، شانگهای و شن‌ژن برگزار خواهد شد و تیم ملی بسكتبال كشورمان هر سه دیدار خود در گروه سوم را امروز، دوشنبه و چهارشنبه در شهر گونگژو برگزار خواهد كرد.
تیم‌ملی بسكتبال كشورمان كه سومین حضور خود را در این بازی‌ها تجربه می‌كند، در گروه سوم رقابت‌ها با اسپانیا، تونس و پورتوریكو همگروه است و از ساعت 13 امروز حساسترین دیدار خود را مقابل پورتوریكو برگزار می‌كند؛ چرا كه در صورت برد مقابل این حریف قدرتمند، بیش از نیمی از راه صعود از گروه را طی خواهد كرد.
ملی‌پوشان ایران برای حضور در جام جهانی حدود 70 روز اردو را پشت سرگذاشتند و با انجام یك اردوی اروپایی خوب و مفید، امیدها را برای صعود به دور دوم رقابت‌ها بیشتر كرده‌اند. حامد حدادی بهترین و موثرترین بازیكن تیم ماست و بازیكنانی نظیر صمد نیكخواه بهرامی هم ما را دلگرم می‌كنند.
جدا از اسپانیا كه در رده اول تیم‌های بسكتبال دنیاست و در این دوره هم برای حضور در نیمه‌نهایی و فینال می‌جنگد، دو تیم دیگر تیم‌هایی هستند كه می‌توان روی نقاط ضعف آنها حرف زد و برنامه‌ریزی كرد. البته همین نگاه را مربیان تونس و به‌خصوص پورتوریكو هم دارند. براساس نظر همه كارشناسان كشورمان، مهم‌ترین بازی تیم ملی همین دیدار اول است: جدال با پورتوریكو؛ تیمی كه سابقه زیادی در جام‌های جهانی دارد و از بازیكنان باكیفیتی هم استفاده می‌كند. اكثر قریب به اتفاق اهالی بسكتبال معتقدند بخت صعود ما به دور دوم به پیروزی در این دیدار گره خورده است. البته تونس یكی از قدرت‌های آفریقاست و در دیدارهای تداركاتی خود نتایج خوبی كسب كرده و نباید این تیم را دست‌كم گرفت.
تیم ملی بسكتبال در جام جهانی 2010 هم مقابل تونس بازی كرد كه آن بازی به سود ما تمام شد. عملكرد بازیكنان ایران در بازی‌های اخیر این امید را به‌وجود آورده است كه در برابر تیم قدرتمند پورتوریكو بازی پایاپای و زیبایی را به نمایش بگذاریم و حتی از بخت برد برخوردار باشیم.
اسپانیا كه حضور در بیشتر جام‌های جهانی و قهرمانی در یك دوره آن را در كارنامه دارد، یكی از معتبرترین تیم‌های بسكتبال دنیاست و با فاصله بخت اول صعود از این گروه محسوب می‌شود.
پورتوریكو رده شانزدهم تیم‌های بسكتبال دنیا را در اختیار دارد، تاكنون در 12 دوره جام جهانی حضور داشته و در جام جهانی سال 1974 قهرمان بازی‌ها شد. البته آن سال‌ها جام جهانی تازه از سیطره پنج دوره‌ای كشورهای آمریكای لاتین بر این جام خارج شده بود. پورتوریكو سال 90 هم به مقام چهارم رسید كه این عنوان به‌دلیل حضور همه قدرت‌های بسكتبال دنیا، بسیار ارزشمند بود. پورتوریكو در دوره قبلی بازی‌ها نوزدهم شد.
تونس: تونسی‌ها كه در رنكینگ فدراسیون جهانی، رده 51 را از آن خود كرده‌اند، دومین حضور در جام جهانی را تجربه می‌كنند. این تیم دو بار قهرمان قاره آفریقا شده است.