این «90 به 10» جنجالی

نظر سازمان لیگ درباره حضور تماشاگران در دربی

این «90 به 10» جنجالی

در چشم به هم‌زدنی، روز برگزاری شهرآورد بزرگ پایتخت می‌رسد، ولی از همین حالا طرفداران گیج هستند. آنها نمی‌دانند قانون 90 به 10 روی سكوها اجرا می‌شود یا نه؟ سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال كه می‌گویند اجرای قانون قطعی است. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در این باره به روزنامه جام‌جم می‌گوید: «این مساله در آیین نامه ما وجود دارد. باید طبق آن قانون 90 به 10 برگزار شود. ما مگر در شهرهای دیگر و برای بازی‌های بزرگ این قانون را اجرا نمی‌كنیم؟ مثلا در بازی تراكتور و پرسپولیس یا استقلال و سپاهان اجرا نمی‌شود؟ می‌شود؛ بنابراین باید در شهرآورد هم این قانون اجرا شود.»
با وجود تاكید فدراسیون ولی به نظر می‌رسد باشگاه استقلال كه بازی رفت را میزبانی خواهد كرد، گیج شده و نمی‌داند دقیقا چكار كند. آنها نمی‌دانند باید قانون را قبول كنند یا نه؟ اگر قبول كنند یك نگرانی خواهند داشت و اگر قبول نكنند، دو چندان نگران خواهد شد. اما چرا؟
نگرانی استقلال
اگر استقلال قانون را قبول كند، نزدیك به 70 هزار و 200‌صندلی در اختیارش قرار می‌گیرد. بازی روز یكشنبه برگزار می‌شود و آبی‌ها نگران هستند مبادا نتوانند ظرفیت 90 درصدی را تكمیل كنند. به هر حال استقلال فصل را بد شروع كرده و ممكن است برای شهرآورد طرفداران این‌قدر انگیزه نداشته باشند كه به ورزشگاه بروند. مدیران استقلال به شدت نگران این موضوع هستند.
اگر رد كنند
اگر استقلال قانون را قبول نكند در آن صورت به ضرر خود عمل كرده است. سازمان لیگ می‌گوید در بازی رفت و برگشت شهرآورد قانون 90 به 10 اجرا خواهد شد. بنابراین اگر استقلال نتواند 90 درصد بلیت فروشی كند، در دیدار برگشت قافیه را به حریف خواهد باخت. پرسپولیسی‌ها از همین حالا می‌گویند كاملا آماده هستند تا بازی برگشت را با همین قانون برگزار كنند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بلیت فروشی را به خود باشگاه‌ها سپرده‌اند، بنابراین آنها هستند كه باید بلیت‌ها را به طرفداران بفروشند. استقلال از سویی نگران است 90 درصد بازی رفت پرنشود و از سوی دیگر، هم نگران است مبادا در بازی برگشت قانون درست اجرا شود و آنها فقط 10 درصد تماشاگر داشته باشند.
ابهام در فروش بلیت به قرمزها
یكی از ابهامات بزرگی كه از روز اول طرح این قانون به وجود آمد، ماجرای خرید بلیت توسط هواداران رقیب بود. مثلا این‌كه در شهرآوردی كه استقلال میزبان است، پرسپولیسی‌ها بخشی از بلیت را بخرند یا برعكس. ساز‌و‌كار لازم برای اجرای این پروژه مشخص نشده. فقط سازمان لیگ می‌گوید دو باشگاه باید سامانه هواداری خود را راه بیندازند و از آن طریق بلیت‌فروشی كنند، چون به آنها واگذار شده است. سعید فتاحی، رئیس كمیته مسابقات سازمان لیگ در این باره می‌گوید: «وقتی باشگاه سامانه هواداری داشته و هوادار هم ثبت‌نام كرده باشد، می‌تواند از همان طریق بلیت را به هوادار خودش بفروشد. فقط یك هفته به شروع دربی باقی مانده و الان زمان مناسبی است كه بتوانند حداقل بلیت‌فروشی را سر و سامان دهند. می‌توانند عیب و ایراد سامانه خود را برطرف كنند یا به هوادار بگویند فقط بعد از ثبت‌نام می‌توانند بلیت بگیرند. كد ملی هوادار هم آنجا وارد می‌شود و دیگر هوادار رقیب نمی‌تواند بلیت بخرد، چون در این صورت دیگر نمی‌تواند بلیت بازی‌های خودشان را تهیه كند.»
