جهان  را   از بام دنیا  ببینید

تهیه‌کننده و مجری برنامه اورست از ویژگی‌های آن می‌گویند

جهان را از بام دنیا ببینید

از گونه‌های پرطرفدار برنامه‌سازی در تلویزیون می‌توان به برنامه‌های تركیبی و گفت‌‌و‌گو‌محور اشاره كرد كه برخی از این برنامه‌ها پرمخاطب‌تر از سریال‌های تلویزیونی هستند و مخاطبان بسیاری با این گونه از برنامه‌سازی ارتباط برقرار می‌كنند. از جمله برنامه‌های مناسبتی كه سال‌ها روی آنتن شبكه‌ها هستند و همواره نگاه مخاطبان گسترده‌ای را به خود معطوف می‌كنند. حال اگر بین برنامه‌سازان و مخاطبان تعامل هم در برنامه ایجاد شود و مخاطبان بخش مهمی از برنامه و به نوعی خودشان هم در تولید برنامه سهیم باشند، می‌تواند در موفقیت آن برنامه موثر باشد. از این رو شبكه سه برنامه‌ای به نام «اورست» را در دست تولید دارد كه فصل نخست آن قرار است از جمعه همین هفته روی آنتن برود. برنامه‌ای كه شامل بخش‌‌های نمایشی و گفت‌و‌گو با كارشناسان و بخش‌های مختلف و جذاب دیگر است كه در آن به موضوعات مهم و روز جهان پرداخته می‌شود. جام‌جم گفت‌و‌گویی با تهیه‌كننده و یكی از مجریان این برنامه و گزارشی از تولید برنامه «اورست» تهیه کرده كه در ادامه می‌خوانید:


