4 پیشنهاد روحانی برای مقابله با سلطه دلار

طی سخنانی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در باكو مطرح شد

4 پیشنهاد روحانی برای مقابله با سلطه دلار

رئیس‌جمهور كشورمان طی سخنانی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد كه در باكو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، چهار راهكار برای مقابله با اعمال فشار سیاسی آمریكا بر كشورها از طریق دلار به كشورهای عضو جنبش عدم تعهد پیشنهاد كرد. حسن روحانی همچنین راه‌حل‌های جمهوری اسلامی ایران را برای مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تشریح كرد.
وی در سخنان خود اظهار كرد: سلطه آمریكا بر نظام مالی بین‌المللی این فرصت را در اختیار آمریكا قرار داده تا طی دهه‌های گذشته و به‌ویژه در سال‌های اخیر به كرات از دلار برای اعمال فشار سیاسی بر كشورهای مستقل كه عمدتا از اعضای جنبش عدم‌تعهد هستند، سوءاستفاده كند و با اعمال تحریم‌های مختلف، دسترسی كشورها به سیستم مالی بین‌المللی را محدود کند. این اقدامات در تعارض مستقیم با حقوق و آزادی‌های مشروع ملت‌های مستقل است و جنبش عدم تعهد می‌تواند برای بی‌اثركردن این ابزار گام‌های مهمی بردارد.
رئیس‌جمهور گفت:‌ راه خارج‌كردن این ابزار شوم از دست رژیم خودخواه و مستبد آمریكا، پایبندی بین‌المللی به الزامات پایداری اقتصادی، توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، به‌كارگیری ابتكارات مستقل در حوزه خدمات بانكی و توسعه بهره‌گیری از رمزارزهاست. البته این مسیر باید با رعایت قواعد بین‌المللی در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم طی شود. بسیاری از كشورهای عضو جنبش از جمله ایران، این مهم را در دستور كار خود قرار داده‌اند.
روحانی با بیان این‌كه جهان به سرعت در حال گذار به سوی نظام چندقطبی است، گفت: امروز، آمریكا از روی استیصال، چنان بی‌پروا و گستاخانه از ابزارهای اقتصادی ظالمانه برای تحمیل مقاصد سیاسی نامشروع خود بر ملت‌های مستقل استفاده می‌كند كه نمی‌توان نامی به جز تروریسم اقتصادی بر آن نهاد.
وی افزود:‌ در این شرایطِ آشفته، جنبش عدم تعهد به عنوان مجموعه‌ای كه بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را در برمی‌گیرد، می‌تواند به نمایندگی از ملت‌های عضو و جامعه بشری، پیشگامِ یافتن راه‌حل‌هایی برای مشكلات كنونی جهان در چارچوب قانون‌گرایی، پایبندی به تعهدات بین‌المللی، اعتدال و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری باشد.
رئیس‌جمهور كشورمان تاكید كرد:‌ در این وضعیت، كشورهای مستقل برای پاسداری از منافع خویش، بیش از پیش نیازمند همفكری و هم‌افزایی و هماهنگی هستند. در این میان، جنبش عدم تعهد به پشتوانه سوابق و تجربیات ارزشمند خود، می‌تواند متناسب با اقتضائات دنیای جدید، به طور مؤثر برای تحقق منافع اعضا نقش‌آفرینی كند.
 ساماندهی همكاری‌های منطقه‌ای
روحانی در بخش دیگری از سخنانش به درگیری‌های منطقه‌ای در فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان اشاره كرد و گفت:‌ تنها راه برون‌رفت از این بحران‌ها، احترام به حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خویش، تعهد به عدم مداخله در امور داخلی یكدیگر، سامان‌دهی به همكاری‌های منطقه‌ای برای تضمین صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و گفت‌وگوست. وی اظهار كرد: این چارچوب، بهترین راه پایان‌بخشیدن به منازعات منطقه‌ای است و ما در این راه پیشگام بوده‌ایم. در موضوع سوریه، مشاركت ایران و روسیه و تركیه در فرآیند آستانه، آرامش و ثبات را برای بیشتر مناطق این كشور به ارمغان آورده و میلیون‌ها آواره را به موطن خود بازگردانده است. روحانی با تاكید بر این‌كه جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتكار عملی كه مبتنی بر گفت‌وگو، مذاكره و احترام متقابل باشد درباره سایر مسائل موجود در منطقه غرب آسیا استقبال می‌كند، گفت: ما در این زمینه پیشقدم بوده‌ایم. ماه گذشته، اینجانب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طرح «اقدام صلح هرمز» برای صلح و ثبات منطقه را ارائه كردم. هدف این طرح، ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و ایجاد تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان تمامی كشورهای حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز و اجتناب از مداخله و تهدید است.
 نگرانی از ناامنی در فضای سایبری
روحانی اظهار كرد:‌ یكی دیگر از مخاطراتی كه امنیت و استقلال ملت‌های آزاده را در دنیای امروز تهدید می‌كند، ناامنی در فضای سایبری و بهره‌برداری نامشروع از شبكه‌های اجتماعی و كلان‌داده‌ها برای اثرگذاری بر افكار عمومی جوامع، به‌ویژه در عرصه سیاسی است.
امنیت فضای سایبری و سلامت شبكه‌های اجتماعی، لازمه استقلال و آزادی ملت‌های مستقل در قرن 21 است. جنبش می‌تواند پیشگام اتخاذ راهبردی منسجم و تدوین تفاهمی بین‌المللی در حوزه مسائل مرتبط با امنیت سایبری باشد و آسیب‌پذیری ملت‌های مستقل را در برابر حملات سایبری و سوءاستفاده از فضای مجازی كاهش دهد.