باز یادم رفت سُس بخرم!

چطور حافظه كوتاه‌مدت را تقویت كنیم؟

باز یادم رفت سُس بخرم!



فرض كنید برای درست كردن پیتزای امشب قرار بوده خرید كنید و اكنون كه به خانه برگشته‌اید، می‌بینید قارچ و سس كچاپ را فراموش كرده‌اید. حالا با ناراحتی باید برگردید و لیست خرید را كامل كنید. این اولین‌بار نیست كه این اتفاق می‌افتد. دفعه قبل هم خرید نان را فراموش كرده بودید. شاید اكنون كه این متن را می‌خوانید تجربیات زیادی از فراموش‌كردن لیست خرید یا فراموشی كد ملی هنگام پر كردن اطلاعات برداشت حساب در بانك یا از یاد بردن شماره تلفن منزل جدید و ... را به یاد بیاورید.
اگر حین خواندن این متن تجربیات مشابهی را به یاد می‌آورید، نگران نباشید. در این متن راهكاری به شما آموزش می‌دهیم كه به شما در خرید بدون فراموشی، به خاطر داشتن كد ملی یا شماره تلفن منزل جدید كمك می‌كند.
در ابتدا باید بدانید این اتفاق به علت ضعیف ‌شدن حافظه كوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد و البته می‌توانید به راحتی حافظه‌تان را تقویت كنید. می‌پرسید چطور؟
نتیجه تحقیقات دكتر دیوید مارتانت از دانشگاه اج‌هیل (Edge Hill)  لنكشایر در كنفرانس سالانه بخش روان‌شناختی جامعه روان‌شناسی انگلیس نشان داد انجام یك ورزش متوسط به این امر كمك می‌كند. در این تحقیقات از دو گروه شركت‌كننده سالم درخواست شد تا فهرستی از كلمات داده شده را یاد گرفته و بلافاصله به‌یاد بیاورند. از گروه اول درخواست شد پیش از یادگیری، تمرین ورزشی متوسطی (30 دقیقه دوچرخه‌سواری متوسط) را انجام دهند، در حالی كه گروه دوم استراحت می‌كردند. نتایج نشان داد افرادی كه قبل از یادگیری، ورزش كردند نسبت به كسانی كه پیش از آن فقط استراحت كرده بودند نتیجه بهتری به دست آوردند.
در آزمایش دوم از شركت‌كنندگان خواسته شد بین یادگیری و یادآوری 30 دقیقه صبر كنند. ورزش قبل یا بعد از یادگیری بهتر از استراحت بود، اما بهترین نتیجه زمانی بود كه شركت‌كنندگان بعد از یادگیری كلمات ورزش می‌كردند.
براساس نتیجه تحقیقات اگر به شما بگویم بعد از آن‌كه برای خرید از منزل بیرون آمدید، سوییچ اتومبیل را در جیبتان بگذارید و سوار دوچرخه شوید یا پیاده‌روی متوسطی داشته باشید، می‌توانید فاتحانه و بدون فراموشی، فهرست خریدتان را كامل كنید!
دكتر مارتانت می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد كه یك دوره متوسط از ورزش هوازی، حافظه كوتاه‌مدت شما را تقویت می‌كند. ورزش قبل از یادگیری، باعث یادآوری فوری می‌شود. یافته‌های ما با این عقیده سازگار است كه برانگیختگی جسمی باعث بهبود حافظه می‌شود و احتمال دارد افرادی كه نیاز به یادگیری اطلاعات دارند با ورزش ‌كردن از نتایج آن بهره‌مند شوند.»
نتیجه تحقیقات دیگر نشان می‌دهد ورزش موجب افزایش سطح پروتئینی در مغز به نام نوروتروفین می‌شود. نوروتروفین یكی از دلایل افزایش حجم هیپوكامپ (ناحیه‌ای از مغز است كه یادگیری و حافظه در آن اتفاق می‌افتد) است. نوروتروفین ماده‌ای است كه زنده‌ ماندن سلول‌های عصبی را تقویت می‌كند و برای به‌خاطر سپردن و یادگیری ضروری است.
هیپوكامپ نقش مهمی در به خاطر سپردن لیست خرید، كد ملی، شماره تلفن‌ها و نام اشخاص دارد. با انجام تمرینات ورزشی، میزان جریان خون در مغز، تعداد سلول‌های مغز و ترشح مولكول‌های محافظت‌كننده و حجم هیپوكامپ افزایش می‌یابد. به این ترتیب نه‌تنها شما می‌توانید حافظه‌تان را تقویت كنید، بلكه باعث به تعویق انداختن بیماری آلزایمر هم می‌شوید. ورزش كنید و از خوردن پیتزایی كه خرید سس كچاپ آن را فراموش نكرده‌اید لذت ببرید!
منبع: ScienceDaily