بازی با چشمان بسته!

گفت‌و‌گو با تهیه کننده مسابقه تلویزیونی «مافیا» که برای اولین بار این بازی را در این قالب اجرا کرده است

بازی با چشمان بسته!

«مافیا» عنوان یكی از بازی‌های شناخته‌شده گروهی است كه در دانشگاه‌های كشورهای توسعه‌یافته اروپایی و آمریكایی به عنوان یكی از پرورش‌دهندگان مهارت‌های اجتماعی افراد به آن پرداخته می‌شود. سازنده این بازی دیمیتری دیویدف است. به گفته وی، اولین بار مافیا در بهار ۱۹۸۶ در بخش روان‌شناسی دانشگاه دولتی مسكو بازی شده‌ و سپس در كلاس‌های درس، خوابگاه‌ها و اردوگاه‌های تابستانی دانشگاه مسكو پخش شده‌است. اما طبق تحقیقات انجام شده یكی از مزیت‌های این بازی پرورش توانایی و هنر حرف زدن و صحبت كردن در جمع است. ضمن این‌كه یكی از بازی‌های پرطرفدار در همه جای دنیا محسوب می‌شود. از این رو شبكه سلامت هم مسابقه‌ای با همین عنوان را در دست تولید دارد كه قرار است به‌زودی روی آنتن این شبكه برود. این مسابقه به تهیه‌كنندگی علیرضا سلطانی و با اجرای بهنام تشكر ساخته شده است. «مافیا» مسابقه‌ای خانوادگی است و در آن، فرد با آزمون و خطا سعی در شناسایی افراد دیگر می‌كند. در این بازی افراد به دو گروه مافیا و شهروندان تقسیم و نبرد میان دو گروه آگاه و ناآگاه شبیه‌سازی می‌شود. در این مسابقه افراد به صورت پنهانی تعیین نقش می‌شوند و اكثریت شهروند این فرصت را پیدا می‌كنند تا افراد مافیا را شناسایی کرده و برای حذف آنها رای دهند.

«مافیا» نخستین نسخه
 تلویزیونی  این بازی است

علیرضا سلطانی، تهیه‌كننده مسابقه «مافیا» در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص روند تولید این مسابقه بیان كرد: تولید مسابقه مدتی است به اتمام رسیده و هم‌اكنون كار در مرحله تدوین قرار دارد تا در مهرماه روی آنتن شبكه سلامت برود. این مسابقه در 32 قسمت و براساس بازی «مافیا» طراحی و تولید شده است. قرار است كه این مسابقه چهار قسمت در هفته پخش شود. وی درباره مسابقه نیز توضیح داد: «به دلیل این‌كه برای نخستین بار است كه این بازی در نسخه تلویزیونی تولید می‌شود، به همین دلیل كار چندان راحتی نبود كه بتوانیم این بازی را در قالب یك مسابقه تلویزیونی و در چارچوب رسانه ملی تولید كنیم. بر همین اساس مدل‌هایی از این بازی را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به این مسابقه رسیدیم. از طرفی بومی‌سازی بازی مشابه هدف اصلی برنامه بوده و منتج به تولید ۳۲ مسابقه جذاب در دكوری به مساحت ۳۰۰ متر تصویربرداری شد. این دكور بیشتر بر فضای نوری متمركز شده است و تغییرات نور باعث تغییر در فضای دكور نیز می‌شود.»
سلطانی درباره شركت‌كننده‌ها و نحوه گزینش آنها نیز عنوان كرد: «ما برای این مسابقه در فضای مجازی فراخوانی  منتشر كردیم و 400 نفر متقاضی حضور و شركت در آن بودند كه در نهایت از بین آنها 160 نفر را در گروه‌های ده نفره انتخاب كردیم. ما محدودیت سنی برای شركت در مسابقه قائل نشدیم و هر كسی كه با بازی آشنایی داشت، می‌توانست به عنوان شركت‌كننده در این فراخوان شركت كند. البته به دلیل شرایطی كه این بازی دارد، باید بتواند خوب صحبت كرده و از رای خودش دفاع كند. ما در این مسابقه سه نقش اصلی داریم. مافیا، دكتر،  كارآگاه كه مابقی هم شهروندان هستند.»
این تهیه‌كننده همچنین درباره نحوه انتخاب مجری و حضور بهنام تشكر هم گفت: «آقای تشكر برای نخستین بار است كه اجرای یك مسابقه تلویزیونی را به عهده گرفته است. البته قطعا پیشنهادهایی در این زمینه داشته اما مسابقه مافیا نخستین تجربه اجرای اوست. وقتی ما به او اجرای مسابقه را پیشنهاد دادیم ابراز علاقه‌مندی كرد و پذیرفت. البته دلیل انتخاب آقای تشكر به خاطر تیپ، فیزیك و لحن صدا و بیانشان بود كه با توجه به پارامترهایی كه ما برای اجرای این برنامه در نظر داشتیم، انتخاب بجا و درستی بود و متناسب با آنچه كه مدنظر ما بود. خوشحالم كه این همكاری میسر شد و بسیار انتخاب درستی برای مسابقه بود و به تعبیری اجرایش روی مسابقه نشست و با قالب برنامه همخوانی خوبی داشت.»
وی در پایان نیز درباره فصل‌بندی بودن این مسابقه هم توضیح داد: «در حال حاضر این مسابقه در 32 قسمت طراحی شده و هنوز به فصل دوم و ادامه آن فكر نكرده‌ایم و برنامه‌ریزی خاصی هم در این زمینه نداریم. همه چیز منوط به پخش آن است و بازخوردی كه از مخاطبان مسابقه بگیریم كه اگر مورد توجه قرار بگیرد و علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب كند، ممكن است فصل‌های بعدی آن هم ساخته شود.»