ملخ‌ها منتظر اعتبار نمی‌مانند!

هنوز اعتباری برای مبارزه با تهدید جدی آفت ملخ در کرمان در نظر گرفته نشده است

ملخ‌ها منتظر اعتبار نمی‌مانند!

یك طرف نگرانی و استرس كشاورزان كرمانی و طرف دیگر جلسه پشت جلسه برای حل یك تهدید بزرگ كه می‌گویند قرار است روی سر مراتع، زمین‌های كشاورزی و باغات كرمان سایه كند؛ تهدیدی كه دل خیلی‌ها را لرزانده؛ یك سو نگرانی و دلهره از نابودی سرمایه‌ای كه در دل زمین كاشته و امید به بار نشستن‌اش را داشتند و سوی دیگر هزار اما و اگر برای مقابله با بحرانی كه این بار در قالب لشكری از ملخ‌ها راه كرمان را در پیش گرفته! این حال و روز اهالی پهناورترین استان كشورمان است؛ آن هم درحالی كه خبرها از موج جدید ملخ‌هایی می‌گویند كه راه كرمان را در پیش گرفته‌ و قرار است تا نیمه بهمن به این استان برسند؛ ملخ‌هایی كه نه زبان كشاورزان و باغداران نگران را می‌فهمند و نه از اما و اگرهای جلسه‌های مسؤولان خبر دارند!

