بازیگران نقش اول فناوری

در نمایشگاه ایفای امسال چه خبر بود؟

بازیگران نقش اول فناوری

نمایشگاه IFA یا Intenationale Funkausstellung كه در برلین برگزار می‌شود، با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال، بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اروپاست. همین عنوان كافی است تا هر سال این نمایشگاه ویترینی باشد برای نمایش گجت‌های كوچك و بزرگی كه قرار است در ۱۲ ماه بعد دنیا را عوض كنند! در این نمایشگاه همه هستند: از ایسر گرفته تا ZTE و تقریبا هر شرکتی كه تصورش را بكنید (به جز اپل)! اما بازیگران ایفای امسال بیش از آن‌كه دنبال عوض كردن دنیا باشند، می‌خواهند فناوری موجودشان را بهبود دهند. پس بیایید ببینیم شرکت های مختلف در ایفا ۲۰۱۹ چه فناوری‌های شاخصی را برای فناوری‌دوستان به ارمغان آورده بودند.

   ایسر؛ بازی در دو سوی طیف
بگذارید به ترتیب حروف الفبا از ایسر شروع كنیم! ایسر همیشه ایفا را بستری جدی برای معرفی محصولاتش در نظر می‌گیرد كه البته امسال تمركزش بیشتر حول بهبود و پیشرفت دستگاه‌های موجودش بود.
سری لپ‌تاپ‌های سوییفت (Swift) اولترابوك‌های باریك و سبك این شركت هستند كه ایسر اعلام كرد امسال با چیپ‌های گرافیكی مجزای انویدیا هم عرضه می‌شوند. این خبری خوش برای آنهایی بود كه دنبال اولترابوك قوی و در عین حال مقرون به صرفه هستند. لپ‌تاپ مخصوص بازی پریدتور تریتون (Predator Triton) ایسر هم امسال یك پیشرفت خاص و چشمگیر دارد: صفحه‌نمایش ۳۰۰ هرتزی. البته رزولوشن آن در حد 
فول اچ‌دی باقی خواهد ماند، زیرا قوی‌ترین كارت گرافیك‌ها هم كار سختی برای رزولوشن‌های بالاتر در این حد از فركانس خواهند داشت. اما اینها در مقابل هیولای عجیب و غریبی كه امسال ایسر معرفی كرد، چیزی نبودند. یك صندلی بازی‌خورانه به نام پریدتور ثرونوس (Predator Thronos) با برچسب قیمتی ۱۴ هزار دلار! نه اشتباه نخواندید، ایسر یك صندلی درست كرده است به قیمت یك ماشین. تازه نمایشگر جلوی آن با خودتان است!
   ایسوس؛ قدرتمند و قدرتمندتر
ایسوس با ارائه چند نوع دستگاه متنوع از گیمینگ تا حرفه‌ای  ایفای شلوغی داشت. این شركت، هم روی ارتقای دستگاه‌های موجود تمركز داشت و هم معرفی محصولات جدیدتر و قوی‌تر. 
در زمینه بازی، این شركت هم مانند ایسر، سری لپ‌تاپ‌های خاص بازی و باریكش یعنی ROG زفیروس را با سخت‌افزار قوی‌تر (پردازنده نسل ۹ اینتل به همراه چیپ گرافیك RTX انویدیا) و همچنین صفحات با نرخ رفرش ۳۰۰ هرتز ارتقا داده است. ایسوس یك لپ‌تاپ جدید هم در این سری با نام ROG Zephyrus M معرفی كرد كه به دلیل داشتن صفحه 1080p و تأییدیه پنتون، لپ‌تاپی ایده‌آل هم برای طراحان و هم گیمرهاست.
اما اگر فكر می‌كنید اینها قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های ایسوس هستند، سخت 
در اشتباهید! نظرتان در مورد لپ‌تاپی با پردازنده Core i9، كارت گرافیك انویدیا Quadro RTX و صفحه 4K چیست؟ یا لپ‌تاپی با همین كارت گرافیك و یك صفحه لمسی به جای تاچ‌پد؟ اینها دو لپ‌تاپ سری 
ProArt StudioBook ایسوس به نام‌های One و Pro X هستند كه در ایفای امسال معرفی شدند. ایسوس البته هنوز قیمتشان را اعلام نكرده تا علاقه‌مندان فعلا در فاز وصف‌العیش بمانند!
ایسوس در زمینه پوشیدنی‌ها هم یك معرفی مهم داشت؛ ساعت هوشمند  
VivoWatch SP كه با داشتن جی‌پی‌اس وECG (الكتروكاردیوگرام) مثل نسخه ۴ ساعت اپل، بررسی كامل سلامت كاربران را هدفگذاری كرده است. 
ضد آب بودن تا عمق ۵۰ متری، سنـــــسور ضربان قلب، قابلیتی به نام 
Pulse OX برای سنجش میزان اكسیژن خون و حتی امكان محاسبه فشار خون (حالا باید دید چگونه) این ساعت را به یك مركز سنجش سلامتی روی مچ تبدیل كرده است.

