تنفس مصنوعی به برجام

گزارش جام‌جم از جلسه وزیران خارجه ایران و 1+4 در نیویورک

تنفس مصنوعی به برجام

 نشست فوق العاده وزیر خارجه ایران با نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه 1+4 در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد؛ نشستی که وزیر خارجه کشورمان پس از پایان جلسه، آن را خوب ارزیابی کرد.  
این نشست که یک ساعت طول کشید با هدف مرور آخرین وضعیت اجرای برجام در پرتو تحولات اخیر تشکیل شد و با صدور بیانیه‌ای کوتاه پایان یافت.
به گزارش ایسنا در این بیانیه که پس از پایان نشست توسط موگرینی در جمع خبرنگاران قرائت شد، آمده است: نشست وزرای کشورهای 1+4 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا) و ایران در تاریخ سوم مهرماه 1398 در نیویورک به منظور بحث در خصوص اجرای برجام برگزار شد. ریاست این نشست با نماینده عالی اتحادیه اروپایی خانم فدریکا موگرینی به نمایندگی از اتحادیه اروپایی بود.
این بیانیه می‌افزاید: شرکت‌کنندگان خاطرنشان کردند برجام، که به تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است، یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه هسته‌ای و یک دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است. آنان بر اهمیت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف‌ها تاکید کرده و عزم خود را در جهت تداوم تلاش ها برای حفظ این توافق، که به نفع همه است مورد تاکید قرار دادند.
موگرینی همچنین با بیان اینکه شرکت‌کنندگان بر پایبندی قوی خود به برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کردند، اظهار کرد: از تلاش‌هایی که برای باز کردن کانال‌های تماس برای حفظ برجام صورت گرفت، استقبال می‌کنیم.
وی افزود: ما از هر طرحی که بر مبنای اجرای کامل و حفظ برجام باشد، استقبال می‌کنیم و این اراده وجود دارد که برجام حفظ شود اما پنهان نمی‌کنم که این کار به شکل فزاینده‌ای دشوار شده است. وی ادامه داد: ما دو ستون داریم یکی مساله هسته‌ای و دیگری برداشتن تحریم هاست. ما تلاش داریم هر دو حفظ شود اما مشکلاتی در اجرای این هدف وجود دارد و ما به همکاری‌های خود ادامه می‌دهیم.
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به گام‌های ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی گفت: معقتدم هر گامی که تا کنون از سوی ایران برداشته شده، بازگشت‌پذیر است.
موگرینی با بیان اینکه ایران تا همین اواخر به طور کامل به برجام پایبند بود افزود: حفظ برجام به نفع همه است.
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال جلسه و دیداری بین ایران و آمریکا و اینکه ایران می‌خواهد برجام را ترک کند،  گفت: درباره احتمال دیدار رهبران نمی‌توانم صحبت کنم و اینجا هستم به عنوان تسهیل کننده توافق و ضامن برجام.
وزیر خارجه کشورمان هم پیش از نشست با بیان اینکه من همیشه به دیپلماسی امیدوار بوده‌ام،  گفت: معتقدم دیپلماسی تنها راهکار ممکن است.
محمدجواد ظریف افزود: جلسات ایران و 1+4 باعث می‌شود موقعیت مان را بازبینی کنیم و ببینیم برای حفظ این دستاورد باید چه کنیم. این نشست، در چارچوب نشست‌های رسمی کمیسیون مشترک برجام نبوده و به همین سبب، جایگزینی برای نشست «کمیسیون مشترک برجام» در سطح وزیران که برگزاری آن در نشست های قبلی کمیسیون مورد توافق و تاکید قرار گرفته بود، محسوب نمی شود.