راه‌های مواجهه با شكست  در شركت‌های نوپا

راه‌های مواجهه با شكست در شركت‌های نوپا


همه افرادی كه در یك كسب‌وكار سرمایه‌گذاری می‌كنند، خواه سرمایه‌گذاری مادی باشد یا معنوی، انتظار موفقیت آن را می‌كشند. اما شكست یك شركت نوپا (استارت‌آپ) در تمام مراحل محتمل است. از زمان شكل‌گیری ایده تا زمانی كه به بازار وارد می‌شود هزاران دلیل برای از هم‌پاشیدن تیم یا شكل نگرفتن محصول وجود دارد. بعد از ورود به بازار هم فقط پذیرفته‌شدن محصول از جانب كاربران كافی نیست. بلكه فروش و سوددهی برای ادامه حیات كسب‌وكار لازم و ضروری خواهد بود. شركت نوپا‌های معدودی هستند كه در این مسیر به سوددهی می‌رسند و مقیاس می‌پذیرند. حتی بعد از سوددهی و مقیاس‌پذیری ممكن است سربه‌سری (همتراز شدن هزینه‌ها و درآمدها)‌ رخ ندهد و شركت نوپا همواره در ضرر باشد. با نگاهی به فرآیند شكل‌گیری و رشد شركت‌های نوپا‌ می‌توان دید شانس موفقیت محدود و عوامل شكست بسیارند. بنابراین بهتر است كسب‌وكارها همواره خود را برای مواجهه با شكست آماده كنند. در ادامه به بعضی از این دلایل و ترفندهای مواجهه با آنها اشاره می‌كنیم.
ایده‌ای كه كسی روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌كند: یك شركت نوپا معمولا بر محور یك ایده شكل می‌گیرد. ابتدای خلق یك ایده همه عاشق آن می‌شوند. انتقادها نسبت به ایده محدود است و هر كسی كه ایده را می‌شنود از آن استقبال می‌كند. اما در عمل كسی حاضر نمی‌شود روی آن سرمایه‌گذاری كند. افراد معمولا برای آن‌كه صاحب ایده را مایوس نكنند نظر واقعی خود را نسبت به آن اعلام نمی‌كنند. برای آن‌كه ایده‌ای موفق به جذب سرمایه شود باید پیش از توسعه سنجیده شود. آماده‌كردن حداقل محصول پذیرفتنی (MVP)، آزمون‌های كاربردپذیری، مصاحبه و تعامل با كاربران و مشورت با متخصصان می‌تواند تجسمی از چگونگی اقبال مخاطبان و شرایط بازار ایجاد كند. در چنین شرایطی مذاكره با سرمایه‌گذار ساده‌تر خواهد بود و فرآیند جذب سرمایه راحت‌تر اتفاق خواهد افتاد.
هم‌تیمی‌هایی كه مایل به ادامه دادن نیستند: در گذشته ایده اهمیت زیادی داشت و حفظ آن حیاتی بود. اما امروزه ایده نقش اصلی را بازی نمی‌كند، بلكه تیم حرف اول را می‌زند. زیرا با یك تیم خوب می‌توان ایده متوسط یا تكراری را هم به‌گونه‌ای توسعه داد و به بازار عرضه كرد كه مشتریان را به خود جذب كند. تیم خوب سرمایه اصلی یك كسب‌وكار است و از دست دادن هم‌تیمی‌ها می‌تواند منجر به شكست شركت نوپا شود. برای جلوگیری از این مساله فقط زیاد كردن حقوق موثر نیست و باید احساس وفاداری اعضای تیم به شركت نوپا را تقویت كرد. دادن سهام همكاری، برگزاری تورها و برنامه‌های گروهی، ایجاد فضای یادگیری و خوب‌شنیدن نیازهای افراد می‌تواند آنها را نسبت به محیط و كسب‌وكار علاقه‌مند نگه دارد و میل ادامه همكاری را در آنها تقویت كند. شفافیت و همدلی دو عنصر اساسی برای تعاملات در تیم هستند.
مشتریانی كه محصول را نمی‌خواهند: اصلی‌ترین دلیل شكست شركت‌های نوپا در دنیا همین مساله است. این‌كه یك تیم خوب كار كرده باشد و سرمایه‌گذاری سنگینی برای فروش بكند تضمینی برای اقبال كاربران نخواهد بود. كاربران ممكن است به دلایل مختلف مثلا موضوعات فرهنگی و اجتماعی میل به استفاده از محصول خاصی را نداشته باشند. برای جلوگیری از این مساله توجه به تجربه مشتری (CX)، تعامل همیشگی با كاربران، پرسشگری از كاربران بالقوه و آزمودن ایده‌ها پیش از توسعه می‌تواند به تیم كمك كند. ارزش پیشنهادی یك كسب‌وكار ستون اصلی برای پایداری آن و وفاداری مشتری است.
رقبایی كه غیرقابل رقابتند: كسب‌وكار در یك اكوسیستم به وجود می‌آید و نمی‌توان آن را مستقل از رقبا و محیط دید. ممكن است یك محصول عالی یا ایده منحصر به فرد در یك شركت نوپا خلق شود اما رقبا مانع جذب مخاطبان به آن شوند. گاهی رقبا آنقدر قدرتمندند كه هیچ كسب‌وكار جدیدی در آن بازار امكان فعالیت نخواهند داشت. تحلیل رقبا، شناخت بازار، راهبردهای فروش و ماركتینگ از كارهایی است كه تیم‌ها برای رقابت در بازار باید درنظر بگیرند.