غوغای «آقا رضا»  برای امام حسین(ع)

گفت‌وگو با حاج مهدی اكبری، مداحی كه با یك مرد مبتلا به سندرم داون همخوانی كرد

غوغای «آقا رضا» برای امام حسین(ع)

 شاید دیده باشید، شاید با دیدنش دلتان تكان خورده باشد و چند بار دیده باشید. ویدئویی كه روز هشتم محرم در شبكه‌های اجتماعی چرخید و دست به دست شد و هزاران بار دیده شد و از مردم زیادی اشك گرفت. اگر ندیده‌اید با یك جست‌وجوی ساده در تلگرام یا اینستاگرام پیدایش كرده و تماشایش كنید. برای جست‌وجو می‌توانید این كلمات را سرچ كنید: همخوانی حاج‌مهدی اكبری با كودك مبتلا به سندرم داون. یك‌بار از اول تا آخر تماشا كنید؛ میكروفن دست كسی است كه مشخص است به بیماری سندرم داون مبتلاست. بریده‌بریده می‌خواند: به ما می‌گن دیوونه ... دوربین از روی او حركت می‌كند و می‌رسد به مردی كه با ریتم زیبایی با همین نوحه نامفهوم سینه می‌زند، بعد بلند می‌شود و به كنار مرد می‌آید و با او می‌خواند: یا حسین، غریب مادر / تویی ارباب دل من... آن مرد حاج‌مهدی اكبری، مداح اهل مشهد است كه شب هفتم ماه محرم در هیات علمدار مشهدالرضا برای آقایش امام حسین(ع) و یارانش عزاداری می‌كرد و نوحه می‌خواند. مرد خوش‌صدایی كه لحنش و صدایش صلابت خاصی دارد. همه آنهایی كه به امام هشتم(ع) ارادت دارند، حتما مداحی‌های او را برای امام‌رضا(ع) شنیده‌اند. در یكی از آنها اكبری می‌خواند: یاد حرم، یاد رضا / دست من و پنجره فولاد رضا / مرغ دلم پر می‌زنه/ تا صحن گوهرشاد رضا ...
اكبری نوحه‌های زیادی برای امام حسین(ع) خوانده كه یكی از آنها با راه و رسمش در شب هفتم ماه محرم همخوانی بیشتری دارد؛ آنجا كه می‌گوید: امشب می‌خوام برات مثل لوطیا بخونم / امشب می‌خوام برای خاك كربلا بخونم ...
برای بار دوم كه این ویدئو را تماشا كردید به آخرش دوباره توجه كنید و گره خوردن نگاه آقای اکبری و آن مرد را ببینید، چیزی شبیه معجزه است، درخشش نگاه مرد معلول كه نامش رضاست.
پیروی از آقا ابا عبدا...(ع)
حاج مهدی اكبری درباره همخوانی‌اش با مرد مبتلا به سندرم داون می‌گوید: آقا رضا از دوستان قدیمی من است. چند سالی خبری از او نداشتم تا این‌كه شب هفتم ماه محرم به هیات علمدار مشهدالرضا آمد با برادرش محمدمهدی كه او هم به همین بیماری مبتلاست و نمی‌تواند صحبت كند. از دیدنشان خیلی خوشحال شدم. وقتی گفت كه دوست دارد نوحه بخواند، میكروفن را به او دادم تا بخواند اما چون نمی‌توانست كلمات را به‌درستی ادا كند با او شروع به همخوانی كردم. آن‌قدر این بخش از عزاداری به دلم نشست كه باور دارم آقا رضا عزاداری امسال ما را امضا كرد. من اصلا نمی‌دانستم كه از این مراسم فیلمبرداری ‌شده و در شبكه‌های اجتماعی به اشتراك گذاشته می‌شود. اما آن‌قدر استقبال زیاد بود كه شگفت‌زده شدیم. حتی آنهایی كه بعد به من خُرده گرفتند كه چرا میكروفن را به آقا رضا داده‌ و نگران نبوده‌ام كه حرف نامربوطی بزند یا عزاداری را به هم بریزد. اما آن لحظه‌ای كه آقا رضا گفت دلش می‌خواهد نوحه بخواند به خودم گفتم اگر ما مدعی پیروی از امام حسین(ع) هستیم نباید به این مرد «نه» بگوییم.
از اكبری سن و سال آقا رضا را می‌پرسم، می‌گوید: بیشتر از 30 سال دارد. چند سال قبل مادرشان را از دست دادند و مدتی در آسایشگاه بودند، اما امسال برای عزاداری به هیات آمدند.
