آسمانخراش‌ها چگونه المپیكی می‌شوند؟

راه سخت اما ممکن تیم ملی بسکتبال برای رسیدن به المپیک

آسمانخراش‌ها چگونه المپیكی می‌شوند؟

 پیروزی تیم ملی ایران مقابل آنگولا در مرحله دور دوم گروهی. حالا باید روز یكشنبه به مصاف فیلیپین برویم تا در صورت شكست دادن این تیم، معادلات برای ما به صورت دیگری رقم بخورد. شاید آن زمان شانس این را داشته باشیم كه به عنوان بهترین تیم قاره آسیا راهی المپیك 202 شویم.
این امیدواری از آنجا شكل گرفت كه تیم ملی بسكتبال چین نیز با واگذاری نتیجه رقابت خود مقابل ونزوئلا از صعود به دور دوم بازماند و باید همچون ایران در گروه بازنده‌ها پیگیر دیدارهایش باشد. غیر از ایران و چین، عدم صعود كره‌جنوبی و فیلیپین به دور دوم رقابت‌ها نیز قطعی شده است. به این ترتیب هر شش تیم آسیایی حاضر در جام‌جهانی باید در گروه بازنده‌های این جام، پیگیر رقابت‌های خود باشند. بنابراین رقابت آنها در این گروه تعیین‌كننده بهترین تیم آسیایی است كه صاحب سهمیه المپیك خواهد شد. البته ژاپن به عنوان میزبان المپیك ۲۰۲۰ در جمع تیم‌های آسیایی و رقابت غیر مستقیم آنها برای كسب سهمیه محاسبه نخواهد شد. بنابراین رقابت میان پنج تیم دیگر تعیین‌كننده خواهد بود.در پایان رقابت تیم‌های حاضر در گروه بازنده‌‌ها، تیمی كه بتواند در بین آسیایی‌ها بهترین عملكرد را داشته باشد سهمیه حضور در المپیك را كسب خواهد كرد.
در این زمینه ابتدا جایگاه تیم‌ها در گروه‌های خود ملاك خواهد بود و در صورت شرایط مشابه، مواردی مانند تعداد برد و باخت تیم‌ها و تفاضل امتیازی آنها ملاك تعیین تیم برتر قرار خواهد گرفت.
نتیجه كامل دیدار تیم‌های ملی بسكتبال ایران و آنگولا به این شرح است:
 ایران - آنگولا
(۱۹ بر ۱۷)، (۹ به ۱۲)، (۲۰ بر ۱۶)، (۲۳ بر ۱۷)
ملی‌پوشان بسكتبال ایران در كوارتر نخست عملكرد بهتری نسبت به بازیكنان حریف داشتند. گرچه بازیكنان آنگولا در بعضی دقایق، توپ ربایی بهتری داشتند، اما این ملی پوشان كشورمان بودند كه با دفاع كردن بازیكنان حریف و ایجاد موقعیت برای گلزنی، نتیجه این كوارتر را از آن خود كنند.
در كوارتر دوم این آنگولا بود كه بازی را بهتر آغاز كرد و با محكم كردن دفاع خود توانست اختلاف امتیازی اندك خود با ایران را جبران كند و از حریف پیش بیفتد. در مقابل تاكتیك ایران برای مقابله با دفاع بسته حریف، شوت‌های سه امتیازی بود كه البته با بی دقتی به هدف ننشست تا این كوارتر با نتیجه 9-12 به سود آنگولا خاتمه یابد. به این ترتیب نیمه نخست با نتیجه 28-29 به سود آنگولا خاتمه یافت.
شاگردان مهران شاهین‌طبع برای جبران امتیازات از دست رفته در كوارتر دوم، كوارتر سوم را مصمم‌تر و با‌انگیزه‌تر آغاز كردند و موفق شدند امتیازات بهتری كسب كنند. در این كوارتر ملی‌پوشان كشورمان با طراحی حملات بیشتر توانستند فرصت‌های بیشتری برای گلزنی ایجاد كرده و امتیازات بیشتری نسبت به دو كوارتر دیگر كسب كنند و در نهایت برنده ۲۰ بر ۱۶ این كوارتر شوند.
در كوارتر چهارم نیز برتری از آن ایران بود با وجود این مثل همیشه استرس از دست رفتن تمركز و از دست دادن برتری تا ثانیه‌های پایانی همراه ما بود، اما بسكتبالیست‌های ایران برخلاف همیشه در این بازی با تمركز بالا برتری خود را حفظ كرده و از اشتباهات مرگبار خبری نبود تا در نهایت با اداره كردن بازی كوارتر چهارم با نتیجه 23-17 به نفع ایران شده و  ایران با نتیجه 71-62 نخستین پیروزی خود را در جام جهانی دشت كند.