مسافران  آفتاب

تقریبا 9 ماه مانده به المپیک توکیو، وضعیت سهمیه‌های کاروان ایران در رشته‌های مختلف به چه صورت است؟

مسافران آفتاب

 سرانگشتی هم كه بشماریم تقریبا 9 ماه تا المپیك بیشتر زمان باقی نمانده است، یعنی به فاصله یك چشم برهم زدن. ملی‌پوشان تا اواخر اردیبهشت، متناسب با رشته تخصصی و برنامه‌ای كه فدراسیون‌های جهانی آنها تدارك دیده‌اند شانس این را دارند كه برای حضور در المپیك سهمیه كسب كنند. تا اینجای كار آخرین سهمیه برای كاروان ایران را میلاد وزیری در تیروكمان و ماده ریكرو گرفته است. سهمیه‌ای ارزشمند كه می‌تواند در المپیك حتی به مدال هم ختم شود. تا این لحظه تیم ملی بسكتبال در میان‌ رشته‌های تیمی، احسان حدادی در پرتاپ‌ دیسك و حسن تفتیان، دونده سرعت دو و میدانی، نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان در تیراندازی موفق به كسب سهمیه المپیك شده‌اند.  همچنین در كشتی آزاد و فرنگی، ایران موفق شد از 12 سهمیه موجود، پنج سهمیه را كسب كند. اما هنوز چیزی تمام نشده است و درهای كسب سهمیه به روی ورزشكاران ایرانی باز است. طبق پیش‌بینی‌ها شاید بچه‌های ایران بتوانند بالای 60 سهمیه را كسب كنند. در المپیك ریو این تعداد 63 بود و خیلی ‌ها امیدوارند تا حداقل به نسبت المپیك قبلی تعداد سهمیه‌های ایران بیشتر شود.
بسكتبال اولین رشته تیمی كه سهمیه كسب كرد
بسكتبالی‌ها برای كسب سهمیه پیشگام بودند.  آنها در جام‌جهانی چین، موفق شدند سهمیه المپیك توكیو را به‌دست آورند. 17 شهریورماه تیم ملی بسكتبال موفق شد در رقابت‌های جهانی نخستین سهمیه تیمی ایران را برای بازی‌های ۲۰۲۰ كسب كند.
چهارمین حضور
احسان حدادی در المپیك
حدادی از ورزشكارانی است كه چهارمین حضور خودش در المپیك را تجربه خواهد كرد. او اردیبهشت ماه امسال بود كه موفق شد چهارمین سهمیه خودش را كسب كند.
احسان حدادی با ركورد 78/66 متر در مرحله نخست مسابقات دایموند لیگ دوحه قطر ضمن ایستادن در رده سوم، اولین دوومیدانی‌كار ایران لقب گرفت كه توانست سهمیه المپیك توكیو را
كسب كند. بهترین عملکرد حدادی در 3 حضور قبلی‌اش در بازی‌های المپیک به 2012 لندن برمی‌گردد که توانست مدال نقره را به‌دست آورد.
تفتیان
سهمیه دوم دوومیدانی را گرفت
سریع‌ترین دونده ایران در پاریس و حدود یك ماه قبل موفق شد در جریان لیگ دایموند سهمیه المپیك توكیو را كسب كند تا هم به دومین المپیك خود برسد و هم به دومین ورزشكار دوومیدانی‌كاری تبدیل شود كه موفق شده به المپیك ۲۰۲۰ برسد. او برای كسب این سهمیه با ثبت ركورد 03/10 ثانیه همه را امیدوار كرد تا بتواند در ژاپن تاریخ‌سازی كند و این امید را ایجاد كند كه می‌تواند آغازگر تحولی بزرگ در این رشته باشد.
تیر تیراندازان
زودتر از بقیه به هدف خورد
نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان دو تیرانداز ایرانی هستند كه در رقابت‌های مختلف انتخابی المپیك توانستند نخستین سهمیه‌های المپیك را كسب كنند. در ابتدا نجمه خدمتی در فینال تفنگ بادی رقابت‌های تیراندازی جام جهانی چین و كسب سهمیه المپیك پنجم شد و اولین سهمیه المپیك را در تیراندازی و البته در بین ورزشكاران ایرانی گرفت. بعد از آن آرمینا صادقیان، تیرانداز 17 ‌‎ساله تیم ملی ایران موفق شد سه ماه بعد از خدمتی سهمیه المپیك را كسب كند و به دومین نماینده ایران در مسابقات المپیك تبدیل شود. فاطمه كرم‌زاده و مهیار صداقت در ماده تفنگ هم سهمیه گرفتند و در ژاپن حضور خواهند داشت. این در حالی است كه هانیه رستمیان و جواد فروغی در تپانچه جواز حضور در المپیك را كسب كردند.
كشتی؛ نگران اما امیدوار
این دیگر برای همه عیان است كه بار بیشتر مدال‌ها در رویدادهای مختلف ورزشی را كشتی و وزنه‌برداری به دوش می‌كشند. كشتی‌گیران ایران در دو رشته آزاد و فرنگی تا اینجای كار پنج سهمیه كسب كرده‌اند. این در حالی است كه هنوز هفت سهمیه و البته چند مسابقه حساس و مهم مثل جهانی و قاره‌ای باقی مانده است كه كشتی‌گیران ایران این شانس را دارند تا در این رقابت‌ها بدرخشند و كسب سهمیه كنند. در رشته آزاد رضا اطری و حسن یزدانی و در رشته فرنگی علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی‌منجزی موفق به كسب سهمیه شده‌اند.
وزنه‌برداری؛ با دو سهمیه در المپیك
دوپینگ متعدد وزنه‌برداران در مسابقات مختلف باعث كاهش سهمیه‌های ایران شده است. ملی‌پوشان دو سهمیه در بخش آقایان و دو سهمیه در بخش خانم‌ها دارند كه البته در بخش خانم‌ها اعزامی صورت نمی‌گیرد. در بخش آقایان هم دو وزنه‌برداری كه امتیازهای‌شان بالاتر از بقیه باشد راهی این تورنمنت مهم جهانی خواهند شد.
سهمیه جودو پرید
سعید ملایی كه در صدر رده‌بندی دنیا قرار دارد به خودی خود سهمیه المپیك را كسب كرده است اما او كه به آلمان پناهنده شده قرار است زیر پرچم IOC در المپیك شركت كند. به همین دلیل سهمیه او برای ایران حساب نمی‌شود.
چشم‌انتظار سهمیه والیبال
مسابقات لیگ برتر والیبال روز گذشته در هفته دهم متوقف شد. این رقابت‌ها تا 50روز تعطیل است آن هم برای این‌كه ملی‌پوشان راهی اردو شوند و برای كسب سهمیه در چین بجنگند. این آخرین شانس برای والیبالیست‌های ایران است تا بتوانند در مسابقات انتخابی المپیك كسب سهمیه كنند.
دوچرخه‌سواری
ایران براساس رده‌بندی جهانی در جاده سهمیه المپیك گرفت.
تیراندازی با كمان
میلاد وزیری (سهمیه این رشته به كشور اختصاص پیدا می‌كند)