گردشگر خارجی در خطر انقراض

گردشگر خارجی در خطر انقراض

 چهار فصل بودن ایران، وجود تالاب‎ها و جنگل‏های باستانی و نیز گونه‏های گیاهی فراوان باعث می‎شود ایران منطقه مناسبی برای مهاجرت پرندگان‌باشد و همین تنوع زیست را در كشور افزایش می‎دهد. همه این فرصت‏ها می‎تواند به رونق پرنده‏نگری در ایران بینجامد،  نزدیك به 550 گونه پرنده مهاجر و بومی در كشور وجود دارند. در این میان بیشتر از صد سایت پرنده‏نگری نیز در فعال است.
 بیش از 20 تالاب بین‏المللی هم ثبت شده‏اند كه فضای مناسبی هم برای پرنده‎نگری هستند. در كنار تالاب‎ها هم پارك‏های بسیار غنی وجود دارد. اینها همه در حالی است كه در سال حدود 15 تا 20 تور پرنده‏نگری برگزار می‏شود، اما سوالی كه باید به آن پاسخ داد این است كه توسعه پرنده‌نگری چقدر در جذب گردشگری خارجی موثر است‌.‌ هاشمی دراین باره می‏گوید:‌‌ «جز چند گونه پرنده كه خاص ایران است، مانند زاغ بور، شاید نمونه دیگری كه برای گردشگر خارجی جذابیت دارد در كشورمان وجود نداشته باشد‌.» او البته می‎گوید كه ایران، قابلیت‏های خیلی زیادی دارد و در صورتی كه قوانین و مقرارت حفاظتی و گردشگری در كشور تنظیم شود، ایران می‎تواند به مكان مناسبی برای پرنده‎نگری در جهان تبدیل شود. نظر عاشوری درباره جذب گردشگران خارجی به ایران متفاوت است.
او با اشاره به محدودیت‎هایی مانند تحریم، برای ورود به ایران یا تبلیغات منفی كه درباره ایران انجام می‏شود، مانع دیگری برای ورود به ایران نمی‌شناسد. جذب گردشگر خارجی به ایران، جنبه‏های دیگری هم دارد. جنبه‏هایی كه می‎تواند به نكته مثبتی برای جذب گردشگر تبدیل شود. موضوع اینجاست كه پرنده‎نگرهای جهانی به دنبال این هستند كه ركوردهای ‌پرنده‏نگری خود را افزایش دهند. پس طبیعی است برای این كه پرنده‏های بیشتری را به لیست خود بیفزایند، به ایران سفر كنند. حدود 9648 نوع پرنده در جهان شناسایی شده است ‌.
 پرنده‌نگرهایی هستند كه تلاش دارند عضو باشگاه 9000 تایی شوند؛ پرنده‏نگرهایی كه حدود 9000 پرنده را دیده‎اند و ایران هم مكان مناسبی برای آنهاست تا گونه‏های خاص پرنده‎ای را ببینند و به لیست‌شان اضافه كنند. عاشوری به نكته مهم دیگری نیز اشاره می‎كند. او می‏گوید: «نکته اینجاست كه بخش دولتی به این مهم توجه نمی‎كند. ما امروز از اتریش، فنلاند، جنوب شرق آسیا و آفریقا، گردشگر داریم‌. گفته می‎شود كه پرنده‏نگری حتی پردرآمدترین شاخه بوم‏‎گردی است. برای پرنده‎نگری در ایران باید هدف‌گذاری شود. همكاری و هماهنگی ارگان‏ها باید به حد مطلوب برسد‌. با تسهیل در ورود، با تربیت راهنماهای مجرب و با معرفی پرنده‎های خاص ایرانی، می‎توان صنعت پرنده‏نگری در ایران را رونق داد.