   فسیل و گارمین؛ زنگ ورزش!
فسیل، شركت مشهور ساخت ساعت از نمایشگاه ایفا برای نشان دادن كاتالوگی از ساعت‌های گوناگون و متنوع استفاده كرد كه البته روی هیچ‌كدام نام فسیل نخورده بود! از نخستین ساعت هوشمند ورزشی پوما تا ساعت‌های هوشمند از طراحان بنامی مثل دیزل و امپوریو آرمانی. به نظر می‌رسد شركت‌ها كم كم دارند «هوشمند» و «شیك» را در این زمینه به هم نزدیك می‌كنند!
مانند فسیل، گارمین هم ساعت‌های هوشمندش با تمركز بر ورزش را در ایفا به نمایش گذاشت، اما محصولات معرفی‌شده توسط گارمین خیلی بیشتر از فسیل
 سر و صدا داشت! نخستین محصول، گارمین ونو (Venu) است كه با امكانات سطح بالا و صفحه AMOLED به‌عنوان رقیبی جدی برای ساعت اپل مطرح شده كه ویژگی‌های فراوانی برای فعالیت‌ها و اعمال ورزشی دارد. در كنار این، گارمین دو ساعت
 ویوواكتیو 4 (Vivoactive) و 4S را هم ارائه كرد كه از جنبه‌های مختلف نسبت به 
نسخه ۳ ارتقا یافته‌اند. این دو ساعت با امكانات پایین‌تر نسبت به ونو، گزینه‌های ارزان‌تر برای كاربرانی هستند كه نیازی به فهرست بلندبالای ویژگی‌های ونو ندارند.

   هوآوی؛ محتاط و محدود
با این‌كه نخستین ارائه نمایشگاه امسال با هوآوی بود، اما این شركت برخلاف انتظارات صرفا با چند ارائه محدود در ایفا ظاهر شد. نه خبری از لپ‌تاپ‌ها بود، نه ساعت‌ها و نه حتی گوشی‌ها!
بزرگ‌ترین معرفی هوآوی در ایفا چیپ پردازشی Kirin 990 بود كه قرار است در گوشی Mate 30 كه در اواخر این ماه به بازار می‌آید، به كار گرفته شود. در این چیپ، مودم نسل پنجم (5G) تعبیه شده و هوآوی گفته قوی‌ترین چیپ هوش مصنوعی خواهد بود! حالا باید صبر كرد و كاركردش را در میت ۳۰ دید.
بقیه ارائه هواوی صرفا به عرضه چند رنگ جدید برای گوشی سطح بالایش، یعنی مدل P30 Pro و معرفی فری‌بادز ۳ 
(FreeBuds3)، هدفون‌های بی‌سیم به سبك ایرپاد اپل گذشت. هیچ صحبت یا اشاره‌ای هم به تحریم‌های آمریكا و آینده این شركت با اندروید نشد.

