ایستاده در برابر مشكلات

ایستاده در برابر مشكلات


 موفقیت زنان كارآفرین نه تنها از لحاظ اقتصادی برای آنها مفید است، بلكه منافع بسیاری را نیز برای جامعه در پی دارد؛ زیرا وقتی به زن به‌عنوان نیرویی فعال و موتور رشد نگاه شود، نیمی از جامعه می‌تواند با انگیزه‌ای مضاعف به فعالیت بپردازد كه این موضوع تاثیر بسزایی نیز در پویایی اقتصادی كشور به همراه خواهد داشت.
بنابراین توجه هرچه بیشتر به توانمندسازی زنان و حمایت از بانوان كار آفرین اثرات مثبتی را در جامعه ایجاد خواهد كرد. با این حال، تجربه نشان داده است كه بعضی از زنان، حتی وقتی هیچ حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد و در تنگنا و مشكلات مختلفی قرار گرفته‌اند، بازهم دست از تلاش برنمی‌دارند و برای خود و دیگر بانوان اشتغالزایی می‌كنند.
ربابه دهقان، یكی از همین زنان است. بانویی اهل روستای سَرقَل شهرستان قُروِه كه با وجود همه سختی‌ها، روی پای خودش ایستاده است و زمانی كه در شرایط دشوار مالی قرار داشت، تصمیم گرفت دست به كاری بزند تا مسیر زندگی‌اش را عوض كند. این اتفاق در حالی افتاد خیلی‌ها ربابه را با سه فرزند تنها گذاشته بودند و همسرش نیز ناچار بود برای كسب لقمه‌ای نان از روستایشان به پایتخت مهاجرت كند.
ربابه 46 سال دارد، به قول خودش 46 سال مفید كه از كودكی تا امروز حتی یك لحظه از عمرش را تلف نكرده و سراسر زندگی‌اش به كار و تلاش مشغول بوده است. با این همه وقتی بعد از سال‌ها تلاش به جایی نمی‌رسد و زندگی هر روز بیشتر از دیروز برای او و خانواده‌اش سخت‌تر می‌شود، تصمیم می‌گیرد دست به كاری نو بزند و با وام و قرض و فروش چند گوسفند، باغی كوچك بخرد تا در آن هم كار كند، هم زندگی.
این بانوی كارآفرین معتقد است مهم‌ترین نكته‌ای كه زنان را به موفقیت می‌رساند، این است كه به خود و مهارت‌هایشان باور داشته باشند و بعد از هر راهی كه می‌شناسند، بسترهای كسب درآمد را فراهم كنند.
او در این زمینه خود را مثال می‌زند و می‌گوید: «من خود شرایط و بسترهای لازم را برای كسب درآمد فراهم كردم. الان هم كه چند سال از باغداری‌ام می‌گذرد، دائم در فكر باغ و محصولاتم هستم. صبح‌ها سماور را برای فرزندانم روشن می‌كنم و می‌روم دنبال كار تا بتوانم زندگی‌ام را بچرخانم.»
ربابه در هفت سال گذشته درخت‌های فراوانی در باغش كاشته است كه محصولات بسیاری برایش به ارمغان می‌آورد. او بخشی از باغش را نیز به كاشت گوجه و خیار اختصاص داده و اتفاقا مهم‌ترین منبع درآمدش نیز همین بوته‌ها است؛ چرا كه ربابه بعد از برداشت این گیاهان، آنها را به رب و خیارشور خانگی تبدیل و بعد به بازار عرضه می‌كند؛ محصولاتی باكیفیت كه اتفاقا مشتریان بسیاری نیز در روستاهای مختلف شهرستان قُروه‌دارد.