از این مداح می‌پرسم، به نظرتان نوحه‌خوانی آقا رضا برای شما غنیمت بود یا برای خودش معجزه، می‌گوید: برای ما غنیمت بود.حضور او و نوحه‌خوانی‌اش به دل مردم نشست و امیدواریم برای ما آبروداری كند و باعث شود امام حسین(ع) عزاداری ما را قبول كند.
روضه‌خوان اهل بیتم
اكبری می‌گوید: من مداح اهل بیت نیستم، روضه خوان آنهایم.من كجا و مداحی برای اهل‌بیت(ع) كجا؟ مگر فهم من چقدر است كه اهل بیت(ع) را درك كنم و مدح آنها را بگویم. همین كه مرا به‌عنوان روضه‌خوان قبول كرده‌اند، كفایت می‌كند. بزرگ‌ترین شفاعت آنها در حقم این بود مرا كه بازیگوش بودم در 14 ‌سالگی قاری قرآن كرد و بعد روضه‌خوان سالار شهیدان و بقیه اهل‌بیت(ع).آن اوایل كه نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی را شروع كردم خودم متن را می‌نوشتم اما الان شاعران اهل بیت زیاد شده‌اند و از اشعار آنها استفاده می‌كنم.
صِله‌هایی كه خرج خیر می‌شود
به اكبری می‌گویم درباره دستمزدی كه مداحان می‌گیرند حرف و حدیث زیاد است. برخی بر این باورند كه در ماه محرم نباید دستمزدی گرفته شود و روضه و نوحه‌خوانی نذر امام حسین(ع) و یارانش باشد. برخی بر این عقیده‌اند كه باید رقم منصفانه‌ای گرفته شود و برخی منتقدان كه رقم‌ها گاهی خیلی زیاد است.
این مداح می‌گوید: صله دادن به مداحان و روضه‌خوان‌ها از زمان امام رضا(ع) باب شد. ایشان به كسانی كه برای اهل بیت(ع) نوحه می‌خوانند یا شعر می‌گفتند، صله می‌دادند.صله گرفتن یا همان پاداش گرفتن در حد و اندازه خودش بدنیست و مهم‌تر این كه این صله‌ها در كجاها هزینه می‌شود.مداحان زیادی را می‌شناسم كه دستمزد بالایی می‌گیرند، اما می‌دانم كه آنها را برای چه كارهای خیری هزینه می‌كنند.این چرخش بد نیست و به نظرم مهم نیت و دل مداح و روضه‌خوان است كه اثراتش در زندگی و در كارش هم نمایان می‌شود.
معیار؛ زیارت عاشوراست
به اكبری می‌گویم برخی هیات‌ها و برخی مداحان و نوحه‌خوان‌ها برای ایجاد هیجان بیشتر در مراسم عزاداری از افكت‌های خاص استفاده می‌كنند و برخی در نوحه‌ها به یزید و شمر و... فحش می‌دهند و الفاظ بدی استفاده می‌كنند از او می‌خواهم نظرش را درباره این تندروی‌ها بگوید.
به باور این مداح، صفات پسندیده اهل بیت آن‌قدر زیاد است كه اصلا لازم نیست بد دشمنان آنها را گفت. اكبری می‌گوید: معیار ما برای لعن‌فرستادن به دشمنان و قاتلان امام حسین(ع) و یاران ایشان، زیارت عاشوراست. معتقدم باید آن‌قدر محاسن و صفات پسندیده اهل بیت به‌خصوص امام حسین(ع) را برای مردم بازگو كرد كه در ذهن و دل آنها رسوخ كند و بشود الگوی زندگی‌شان.
درباره افكت و تغییر صدا و بقیه چیزهایی كه برخی برای رونق عزاداری استفاده می‌كنند هم باید بگویم شعر و كلام و صدا اگر از دل برآید بر دل مستمع هم خواهد نشست و بقیه چیزها اضافه‌ است.
سفره كرم امام حسین(ع) آن‌قدر وسیع و بی‌چشم‌داشت است كه دعا و حاجت كسی را كه به مراسم عزاداری نمی‌رود اما در دلش با امام زمزمه می‌كند، برآورده می‌كند. صاحب دستگاه امام حسین(ع) خود سیدالشهداست و ما فقط نوكر و وسیله‌ایم. این دستگاه به دل نیاز دارد نه‌جلوه‌.