شكار با چشم‌ مسلح

جایگزینی پرند‌ه‌نگری با دامگاه‌داری‌ می‌تواند كاهش قتل‌عام پرندگان مهاجر را در پی داشته باشد

شكار با چشم‌ مسلح

هر سال با شروع مهاجرت پرندگان به شمال و جنوب كشور، خبرهای ناگواری تیتر روزنامه‌ها می‌شود، شكار پرندگان مهاجر با تورهای هوایی اتفاقی ناگوار است كه چهره نامناسبی از كشورمان را به نمایش می‌گذارد، اما برای رفع این مساله تاكنون اقدام اساسی انجام نشده و بیشتر مدیران به وعده بسنده كرده‌اند. این درحالی است كه می‌توان با فراهم كردن زیرساخت‌های لازم و آموزش جوامع محلی، پرنده‌نگری را جایگزین دامگاه‌داری كرد و برای نجات جان پرندگان مهاجر چاره‌ای اندیشید. در این گزارش عباس عاشوری، پرنده‏شناس و پژوهشگر و علی‌رضا هاشمی، پرنده‏نگر و كارشناس‏‌ محیط‏‎زیست‌‌ از چند و چون جایگزینی پرنده‌نگری با دامگاه‌داری می‌گویند.

مدتی است كه تورهای پرنده‏نگری در اوایل پاییز، زمستان و بهار و در بسیاری از مناطق كشور، از شمال، جنوب، شرق و غرب برگزار می‏شود، با وجود رواج تورهای پرنده‏نگری، كارهای زیادی برای رونق این شاخه از گردشگری می‏توان انجام داد.
علیرضا هاشمی با اشاره به اقبال ده ساله‎ای كه نسبت به تورهای پرنده‏نگری به وجود آمده است، استقبال از تورهای پرنده‏نگری را خوب عنوان می‎كند. با این حال اما او معتقد است كه در مقایسه با كشورهای دیگر در شرایط خوبی نیستیم: «حقیقت این است كه در زمینه پرنده‏نگری، سلیقه‏ای برخورد می‎شود. اگر بخواهیم به پرنده‎نگری نگاه صنعتی داشته باشیم، باید پیشرفت كنیم و نمونه‎های جهانی را الگو قرار دهیم. باید قواعد و قوانینی در پرنده‏نگری برای كشور خودمان تعریف كنیم.» همه اینها یعنی این كه سایت‎های پرنده‎نگری باید حفاظت‏‌شود.
روزی كه ملی نیست
 شاید بتوان به جذب علاقه‏مندان به پرنده‎نگری، بالید، این اما دلیل نمی‌شود كه از بخش دولتی غافل بمانیم. از نظر هاشمی، بخش دولتی در این حوزه، خوب عمل نمی‏كند. متولی پرنده‏نگری در ایران، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است و این نهاد هم برای برنامه‏ریزی، توسعه، گسترش و برگزاری سمینارها تلاش می‎كند.
در این میان اما دغدغه محیط‏زیستی هم وجود دارد كه مربوط به سازمان محیط‎‏زیست است و همه اینها دودستگی ایجاد می‎كند. هاشمی می‎گوید:‌ «یك نمونه كوچك این است كه ما روز جهانی پرنده‏نگری داریم. در همه جای دنیا، 21 اردیبهشت‏ را روز پرنده‏نگری نامیده‏اند.» اینها همه در حالی است كه در ایران، 20‌مهر، 21 اردیبهشت‏ و حتی روزهای ابتدایی آذرماه روز پرنده‏نگری هستند.
روزهای دیگری هم وجود دارد و تا زمانی كه یك روز مشخص برای روز ملی پرنده‏نگری درنظر گرفته نشود، بسیاری از اتفاق‎های مهم توسعه پرنده‎نگری قابل انجام نیستند. اگر یك روز ملی به عنوان پرنده‏نگری وجود داشته باشد، می‏توان شعار روز تعریف كرد. این رویكرد باعث می‎شود در زمینه‌های دیگری مانند كاهش آلودگی‌های پلاستیكی، محدودیت شكار و ایجاد مناطق امن و كارهای حفاظتی از این نوع اتفاقات خوبی بیفتد. با وجود توسعه این شاخه، در جهان پرنده‏نگری به سمت حفاظت از پرندگان رفته است. هاشمی می‏گوید: «موضوع اما اینجاست كه در ایران، سازمان حفاظت محیط زیست یك روز و وزارت گردشگری هم یك روز برای پرنده‎نگری تعریف كرده است. اینها می‌تواند به پرنده‏نگری آسیب‏ برساند.»
