یارانه اقشار کم درآمد به اشتباه حذف شده است

یارانه اقشار کم درآمد به اشتباه حذف شده است


حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ درباره معیار حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه به خبرنگار جام‌جم توضیح داد: غیر از شاخص‌های اولیه ای که در اختیار داشتیم موارد دیگری را به آن اضافه کردیم و تصمیم بر این شد تا هزینه، به جای درآمد معیار حذف یارانه قرار بگیرد.
وی با بیان این‌که احصای درآمد افراد کار بسیار سختی است افزود: غیر از برداشت نقدی و کارت به کارت، مجموع تراکنش‌های خرید و خرید اینترنتی معیار محاسبه هزینه خانوار است و اگر اعداد آن از سقفی که اعلام شده فراتر برود در بخش بررسی برای حذف یارانه قرار می‌گیرند.
میرزایی تاکید کرد: برای یک خانوار یک نفره حداقل هزینه ماهانه چهار میلیون تومان را در نظر گرفته‌ایم که در مرکز آمار و بانک مرکزی این اعداد پایین‌تر بود. اگر هزینه متوسط خانواری پایین‌تر از ارقام اعلامی باشد یارانه آنها دوباره برقرار خواهد شد و  معوقات هم واریز می‌شود.
سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ تصریح کرد: نظر به افزایش قابل توجه اجاره بهای منازل مسکونی هزینه‌های اجاره بها به عنوان هزینه کرد خانوار در نظر گرفته نشده است. افرادی که در مناطق مرفه نشین اجاره نشین هستند از این بخش استثنا  بوده وعلاوه بر محاسبه اجاره بهای آنها در فهرست هزینه خانوار، در فهرست بررسی حذف یارانه قرار می‌گیرند.  
میرزایی با بیان این‌که شاخص‌های زیادی برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد داریم گفت: تنها یارانه کسانی از لیست یارانه‌بگیران حذف شده که پیامک حذف برای آنها ارسال شده است. به دلیل بروز اختلال در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی برخی سرپرستان خانوار واریز نشده که در روز گذشته تماس‌های زیادی به شماره 0216369 (سامانه متعلق به ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98) گرفته شد اما 80درصد آنها حذف نشده بودند که به‌زودی این مشکل برطرف می‌شود.
وی اضافه کرد: حدود 37 هزار و 409 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که مشخص شد ارزش خودروی آنها بین 200 تا 500 میلیون تومان است.  همچنین 15 هزار و 745 نفر ارزش خودروهایشان در خانواده از 500 میلیون تومان بیشتر است.