لشکر 6 ماهه‌ها...

لشکر 6 ماهه‌ها...

هفدهمین همایش شیرخوارگان حسینی این بار در ورزشگاه صدهزارنفری آزادی برگزار شد؛ این همایش از كجا آمد و چطور در دو دهه اخیر به بزرگ‌ترین مجمع مردمی ایران تبدیل شد؟

 هر سال در اولین جمعه ماه محرم عكس‌هایش را می‌بینیم؛ عكاس‌ها هیچ‌گاه چنین موقعیتی را از دست نمی‌دهند. در این روز آنها هر چه تعاریف ذهنی از حماسه و درام سراغ دارند را می‌توانند روبه‌روی لنزهای خود قاب بگیرند. صحنه‌ها، گاهی آن‌قدر زیباست كه می‌خواهی بنشینی و مدت‌ها زل بزنی به كودكی كه با سربند سبز بر سر دست گرفته شده تا پیام علی‌اصغر‌(ع) را به سراسر جهان مخابره كند؛ مخابره خون از گلوی حقیقت.
16 سال پیش و در حالی كه بسیاری از تاریخ‌نگاران محرم هشدار می‌دادند بسیاری از آیین‌های عزاداری در نقاط مختلف كشور در حال فراموشی است و باید برای احیای آنها كاری كرد، همایشی سربرآورد كه دغدغه روز داشت. درباره همایش شیرخوارگان حسینی حرف می‌زنیم كه مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر برگزاركننده آن است.
سال 1382 وقتی حاج داوود منافی در حال تدارك برپایی اولین همایش بود، شاید فكرش را هم نمی‌كرد امروز این همایش تا این حد گسترده در حد بین‌المللی برگزار شود. او می‌گفت مهم‌ترین پیغام روز عاشورا را باید از گلوی خونین علی‌اصغر به جهان مخابره كرد. البته پیش از این همایش، ایرانیان سال‌ها در مراسم‌هایشان برای علی‌اصغر گهواره‌گردانی می‌كردند و برایش لالایی می‌خواندند، اما همایش شیرخوارگان آمده بود تا این مراسم را با گفتمانی عمیق‌تر پیوند بزند. از این رو بود كه مباحث مطرح‌شده در اتاق فكر این همایش بر محور عناوین پرطمطراقی چون «نقشه جامع راهبردی حضرت علی‌اصغر‌(ع)» می‌چرخید و حالا بسیاری از ایده‌های بیرون‌آمده از این اتاق، اجرایی هم
شده است.
داوود منافی را كه دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) و برگزاركننده این همایش است، نتوانستیم در روز شلوغ كاری‌اش بیابیم، اما چند روایت درباره این مجمع و كار سترگش به دست داده‌ایم.


خواب امام رضا (ع)
سال 1382، اولین سالی كه همایش شیرخوارگان حسینی در تهران برپا شد هنوز خبری از مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر نبود و چندی بعد بود كه داوود منافی با تشكیل این مجمع، فعالیت‌هایش را سازماندهی كرد. از سال 1390 این مجمع همایش‌ها را در دیگر شهرها و روستاهای ایران و حتی در دیگر كشورها گسترش داد. این همایش ثبت ملی شده و قرار است در میراث جهانی یونسكو هم ثبت شود. اما ماجرای شكل‌گیری این همایش هم قابل توجه است. شنیده‌ها حاکی است: یکی از متولیان این همایش حضرت امام رضا(ع) را به خواب می‌بیند در حالی كه به او توصیه می‌كند كودكان شیرخواره را هر سال در جمعه اول محرم به یاد علی‌اصغر جمع كند و بشارت می‌دهند این همایش در مدت زمان کمی به یک نهضت جهانی بدل خواهد شد.


داوطلب‌های نذر

دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) ادعا می‌كند این مجمع، بزرگ‌ترین مجمع مردمی در ایران است. البته آمار مشخصی در این باره وجود ندارد اما با توجه به چشمگیرترشدن هر ساله برپایی این همایش و حضور گسترده مردم درآن می‌شود این ادعا را پذیرفت. از سویی انتظار هم می‌رود مجمعی كه كاملا مردم‌نهاد است، بتواند به لحاظ اقتصادی روی پای خودش بایستد. همین‌طور هم هست و دبیر این مجمع بارها تاكید كرده از هیچ نهاد، موسسه و سازمان دولتی بودجه و اعتبار نگرفته و نمی‌گیرند. مخارج این مجمع را افراد خَیر و داوطلب نذر در راه حضرت علی‌اصغر(ع)  تامین می‌كنند.



هیأت بین‌المللی شیعه
این هیأت بین‌المللی شیعه، امروز از جغرافیای شیعه گذشته و در سراسر جهان در میان اهل سنت نیز بدون تبلیغ و كمك مجمع برگزار می‌شود.
دیروز برای اولین‌بار بود كه همایش در ورزشگاه یكصدهزار نفری آزادی برگزار شد.
دبیر مجمع گفته در نظر دارند این جلسات را به بیش از ۴۴ هزار جلسه در ایران و جهان برسانند.
نذرنامه‌خوانی كه یكی از برنامه‌های این مراسم به شمار می‌آید و هر سال ترجمه آن به هشت زبان صورت می‌گیرد، امسال به ۱۱ زبان افزایش یافت.