بهبود دریاچه به‌واسطه بارش‌هاست

بهبود دریاچه به‌واسطه بارش‌هاست

كارشناسان دیگر این حوزه اما صراحتا اعلام كرده‌اند كه بالا آمدن تراز آبی دریاچه و آنچه رئیس‌جمهور از آن به عنوان «نجات 14 میلیون ایرانی به‌واسطه احیای دریاچه» نام برده نه از اقدامات دولت كه از تاثیرات بارش‌هاست. ناصر كرمی، اقلیم‌شناس معیار سخنان رئیس‌جمهور را مربوط می‌كند به دو عكس منتشر‌شده توسط ناسا.
یكی از این تصاویر مربوط به تاریخ 16 بهمن سال گذشته یعنی حدود دو ماه و نیم قبل و پیش از بارش‌های اخیر است و تصویر دیگر نیز دریاچه ارومیه را در تاریخ 23 فروردین نشان می‌دهد. تصاویری كه تغییرات محسوس بسیاری در میزان آب آن می‌توان متوجه شد. استدلال این اقلیم‌شناس از مقایسه این دو عكس در این است كه وقتی در فاصله سه ماهه چنین تغییراتی حاصل شده است حتما كه از بارش‌هاست، چرا كه تاثیرات اقدامات دولت حداقل در چنین بازه زمانی خودش را نشان نمی‌دهد.
محمد درویش، كارشناس محیط‌زیست نیز در واكنش به بهبود شرایط دریاچه ارومیه و با اشاره به میزان بارشی كه در طول شش ماه گذشته در این حوزه رخ داده به فارس گفته است: اگر حجم آب در سطح 500 هكتاری دریاچه سرریز می‌شد قاعدتا باید بیشتر از دو میلیارد مكعبی كه الان وارد دریاچه شده است آب وارد این دریاچه می‌شد.
اصلا معلوم نیست بیش از ده میلیارد مترمكعب آب این حوضه كجا رفته است.
به گفته او دلیل آن معلوم است! چراكه در مدت فعالیت ستاد احیا، نه‌تنها نتوانستیم وابستگی معیشتی در منابع آب را در این منطقه كاهش دهیم كه میزان چغندركاری و باغ‌های سیب افزایش یافته است، حقیقت این است كه نتوانستیم وسعت اراضی این منطقه را كه از 320 هزار هكتار به 680 هزار هكتار افزایش یافته بود كاهش دهیم.