لزوم حمایت از محصولات بیرون سازمانی

لزوم حمایت از محصولات بیرون سازمانی


به عنوان فیلمبردار باید به قبول پیشنهادهایی می‌پرداختم كه ارائه می‌شد و این‌كه طرح، مستقل است یا نه در دیدگاه من نسبت به فیلمبرداری تغییر ایجاد نمی‌كرد، چون وظیفه‌ام این است كه بعد از پذیرفتن همكاری، همه سعی‌ام را بكنم برای این‌كه به بهترین شكل نماها را كنار هم بچینم، ولی به عنوان كارگردان سعی كرده‌ام صرفا فیلم‌هایی بسازم كه سرمایه‌اش را خودم تأمین كرده‌ام تا بتوانم محصولی را به مخاطب ارائه كنم كه حرف دل خودم است.
در تلویزیون این‌كه تهیه‌كننده یا كارگردانی پیدا شود كه به لحاظ مالی كاملا مستقل كار كند، كم پیدا می‌شود، چون ساختار تلویزیون به عنوان رسانه‌ای فراگیر این نیاز را ایجاد می‌كند كه همه چیز براساس یك نظارت بالادستی به تولید و ارائه برسد تا كمترین نقص را داشته باشد، ولی به لحاظ فكری و اندیشه‌ای، كارگردانان و تهیه‌كنندگان اگر بخواهند می‌توانند حتی در تلویزیون هم آرای خودشان را در آثار تزریق كنند.
كار هنری زیربنایش استقلال فكری است و اگر نویسنده یا كارگردان و تهیه‌كننده استقلال نداشته باشند نمی‌توانند محصول درخوری بیافرینند. كیفیت محصول نهایی به‌خصوص در سریال‌هایی كه می‌خواهند مخاطب را درگیر كنند به‌طور مستقیمی مرتبط است با استقلال فكری سازندگان آثار. هنرمندی كه به لحاظ فكری، مستقل نباشد نمی‌تواند پیام واضح و روشنی را نیز به مخاطب بدهد و نیاز رسانه‌ای فراگیر مانند تلویزیون استفاده از هنرمندانی است كه در عین استقلال فكری قادرند ملزومات موردنیاز سازمان را هم فراهم كنند.
حركتی كه مدیران تلویزیون در گذشته می‌كردند و حالا هم باید آن را پی گیرند این است كه از محصولات مستقل خارج از سازمان حمایت كنند. به‌عنوان مثال فیلمی بناست تولید شود و فیلمنامه‌اش به لحاظ اندیشه مطابق با استانداردهای سازمان است؛ چرا سازمان نباید از چنین تولیداتی حمایت كند؟ یا اصلا فیلم‌ها و سریال‌هایی بیرون از سازمان و با سرمایه بخش خصوصی تولید شده و قابلیت این را دارد كه در تلویزیون هم روی آنتن برود. تلویزیون می‌تواند این گونه آثار را خریداری كرده و در كنداكتور پخش قرار دهد. حمایت مدیران تلویزیون از آثار مستقل تولیدشده در بیرون سازمان به شدت می‌تواند سودآور باشد. از یك طرف اجازه امتداد نگاه‌های مستقل بیرون سازمان را می‌دهد و از آن طرف سازمان هم كلی صرفه‌جویی می‌كند. به هر حال این‌كه طرحی را از صفر روی غلتك بیندازند تا به تولید برسد چندمیلیارد هزینه می‌برد. این در حالی است كه تولیدكنندگان بیرون سازمان این هزینه را از بخش مستقل تأمین كرده‌اند و كافی است فقط سهمی بابت رایت تلویزیونی به آنها پرداخت شود تا محصول در اختیارشان قرار گیرد.