درخواست استقلال رد شد
استقلالی‌ها باید سریعا دست به كار شوند. فدراسیون و سازمان لیگ تاكید دارند كه قانون 90 به 10 اجرا می‌شود. این یعنی اگر استقلال نتواند بلیت بفروشد، سكوهایش خالی خواهد ماند و به هر حال این اتفاق برای باشگاه پرطرفداری مثل آنها خوب نیست. آبی‌ها می‌گویند چون بازی رفت روز یكشنبه بوده، دیدار برگشت هم باید وسط هفته باشد تا تبعیضی به وجود نیاید. آنها معتقدند اگر بازی آخر هفته بود، طرفداران زیادی می‌آمدند ولی چون یكشنبه است، سخت می‌توان هوادار را به استادیوم كشاند. سازمان لیگ اما این موضوع را رد کرد و روز گذشته تاریخ دربی برگشت را اعلام کرد که بر این اساس روز پنجشنبه 17 بهمن این بازی انجام می شود.
فرهنگ‌سازی نمی‌خواهد؟
سازمان لیگ و فدراسیون در حالی همه چیز را به باشگاه‌ها واگذار كرده‌اند كه خیلی‌ها اعتقاد دارند هنوز فرهنگ‌سازی برای اجرای این قانون مهم صورت نگرفته است. خود فتاحی دیروز گفت: «همه باید كمك كنند كه این فرهنگ جا بیفتد.» حالا یك سوال كلیدی پیش می‌آید؛ امنیت آن 10‌درصد هوادار چطور باید مقابل 90 درصد حفظ شود؟ فصل گذشته در بازی سپاهان و پرسپولیس همین قانون اجرا شد و نتیجه‌اش چه بود؟ درگیری و زخمی شدن نزدیك به 300 هوادار. بنابراین به نظر می‌رسد ابتدا باید فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد و سپس فدراسیون روی اجرای آن تاكید داشته باشد. تمام اهالی فوتبال نگران این موضوع هستند و می‌گویند هنوز فضا برای اجرای چنین قانونی آماده نیست.
امكانات مهیاست؟
برای اجرای قانون 90 به 10 امكانات نیاز است. فدراسیون فوتبال می‌گوید گیت‌های طبقه دوم هم نصب شده و در روز بازی شهرآورد پذیرای هواداران خواهد بود. این گیت‌ها اما در دو هفته گذشته نشان دادند طرح استاندارد سازی ورزشگاه‌ها می‌تواند با شكست روبه‌رو شود. در بازی پرسپولیس و پارس جنوبی مشكلات عدیده‌ای در این زمینه به‌وجود آمد و بعضی هواداران بلیت داشتند ولی گیت آنها را نمی‌پذیرفت. عده‌ای هم بلیت نداشتند و لابه‌لای گیت‌ها كه قفل شده بوده، با حركات عجیب و غریب رد می‌شدند. حالا چه تضمینی است این مشكل فنی برای شهرآورد پیش نیاید؟ سعید فتاحی جواب می‌دهد: «متاسفانه عده‌ای بدون خرید بلیت به ورزشگاه می‌روند. با این‌كه ما چند بار اعلام كردیم نروید، ولی دوباره این كار را می‌كنند. شك نكنید اگر كسی بلیت الكترونیكی خریده به طور قطع می‌تواند بدون مشكل وارد ورزشگاه شود. كسانی كه بلیت نمی‌خرند چنین مشكلاتی به وجود می‌آورند.»
خیلی‌ها معتقدند از فینال لیگ قهرمانان سال گذشته كه فدراسیون و وزارت ورزش مجبور به اجرای الزامات استاندارد شدند باید كار ادامه پیدا می‌كرد. در این مدت هم فرهنگسازی و همین‌طور اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گرفت تا همه چیز مهیای فصل جدید شود، اما این اتفاق رخ نداد تا حالا فدراسیون بخواهد ضربتی این طرح را اجرا كند. طرفداران حتی هنوز با خرید بلیت، سرجای خود نمی‌نشینند. فدراسیون اعلام كرد مثلا اگر فردی بلیت صندلی چهار را بخرد و در آنجا مشكلی به‌وجود آید، فردی كه بلیت این صندلی را خریده باید جوابگو باشد چون دوربین‌های مدار بسته كل ورزشگاه را زیر نظر دارد. منتهی در همین هفته‌های ابتدایی نه‌تنها در تهران كه در استان‌های دیگر هم خیلی‌ها سرجای خود ننشستند.