دریاچه ارومیه پر آب شد

دریاچه ارومیه پر آب شد


دریاچه ارومیه دوباره به روزهای خوش و پرآبی خود رسیده؛ پرآبی كه نه البته، به میزان آبی كه مسؤولان بتوانند با افتخار آن را از رسانه‌ها اعلام كنند و شاید جشن كوچكی هم برایش بگیرند؛ به سطح سه میلیارد و 260 میلیون مترمكعب و شاید هم كمی بیشتر.
این بار ما این خبر را به نقل از رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی منتشر می‌كنیم، یعنی از قول فرهاد سرخوش كه اعلام كرده روند كاهشی آب دریاچه با آغاز فصل بارش‌ها متوقف شد و طبق آمار میزان آب نسبت به هفته گذشته ۲۰ میلیون مترمعكب افزایش یافته است.
فرهاد سرخوش به ایرنا گفته مساحت نگین آبی آذربایجان نیز به 2۷۸۵ كیلومترمربع رسیده. همچنین وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته 10۱۴ كیلومترمربع و نسبت به هفته گذشته ۹ كیلومترمربع افزایش داشته است.وی با اعلام این‌كه تراز دریاچه ارومیه به 1۲۷۱ متر و ۲۴ سانتی‌متر رسیده افزود: ارتفاع دریاچه نسبت به سال گذشته ۹۴ سانتی‌متر و نسبت به هفته گذشته یك سانتی‌متر افزایش نشان می‌دهد.
سرخوش ادامه داد: این دریاچه به دلیل حل شدن نمك در برخی نقاط تا ۱۱۳ سانتی‌متر عمیق‌تر شده و همین امر در كنار بارش‌های مناسب و كاهش محسوس دما، میزان تبخیر آب در تابستان گذشته را كاهش داده است.
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی درعین حال از اشاره به تلاش‌ها و طرح و برنامه‌های دولتی هم غفلت نكرده و گفته قبل از تشكیل این ستاد تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر كاهش می‌یافت، اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشك شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به كمك دریاچه آمد.