سرگردانی واردكنندگان با تصمیم دولت

سرگردانی واردكنندگان با تصمیم دولت


پس از آن‌كه به اصرار رئیس‌جمهور اختیارات بازرگانی كشاورزی به وزارت صمت واگذار شد، واردكنندگان نهاده‌ها و كالاهای اساسی گلایه دارند هنوز سامانه جامع تجارت اصلاح نشده و درخواست‌های آنها بدون اقدام مانده است.
احمدرضا رحیمی واردكننده كالاهای اساسی و نهاده‌های دامی به فارس گفت: یك ماه و نیم پیش قانون انتزاع (تمركز وظایف بازرگانی كشاورزی در وزارت جهاد) دو سال معلق و اختیارات بازرگانی بخش كشاورزی به وزارت صمت محول شد اما طی این مدت «سامانه جامع تجارت» كه برای رفع مشكلات واردكنندگان و تسهیل واردات راه‌اندازی شده بود همچنان اصلاح نشده و واردكنندگان با مشكلات زیادی مواجه شدند.
وی افزود: زمانی كه واردكنندگان به صورت اینترنتی به این سامانه مراجعه می‌كنند همچنان به وزارت جهاد كشاورزی ارجاع داده می‌شوند در حالی كه این وزارتخانه از نظر قانونی در این مورد اختیاری ندارد و هیچ كاری انجام نمی‌دهد بنابراین درخواست واردكنندگان بدون اقدام باقی می‌ماند.
این واردكننده كالاهای اساسی تأكید كرد كه چطور ممكن است تحولی در ساختار اداری ایجاد شود و هیچ اصلاحی در سامانه‌های آن صورت نگیرد.
سامانه جامع تجارت قبلاً با وزارت جهاد كار می‌كرد و اكنون این وزارتخانه اختیاری در این سامانه ندارد اما همچنان زمانی كه به این سامانه مراجعه می‌كنیم گزینه‌هایی وجود دارد كه وزارت جهاد باید آن را تأیید كند.
این واردكننده گفت: ما دچار خودتحریمی هستیم و مشكلاتی كه در سیستم‌های اداری وجود دارد ما را بیشتر از كشورهای دیگر تحریم كرده است. تمام مراحل ترخیص كالا از گمرك انجام شده اما به دلیل مشكلات سامانه نمی‌توانیم مجوز نهایی ترخیص را بگیریم در حالی كه ماهانه 250 میلیون تومان هزینه انبارداری است.