مردمی  با انتخاب‌های متعدد

سرپرست گروه شیلر از ذائقه موسیقایی ایرانی‌ها می‌گوید

مردمی با انتخاب‌های متعدد


گروه شیلر روزهای پایانی هفته گذشته باز هم در ایران روی صحنه رفت و به اجرای موسیقی پرداخت. این گروه آلمانی چند سالی است كه در ایران اجراهایی دارد كه مورد استقبال قرار می‌گیرند. البته این حال خوش یكطرفه نیست و گروه هم هر بار كه در ایران است یا كشور را ترك می‌كند، حال خوبی را با خود می‌برد كه در صفحات مجازی‌اش از آنها حرف می‌زند و از این طریق به هوادارانش در سراسر دنیا می‌گوید كه ایرانی‌ها مردمانی مهربان و خونگرم هستند.
ناگفته نماند كه گروه اردیبهشت امسال با همكاری نوازندگان ایرانی آلبوم «صبحدم» را هم منتشر كرده است. آلبومی كه البته در اجرای اخیرشان بخش‌هایی از آن بدون حضور نوازندگان ایرانی اجرا شد. به همین دلیل هم خبرگزاری ایسنا رفته سراغ كریستفر ون‌دیلن سرپرست این گروه موسیقی الكترونیك آلمانی و درباره این اتفاق و همچنین تجربه تازه‌ترین اجرایشان در ایران حرف زده است.
ون‌دیلن درباره تجربه اجرای موسیقی در ایران، بیان می‌كند: به نظر من سلیقه مردم ایران در پذیرش موسیقی بسیار باز است و ذهن بازی نیز برای گوش دادن به انواع موسیقی دارند كه این واقعا عالی است. دو سال پیش زمانی كه قطعات آرام بود، انرژی‌ها پایین می‌آمد به همین دلیل امسال سعی كردم سطح انرژی كارها را بالا ببرم.
او درباره حضور نداشتن نوازندگان ایرانی روی صحنه می‌گوید: تلفیق سازهای الكترونیك و ایرانی برای ساخت آلبوم استودیویی كار راحت‌تری است، ولی زمانی كه قصد ارائه همان قطعات را در اجرای زنده دارید، متوجه خواهید شد باید تنظیم متفاوتی را ارئه دهید. البته علاقه خاصی به اجرای پلی‌بك كه بخواهیم قطعات اصلی را با رایانه برای تماشاچیان پخش كنیم و در آن حین خودمان نیز چیزی را بنوازیم، ندارم.
ون‌دیلن می‌افزاید: از طرفی برای این‌كه بتوانیم از سازهای ایرانی در اجرا استفاده كنیم، تست‌های مختلفی را انجام دادیم مثلا از میكروفون‌های استودیویی استفاده كردیم و آنها را در سازها تعبیه كردیم تا ببینیم كیفیت صدای آنها پس از پخش شدن از بلندگوها چگونه خواهد بود؟ ولی به نتیجه موفقی نرسیدیم.
او سپس ادامه می‌دهد: البته این امر پروسه دشواری است و توضیح دادن درباره آن كار راحتی نیست و واقعیت این است كه تصمیم‌گیری برای اجرای قطعات آلبوم صبحدم بدون استفاده از نوازندگان ایرانی كار سختی بود، ولی از همه اینها كه بگذریم تجربیات شنیداری كه در این زمینه به دست آوردیم خیلی اهمیت دارند و باید براساس آنها عمل كنیم.