كجا نباید درخت كاشت؟

كجا نباید درخت كاشت؟


كاشت بذر و نهال و درخت كه عالی است، اصلا هم سفارش بزرگان دین است و هم مورد نیاز كشورِ نیمه بیابانی و بحران‌زده‌مان. اما كجا باید درخت كاشت؛ هر آدم هوشیاری می‌فهمد كه تمام مراتع و جنگل‌های عریان و كم‌درخت و هر زمین شخصی مساعد می‌تواند برای نهال‌كاری مناسب باشد و اصلا توصیه می‌شود. اما فكرش را بكنید یك نفر آدم مهربان درخت بكارد، اما درختانش را ببرد روی آثار تاریخی در زمین فرو كند، یعنی روی بقایای معماری یك شهر دوران هخامنشی و اشكانی! شما مسؤول بودید چه می‌كردید؟
اداره میراث فرهنگی خراسان شمالی كه صلاح دانسته از این فرد مهربان خلافكار شكایت كند و حكم محكومیتش را از دادستانی شهرستان مانه و سملقان بگیرد.
بقایای شهر باستانی به مساحت 110 هكتار، در محوطه تاریخی ریوی است و علی مستوفیان، معاون میراث‌فرهنگی خراسان‌ شمالی می‌گوید به شخص خاطی و سودجو اخطارهای لازم داده شده بود، با این حال او به كاشت نهال اقدام كرده است. البته او حالا باید تاوان كارش را پس بدهد و تاوانش هم كندن تك تك درختان كاشته شده روی محوطه باستانی است.  
محوطه تاریخی مذكور در سال 1346 ثبت ملی شده و به عنوان یكی از جاذبه‌های مهم خراسان شمالی قرار است در آینده نزدیك به سایت موزه گردشگری تبدیل شود./ جام‌جم دیلی