 از نظر عباس عاشوری، پرنده‏شناس اما برای پرنده‎نگری باید كارهای دیگری هم انجام داد. با وجود این كه این پرنده‎شناس معتقد است كه در سال‎های اخیر ،پرنده‎نگری پیشرفت‌های خوبی داشته و اتفاقاً سایت‎های خوبی هم برای برگزاری تورهای پرنده‎نگری وجود دارد، اما باید كارهای دیگری هم برای پرنده‎نگری در كشور انجام شود.
عاشوری در این باره می‎گوید: «این اطلاع‏رسانی و ترویج سبك رفتاری مناسب برای پرنده‏نگری است كه باعث می‎شود در این حوزه پیشرفت
داشته باشیم.»
 به جز اینها او معتقد است كه راهنماهایی كه برگزاركننده پرنده‎‏نگری هستند، باید مجوز دریافت كنند و آمار دقیقی از آنها وجود داشته باشد و مهم‌ترین بخش هم این كه به راهنما‌‏ها آموزش داده شود. او معتقد است كه اگر كشور بخواهد كه در زمینه پرنده‎نگری پیشرفت داشته باشد، باید دید حرفه‏ای هم به این حوزه شكل بگیرد و چه مهم‎تر از این كه به راهنماهای تور آموزش داده شود.
پرنده‏نگری و دامگاه‎داری
 شاید یكی از تاثیرات مهم در توسعه پرنده‏نگری، كاهش دامگاه‏داری یا كاهش شكار غیرمجاز باشد. ‌اما در كشورمان بی توجهی به این مهم ‌باعث شده كه دامگاه‏داری افزایش پیدا كند. ‌هاشمی معتقد است چون زیرساخت‎های توسعه پرنده‏نگری در ایران، آماده نیست، این اتفاق نیفتاده و برای گردشگری كه برای پرنده‏نگری به منطقه حفاظت شده می‏رود، مشكلاتی وجود دارد. هاشمی تاكید می‏كند:‌ «هر سال هنگام مهاجرت پرندگان به كشورمان تعداد زیادی پرنده شكار می‎شود. نهاد مجری، نمی‏خواهد یا ناتوان است و نمی‌تواند جلوی شكار غیرقانونی را بگیرد.»
 نهادهای مردمی در پرنده‎نگری خوب فعالیت می‎كند، اینها اما همه در حالی است كه دولت در این زمینه‎ كارهای موثری انجام نداده است. در حالی كه می‎توان قوانین و ضوابط را تنظیم كرد و جلوی شكار بی‏رویه را گرفت.
در فصل مهاجرت، صدای شلیك گلوله، سكوت مناطق پرنده‌نگری را می‌شكند‌ در حالی كه نباید این اتفاق بیفتد. در كشورهای دیگر هم شكار وجود دارد اما همه چیز قانونمند است. عاشوری هم معتقد است: «هرچه صنعت پرنده‏نگری پیشرفت كند، شكار پرندگان كاهش پیدا می‏كند. تالاب‌ها بهتر حفاظت می‎شوند و همه اینها به حفاظت از محیط‌زیست منجر می‌شود.»
هاشمی دلیل شكار بی‏رویه در ایران و تاثیر منفی آن در پرنده‏نگری را ناتوانی در معرفی پرنده‏نگری در كشور می‎داند. با وجود این كه سایت‎های پرنده‏‎نگری خوبی در كشور وجود دارد، اما حقیقت این است كه برای پرنده‏نگری تعریف درستی ارائه نشده و بسیاری از گروه‏هایی كه در این حوزه كار می‏كنند، هدف مشخصی ندارند.
لازم به یاد آوری است زمانی این مشكلات بر طرف می‌شود كه‌ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست بایكدیگر تعامل كنند.
هاشمی توضیح می‏دهد:‌‌ «در ایران پرنده‏نگری شبیه به اقیانوسی است كه فقط به عمق یك میلی‌متری آن توجه می‎‏شود. اگر به پرنده‏نگری به معنی واقعی توجه شود، در زمینه شكار بی‎رویه و توانمند كردن جوامع محلی نیز می‌توان تاثیرگذار بود‌.» شكار غیرمجاز باعث می‎شود كه شانس توریستی كه سختی سفر را به جان خریده تا پرنده‏ای را تماشا كند، كاهش یابد.