   اینتل؛ حس رقابت
اینتل حسابی برای ایفای ۲۰۱۹ مایه گذاشته بود كه باید هم این كار را می‌كرد، زیرا این شركت خطر نزدیك شدن رقیب كهنه‌كارش AMD را در سال اخیر بیش از پیش حس كرده است.
ارائه اصلی و بنیادین اینتل در نمایشگاه، چشم‌اندازش برای آینده لپ‌تاپ‌ها بود كه با پروژه‌ای با عنوان پروژه آتنا
 (Project Athena) آن را به بازدیدكنندگان معرفی كرد. اینتل با این چشم‌انداز، نوید لپ‌تاپ‌هایی با كارایی بهتر، عمر باتری بیشتر، بوت بلافاصه (instant boot) و كلمه مد 
این روزها، یعنی هوشمند را داده است.
 اینتل در این زمینه از چند مدل لپ‌تاپ جدید از شرکت های قدرتمندی مثل دل، اچ‌پی و لنوو به‌عنوان نمونه‌های پروژه آتنا بهره برد. اینتل در كنار این، نسل دهم پردازنده‌های سری Coreخود را هم معرفی كرد كه در لپ‌تاپ‌هایی از شركت‌های ایسر، ایسوس، لنوو، ام‌اس‌آی و ریزر به نمایش درآمد. 

   ال‌جی؛ نمایش دیواری!

با سرمایه‌گذاری فراوانی كه ال‌جی روی تلویزیون‌های OLED نسل جدید و پروژكتورهایش كرده است،‌ جای تعجب نداشت كه این دو، كانون ارائه این شركت در ایفای ۲۰۱۹ باشند.
دو پروژكتور 4K سری CineBeam توسط این شركت در نمایشگاه معرفی شد كه بلافاصله هم در بازارهای اروپا به فروش خواهد رسید. از آن جذاب‌تر، پروژكتور جدید فوق كوتاه‌تابش (short throw) ال‌جی به نام CineBeam Laser HU85L است كه می‌تواند جایگزینی عالی برای یك تلویزیون هیولا روی دیوار باشد! این پروژكتور، توانایی نمایش تصویری ۹۰ اینچی را از فاصله تنها ۵ سانتی‌متری دیوار و تصویر ۱۲۰ اینچی را از فاصله ۱۸ سانتی‌متری دارد! به این فناوری فوق‌العاده، تصویر 4K و پشتیبانی از HDR را اضافه كنید تا متوجه شوید چرا ال‌جی آینده را از آن پروژكتورها می‌داند!
این شركت اعجاب‌آورترین تلویزیون امسال را هم به نمایش گذاشته بود: تلویزیون لوله‌شونده سری R كه از داخل محفظه‌اش به بالا باز می‌شود و دوباره در آن جمع می‌شود! البته ال‌جی هنوز چیزی از زمان عرضه به بازار یا قیمت آن نگفته است.
اما تلویزیون و پروژكتور تنها محصولات ال‌جی در ایفا نبود  و این شركت گوشی دوصفحه‌ای جدیدش به نام
 LG G8X ThinQ را هم به نمایشگاه آورده بود. این گوشی مسیری متفاوت از امثال هواوی و سامسونگ را در پیش گرفته و به جای صفحه خم‌شونده از یك قاب و كاور خاص بهره می‌گیرد كه در داخلش صفحه دارد!

   لنوو؛ ارزان و جدید
لنوو، شركت پشت لپ‌تاپ‌های یوگا و گوشی‌های موتورولا، نمایشگاه ایفای شلوغی نداشت، اما در عین حال از چند محصول جدید رونمایی كرد. لپ‌تاپ‌های ارتقایافته سری ThinkPad و IdeaPad با پردازنده‌های 
نسل ۱۰ اینتل و همچنین پروژه آتنا و كروم‌بوك‌های جدید و ارزان‌قیمت، اصلی‌ترین لپ‌تاپ‌های معرفی‌شده این شركت بودند.
لنوو همچنین دو تبلت جدید Tab M7 و Tab M8 را هم در این نمایشگاه معرفی كرد كه ماه اكتبر به بازار می‌آید. تبلت كوچك‌تر، یعنی M7 از ۹۰ دلار قیمت‌گذاری شده و M8 هم در دو مدل ۱۱۰ و ۱۶۰ دلاری. با این قیمت‌ها، لنوو دنبال كسب سهم بیشتری از بازار تبلت‌های ارزان‌قیمت است.
در ایفای امسال همچنین موتورولا گوشی مورد انتظار بسیاری، Motorola One Zoom را با چهار دوربین در پشت و مشخصات خوب معرفی كرد كه قرار است همین ماه با قیمت
 ۴۵۰ دلاری به بازار عرضه شود. به نظر می‌آید یكی از بهترین گزینه‌های امسال برای یك گوشی مقرون به صرفه همین مدل موتورولا باشد.