 یك برنامه تعاملی
گریز از مركز، الیور توئیست، سلفی‌گیران بدون مرز و دور دنیا از‌جمله بخش‌‌های مهم این برنامه است كه با توجه به مواردی كه مد نظر سازندگان این برنامه است، می‌توان پیش بینی كرد با برنامه جذابی رو‌به‌رو خواهیم بود. یكی از ویژگی‌های این برنامه نیز تعامل مردم با برنامه است كه خودشان دست به كار شده و از موضوعات مهم فیلم گرفته و به برنامه ارسال می‌كنند. مهم‌تر این‌كه ایرانیان خارج از كشور هم می‌توانند با برنامه همكاری كرده و حضور تاثیرگذاری داشته باشند. گریز از مركز بخش‌ مستند نمایشی برنامه است كه در هر قسمت یك بازیگر در نقش یك روزنامه‌نگار یا كارآگاه خارجی یك موضوع مهم اجتماعی یا فرهنگی كه در دنیا در حال وقوع است را دستمایه طنز قرار می‌دهد و با كمك گرافیك و ریتم بالا درباره آن موضوع و ابعاد آن در دنیا صحبت می‌كند. در بخش‌ الیور توییست یك گزارشگر خارجی در هر قسمت سراغ مردم ایران می‌رود و با آنها درباره اتفاقاتی كه در كشور خودشان می‌افتد یا نظرشان درباره موضوعات و اخباری مهمی كه از كشورهای خارجی به گوش‌شان می‌خورد گپ و گفت می‌كند. از این رو مردم ارتباط مستقیمی با برنامه دارند و خودشان دوربین به دست گرفته و از موضوعات مهم فیلم می‌گیرند. ضمن این‌كه دوربین برنامه فراتر از مرزها رفته و خودش را محدود به مسائل و اخبار و اتفاقات داخل كشور نمی‌كند. به‌عنوان مثال در بخش‌ سلفی‌گیران بدون مرز، ایرانیان مقیم خارج هر هفته به صورت سلفی گزارشی از یك اتفاق جالب و جذابی كه در كشور محل اقامت‌شان می‌گذرد را برای برنامه می‌فرستند. در بخش‌ دیگران، هر قسمت برنامه سراغ خارجی‌های مقیم ایران یا گردشگرهای خارجی می‌رود و در یك فضای فان و سرگرم‌كننده با آنها درباره موضوع برنامه و این كه در كشورشان پیرامون این موضوع چه اتفاقی می‌افتد گفت‌وگو می‌كنند و در بخشی دیگر اخباری كه در صفحات مجازی ایرانیان مقیم خارج موجود است یا از منابع مختلف برای برنامه فرستاده می‌شود به صورت نمایشی و طنز بازی می‌شود. از این رو می‌توان پیش‌بینی كرد كه دیدن برنامه اورست می‌تواند به یكی از سرگرمی‌های مورد علاقه مخاطبان شبكه سه تبدیل شود.
 سبك زندگی
 با نگاهی متفاوت
شهاب‌الدین كاگنج، تهیه‌كننده این برنامه در گفت‌و‌گو با جام‌جم در‌خصوص ویژگی‌های برنامه اورست بیان كرد: برنامه اورست قرار است یك نگاه غیرجانبدارانه‌ای به سبك زندگی در كل جهان داشته باشد. موضوعاتی مثل: شادی، ازدواج و...
وی در ادامه افزود: سعی كردیم برنامه را با ساختار جدیدی تولید كنیم. از این رو برنامه تلفیقی از بخش‌‌های نمایشی و گفت‌و‌گوی مجری با كارشناسان است. این برنامه دو مجری دارد. محمد جواد حبیبی و محمد اختیارزاده كه اجرای این برنامه را به‌عهده دارند. ضمن این‌كه در كنار بخش‌‌های نمایشی هم ساختار نریشن محور دارد و هم گفت‌و‌گو با مردم و گزارش میدانی و گفت‌و‌گو با كارشناسان در حوزه‌های مختلف.
كاگنج همچنین درباره زمان پخش این برنامه توضیح داد: این برنامه قرار است به دلیل این‌كه با محوریت سبك زندگی تولید شده ظهر روزهای جمعه پخش شود كه همه اعضای خانواده كنار هم هستند و می‌توانند مخاطب آن باشند.
وی درباره روند تولید برنامه نیز عنوان كرد: فصل نخست اورست در 13 قسمت تولید شده كه به دلیل این‌كه با موضوعات روز مرتبط است، سه قسمت از برنامه تولید شده و همزمان با پخش ادامه برنامه نیز ضبط خواهد شد. قسمت نخست برنامه روز جمعه 17 آبان از شبكه سه پخش خواهد شد. البته ما از فروردین كارهای مربوط به اتاق فكر و ایده‌پردازی‌ها را انجام دادیم و حدود یك ماه است كه ضبط برنامه را آغاز كردیم كه به صورت هفتگی پخش خواهد شد. البته بازخورد مخاطب هم در ادامه برنامه برای ما مهم و تاثیرگذار خواهد بود.
این تهیه‌كننده درباره عنوان برنامه و دلیل انتخاب اورست برای این برنامه هم توضیح داد: ما به دلیل این‌كه قرار است در اورست نگاه نسبتا جامعی به دنیا داشته باشیم، بنابراین این‌گونه در نظر گرفتیم كه هر چقدر از بالاتر به دنیا نگاه كنیم، اشراف بیشتری خواهیم داشت. بر همین مبنا بلندترین جای دنیا را انتخاب كردیم. به نوعی قرار است جهان را از بام دنیا ببینیم. به همین دلیل كارشناسان هم در حوزه‌های مختلف انتخاب شدند تا در برنامه گفت‌و‌گو كنند.
وی در پایان نیز بیان كرد: یكی از بخش‌های جالب و جذاب برنامه ویدئوهایی است كه ایرانی‌های مقیم خارج از كشور زندگی می‌كنند و بر اساس اخبار و موضوعات مهم برای ما فیلم می‌گیرند و می‌فرستند.