علت بالاآمدن آب دریا در مناطقی از هرمزگان

علت بالاآمدن آب دریا در مناطقی از هرمزگان

افزایش تراز آب دریا در برخی مناطق ساحلی شهرستان میناب از سوی كارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش جام‌جم از پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، در پی بالا آمدن آب در مناطقی از سواحل دریای عمان و تنگه هرمز به‌خصوص در مناطقی از شهرستان میناب ازجمله كرگان، كلاهی و تیاب در 11 شهریور 98، این پدیده دریایی از سوی اعضای هیات علمی مركز اقیانوس شناسی استان هرمزگان مورد بازدید و بررسی میدانی قرار گرفت.
به گفته دكتر صمد حمزه‌ئی، رئیس مركز اقیانوس‌شناســـــی خلیج فارس بندرعباس، تراز آب دریا و خط بالا آمدگی آب نشان می‌دهد میزان ارتفاع مد به میزان 2/4 متر رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاآمدن آب دریا در برخی روستاهای شرقی استان به دلیل همزمانی مد بیشینه و افزایش تراز آب ناشی از باد جنوب شرقی در فصل مونسون است.
مطالعات نشان می‌دهد در اوایل و اواسط ماه‌های قمری، جزر و مد در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز به حداكثر مقدار خود می‌رسد كه این پدیده در خورها تشدید می‌شود. اگر همزمان تراز سطح دریا به دلیل باد یا توفان بالا بیاید، ارتفاع سطح آب بیشتر می‌شود كه این پدیده در دهم و یازدهم شهریور امسال در مناطقی از دریای عمان و تنگه هرمز به‌خصوص در مناطقی از میناب مانند كرگان، كلاهی و تیاب رخ داد.
پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده به دلیل كاهش ارتفاع مد بیشینه، آب‌گرفتگی‌ها از بین برود و تراز آب به حالت عادی برگردد.