   ریزر؛ بازی باریك
سازنده محبوب بازی‌خورها با دو لپ‌تاپ جدید به ایفای ۲۰۱۹ آمده بود. نخستین آنها، استیلث ۱۳ (Stealth 13) است كه عنوان «اولین اولترابوك گیمینگ» را یدك می‌كشد و مشخصات قدرتمندی را در یك لپ‌تاپ باریك و سبك جمع كرده است. این لپ‌تاپ از پردازنده نسل ۱۰ اینتل به همراه كارت گرافیك
 GTX 1650 Max-Q انویدیا قدرت می‌گیرد و ۱۶ گیگ رم دارد. همه اینها در یك بدنه با قطر 1/5 سانت و وزن تنها 1/3 كیلوگرم!
برادر بزرگ‌تر این لپ‌تاپ هم بلید ۱۵ 
(Blade 15) است كه از نظر سخت‌افزاری قوی‌تر است، اما با توجه به ابعاد بزرگ‌ترش، قیمت به صرفه‌تری (۱۶۰۰ دلار) نسبت به استیلث ۱۳ دارد كه قرار است با قیمت 
۱۵۰۰ دلار به بازار عرضه شود.

   سامسونگ؛ فولد و دوستان
برای غول این روزهای گوشــــــی‌های هوشمند،‌ ایفا معمولا جایگاهی برای ارائه جدیدترین تلفن‌های هوشمندش بود، ولی امسال ماجرا كمی متفاوت بود و این شركت پیش از نمایشگاه گوشی‌های نوت ۱۰، گلكسی تب جدید S6 و همچنین واچ اكتیو ۲ را معرفی كرده بود.
با این حال، این امر سبب نشد این شركت چیزی از گوشی‌های هوشمند برای عرضه در نمایشگاه، نیاورده باشد! خبری كه خیلی در ایفا سر و صدا به پا كرد، ارائه دوباره گلكسی فولد جنجالی سامسونگ بود كه پس از تصحیح ایرادات و كمی تغییرات مختصر در بدنه‌اش، بالاخره در همین ماه در كره جنوبی و سپس در دیگر كشورهای اروپایی و آمریكا به بازار عرضه خواهد شد. 
گوشی دیگری كه در نمایشگاه امسال بسیار مورد توجه قرار گرفت، A90 5G بود كه نخستین گوشی نسل پنجم با قیمت نسبتا مناسب (۸۰۰ دلار) به شمار می‌آید. سامسونگ در زمینه تلویزیون هم محصولات متنوعی را در ایفا به نمایش گذاشته بود كه تلویزیون ۵۵ اینچی 8K با فناوری QLED بیش از دیگر محصولات توجه‌ها را به خود جلب كرد، زیرا كوچك‌ترین تلویزیون 8K تا به امروز به حساب می‌آید!


نوكیا؛ لنزها و نوستالژی‌ها
امسال برای شركت HMD Global كه صاحب امتیاز شرکت نوكیاست، نمایشگاه خاصی بود. از این نظر كه آنها برای نخستین بار بود كه به ایفا می‌آمدند و البته بازدیدكنندگان را ناامید نكردند.
اصلی‌ترین ارائه این شركت، دو گوشی نوكیا 2/6 و 2/7 بود كه با دوربین‌های سه‌گانه و لنز زایس ۴۸ مگاپیكسلی (برای اولین بار در یك گوشی نوكیا) دنبال آن هستند كه در رقابت با غول‌هایی چون سامسونگ، هواوی و اپل، كاربران را به خرید جذب كنند.
اما نوكیا یك محصول نوستالژیك را به نمایشگاه آورده بود كه نظر بسیاری از بازدیدكنندگان را به خود جلب كرد: گوشی تاشوی 2720 Flip كه با سیستم‌عامل KaiOS سرویس‌های گوگل از جمله دستیار دیجیتالی آن را هم در خود دارد! واقعا فكر می‌كردید زمانی برسد كه با دستیار دیجیتالی روی گوشی تاشو صحبت كنید؟