اجازه دهید كلام منعقد شود

اجازه دهید كلام منعقد شود


هنگامی كه هر یك از ما به معنای واقعی به كسی خوب گوش می‌دهیم، علاقه خود را به آنچه می‌گویند نشان می‌دهیم و به صاحب سخن احترام می‌گذاریم. در اینجا به برخی نكات مربوط به گوش دادن اشاره می‌كنم. خوب گوش كردن می‌تواند تخلیه روانی مراجع را در پی داشته باشد. گاهی مواقع افراد از این‌كه با كسی درددل کرده  یا به اصطلاح فرصتی برای «خالی كردن» خود پیدا كنند، احساس رضایت می‌كنند. در چنین شرایطی افراد به ما اعتماد بیشتری می‌كنند و این اعتماد در تقویت و حفظ روابط انسانی ما تاثیر‌گذار است. برای برقراری ارتباط از طریق خوب شنیدن ضروری است. همچنین باید با طرف مقابل تماس چشمی داشته باشیم. تماس چشمی به معنای «زل زدن نیست». سؤالات پی‌در‌پی نپرسیم و اجازه دهیم طرف مقابل ما حرفش را بزند یا به‌قول معروف اجازه دهیم «كلام منعقد شود». به‌موقع اظهار‌نظر كنیم و واكنش كلامی و غیركلامی نشان دهیم تا طرف مقابل متوجه باشد شما حواس‌تان به حرف‌های ایشان هست. به‌عنوان مثال جمله‌ای را كه گفته تكرار كنیم (بازگویی) یا برداشت‌مان را از صحبت‌هایش بگوییم (بازتاب)، یا اگر ابهامی یا حتی تناقضی در صحبت‌هایش وجود دارد، از او بخواهیم كه صریح‌تر صحبت كند (تصریح). زمانی كه داریم با افراد صحبت می‌كنیم به موضوع دیگری فكر نكنیم، بلكه با دقت تمام به حرف‌های او توجه داشته باشیم. این موضوع كمك می‌كند طرف مقابل با علاقه و انگیزه بیشتر با شما حرف بزند. معمولا در چنین شرایطی افراد از صحبت كردن با شما احساس رضایت بیشتری دارند و این می‌تواند در حفظ روابط شما تاثیر‌گذار باشد.
ممكن است موضوعی كه درباره‌اش حرف زده می‌شود برای شما مهم نباشد. سعی نكنید موضوع را تغییر دهید. اجازه دهید موضوع گفت‌و‌گو به پایان برسد بعد موضوع دیگر را مطرح كنید. نكته بعدی این كه هنگام صحبت با فرد دیگر، كار دیگری انجام ندهیم و فقط به حرف‌های او گوش دهیم.
مشاهده چنین رفتاری به معنی اهمیت ندادن به حرف‌های او است كه می‌تواند روی كیفیت ارتباط شما تاثیر منفی بگذارد. ممكن است زمانی كه طرف مقابل شما می‌خواهد حرفی بزند، ولی شما در آن زمان كار مهم دیگری دارید محترمانه از او بخواهید بعد از چند دقیقه یا حتی زمان دیگری با هم صحبت می‌كنید. فراموش نكنیم شنونده خوبی بودن، مهارتی نیست كه در یك روز حاصل شود، نیاز به تلاش مستمر و علاقه صادقانه نسبت به دیگران دارد. همچنین هنگام گوش دادن به حرف‌های دیگران سعی كنیم به حالت‌های بدن او هم توجه كنیم و در واقع هنگام گوش دادن، حالات او را هم مشاهده کنیم، اما فكر می‌كنم گوش دادن مهارتی است كه برای حفظ روابط اجتماعی و انسانی با اطرافیان‌مان ارزش یاد گرفتن را دارد.