روایت رئیسی از مبارزه با رشوه در دستگاه قضا

ماجرای پیشنهادهای فساد در قوه قضاییه

روایت رئیسی از مبارزه با رشوه در دستگاه قضا

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ریشه‌های ایجاد فساد، یكی از این ریشه‌ها را نبود شفافیت دانست و در ادامه گفت: دفاع حزبی و قبیلگی از دوستان و همفكران، یكی دیگر از عوامل ایجاد فساد است.
به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در نشست نوبت دوم هفتمین اجلاسیه خبرگان رهبری در دور پنجم افزود: وقتی دوره مدیریتی یك عده تمام می‌شود، مدیران بعدی می‌آیند و همه چیز را گردن مدیران قبلی می‌اندازند. در حالی كه اگر روابط، سالم باشد، نباید شاهد چنین رفتارهایی باشیم. حجت الاسلام رئیسی، بودجه‌بندی معیوب را یكی دیگر از زمینه‌های ایجاد فساد دانست و در ادامه به نظام یارانه‌های پنهان اشاره كرد و گفت: مساله یارانه‌های پنهان اگر اصلاح نشود، فاصله فقیر و غنی روز به روز بیشتر می‌شود.
غفلت از جریان انقلاب و انقلابی عمل نكردن، از عوامل دیگری بود كه رئیس دستگاه قضا، آن را از زمینه‌های ایجاد فساد دانست. رئیسی، نگاه به دست خارجی‌ها برای حل مشكلات كشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر نظام یارانه و مالیات اصلاح شود، اگر نگوییم همه مشكلات، اما بخش قابل توجهی از نگرانی‌های  بودجه‌ای حل می‌شود؛ فقط كافی است با نگاه انقلابی و با قدرت وارد شد.
اروپایی‌ها حرمت رئیس‌جمهور و ملت ایران را شكستند
وی ادامه داد: در حالی كه رئیس‌جمهور ما در آمریكا حضور دارد، سه كشور اروپایی علیه ایران بیانیه صادر می‌كنند؛ یعنی در حالی كه رئیس‌جمهور ما دارد با مكرون دست می‌دهد، فرانسه به‌همراه دو كشور دیگر علیه ما بیانیه صادر می‌كنند.
به اعتقاد حجت‌الاسلام رئیسی، اروپایی‌ها با بیانیه خود، حرمت رئیس‌جمهور و ملت ایران را شكستند.
رئیس دستگاه قضا با بیان این‌كه هیچ‌كدام از مشكلات كشور، حل ناشدنی نیست، تاكید كرد: هرچه جلوتر می‌رویم، بیشتر معتقد می‌شویم كه مشكلات، قابل حل است.
رشوه‌های بهت‌آور
وی مبارزه قاطع با فساد را دستور كار اصلی قوه قضاییه برشمرد و گفت: در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم، در خود قوه قضاییه با مواردی مواجه و متوجه شدیم. رشوه‌هایی اخذ شده كه بهت آور است؛ از آپارتمان‌های 600متری گرفته تا ویلاهای 4000متری در شمال كه در نوع خود كم نظیر است. البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آنها ضبط شده است.
رئیس دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره مشكلات نظام وكالت گفت: این نظام، ریشه در فقه و قانون ما دارد و در كشف حقیقت به قاضی كمك می‌كند، اما نیاز به ساماندهی دارد.
حجت الاسلام رئیسی، شفاف شدن و واقعی شدن تعرفه‌های وكالت را امری ضروری دانست و گفت: مردم باید بدانند كه چقدر باید به یك وكیل بپردازند. ایجاد بستر برای گزارشگری فساد، یكی از برنامه‌هایی بود كه رئیس دستگاه قضا آن را ضروری دانست و گفت: هركاری كه به مردم واگذار شد، درست شد.
وی با بیان این‌كه گزارشگر فساد باید تشویق شود، تصریح كرد: اگر كارمندی، رئیس خود را امر به معروف و نهی از منكر كرد، نباید مواخذه شود، بلكه مستحق تشویق است.
در بحث حجاب و عفاف
 مراكز دولتی پیشقدم باشند

رئیس دستگاه قضا با اشاره به دغدغه خبرگان رهبری نسبت به وضعیت حجاب در جامعه گفت: در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم این را گفتم كه اگر دستگاه‌های دولتی تصمیم بگیرند وضعیت حجاب، سامان گیرد، حتماً شاهد تغییرات محسوسی خواهیم بود، چرا كه در بحث رعایت عفاف و حجاب مراكز دولتی باید پیشقدم باشند، بنابراین نیازی هم به بگیر و ببند نیست. وی، ایجاد مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در تهران و شهرستان‌ها را یكی از اقدامات دوره جدید قوه قضاییه دانست. رئیسی، به ایجاد ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی با همكاری شورای نگهبان اشاره كرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای در فصل انتخابات، تخلفاتی را مرتكب شوند و بعد هم انتخابات برگزار شود و كسی رسیدگی نكند.
رئیس قوه قضاییه در جمع‌بندی بحث خود گفت: همه نهادهای مطلع می‌گویند فضایی كه در كشور در حال شكل‌گیری است، فضایی است كه افراد  فاسد، احساس امنیت نمی‌كنند و ما همین را می‌خواهیم. این فضا باید تشدید شود تا افراد فاسد نتوانند در دستگاه‌ها لانه كنند.