 برای مبارزه با ملخ كه به عنوان یكی از خطرناك‌ترین آفات تمام محصولات كشاورزی جهان شناخته شده، این‌طور كه به نظر می‌رسد فعلا دست كرمانی‌ها خالی است و بودجه ده میلیارد تومانی‌ای كه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان كرمان می‌گوید برای این مبارزه همه‌جانبه لازم است، فعلا در دسترس نیست؛ آن هم در حالی كه لشكر ملخ‌ها برای حمله به صف شده‌اند و كرمان از همین حالا برایشان به یك خوان گسترده تبدیل شده؛ سفره‌ای خوش آب و رنگ كه این بار از سه جبهه مورد هدف ملخ‌ها قرار خواهد گرفت.
ما این خبر را از قول ناصر طاهری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان كرمان می‌نویسیم. مدیری كه می‌گوید اولین گروه لشكر ملخ‌ها همان ملخ‌هایی هستند كه سال گذشته از ایران گذشتند و به سمت كشورهای هند و پاكستان رفتند، ملخ‌هایی كه امسال راه بازگشت در پیش گرفته‌اند و استان‌های جنوبی كشور از جمله كرمان را در مسیرشان دارند.
گروه دوم لشكر عظیم ملخ‌ها، به گفته طاهری همان ملخ‌هایی هستند كه طبق روال سال گذشته، از شبه جزیره عربستان، یمن و آفریقا، مهاجرت‌شان را به سمت كشور ما آغاز می‌كنند و طبق پیش‌بینی‌های سازمان فائو به احتمال زیاد از نیمه دوم بهمن امسال با توجه به افزایش نسبی دما، حوزه شمال استان كرمان را درگیر می‌كنند.
گروه سوم اما باقیمانده گروهی هستند كه سال گذشته پایشان به كشور باز شد؛ گروهی كه در این استان تخم‌گذاری كردند و حالا زمان تبدیل تخم‌ها به ملخ رسیده و این یعنی امسال ملخ‌ها هجومی همه جانبه به این استان دارند.
 همه در جست‌وجوی اعتبار
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان كرمان در توضیح بیشتر می‌گوید: سال گذشته چیزی بیش از 750 هزار هكتار در سطح كشور مبارزه با ملخ صورت گرفت كه این اتفاق بعد از سال‌های 1342 ـ 1340، قوی‌ترین هجوم ملخ در كشور بود، اما خوشبختانه مبارزه خوبی با ملخ‌ها صورت گرفت. در رابطه با هجوم دوباره ملخ‌ها طبق پیش‌بینی‌هایی كه انجام شده در سطح استان‌ها با استانداری‌ها مكاتبه شده كه هشدار ملخ جدی است و همه همكاران ما در سازمان حفظ نباتات پیگیر بحث اعتبار برای مبارزه با این آفت هستند.
 كار سخت می‌شود بدون اعتبار
طاهری در ادامه از رایزنی و گفت و گوی این سازمان با مسؤولان مختلف برای جذب اعتبارات لازم برای یك مبارزه سخت با ملخ‌های صحرایی خبر می‌دهد؛ اعتباری كه اگر تامین نشود، هیچ تضمینی برای حفاظت از مزارع و اراضی كشاورزی این استان از شر ملخ‌ها باقی نمی‌گذارد.
او می‌گوید: ما در استان كرمان در مجموع به ده میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ‌ها نیاز داریم كه یك میلیارد تومان از این اعتبار به حوزه شمال استان و 9 میلیارد تومان هم به حوزه جنوب استان باید تعلق بگیرد و امیدواریم با تامین این اعتبارات در مدت زمان باقی مانده بتوانیم مبارزه با ملخ‌ها را به نحو احسن انجام بدهیم.
تامین این حجم اعتبار كه به نگرانی فعلی كشاورزان و باغداران زیادی تبدیل شده به گفته طاهری به همتی همه جانبه نیاز دارد: «بخشی از این اعتبارات را مدیریت بحران استانداری تامین می‌كند، بخشی دیگر از سوی خود سازمان مدیریت بحران كل كشور تامین می‌شود و بخشی از آن هم توسط سازمان حفظ نباتات؛ تا به امروز هم 250 میلیون تومان از این اعتبار برای بخش ما تامین شده كه بخشی از آن نقد و بخشی از آن به صورت اسناد خزانه است.»
 كشاورزان نگران نباشند؟!
طاهری البته با تاكید بر این‌كه كشاورزان كرمانی نباید بابت مقابله با آفت ملخ نگرانی داشته باشند، می‌گوید: حتی اگر دولت اعتباری در این زمینه در اختیار سازمان نباتات قرار ندهد ما باید به وظیفه خودمان در این زمینه حتی با تامین هزینه از محل اعتبارات شخصی عمل كنیم.
این روزها پای ملخ‌های مهاجر به مدیریت بحران استان كرمان هم بازشده و در جلسات این سازمان ملخ هم یكی از سوژه‌های مورد بحث است؛ آفتی كه در یك چشم به هم زدن می‌تواند به بحرانی بزرگ تبدیل شود و خسارات زیادی به جا بگذارد. مجید سعیدی، مدیركل مدیریت بحران استان كرمان اما معتقد است مبارزه با آفات براساس ماده 14 قانون مدیریت بحران كشور، وظیفه سازمان جهاد كشاورزی و حفظ نباتات است و در این زمینه تعیین تكلیف‌های قانونی انجام شده؛ با این حال او هم قبول دارد وقتی هجوم آفت به شكلی می‌شود كه بخش‌های زیادی را درگیر می‌كند، سازمان مدیریت بحران هم باید در كنار سازمان حفظ نباتات و جهاد كشاورزی وارد گود شود.
 خودمان اما نگرانیم
سعیدی در توضیح بیشتر می‌گوید: از سال گذشته و ابتدای امسال اقدامات خوبی در این زمینه در استان كرمان انجام شد و توانستیم این آفت را در 162 هزار كیلومتر از اراضی استان كنترل كنیم، ولی از نظر امكانات و تامین هزینه‌ها، هنوز چیزی برای این ریزش جدید ملخ‌ها داده نشده و این نگرانی در سطح استان وجود دارد كه اگر ریزشی كه پیش‌بینی شده تا یك ماه یا نهایتا یك ماه و نیم آینده از راه برسد، در استان دچار مشكل شویم.
 سعیدی می‌افزاید: در حال حاضر لكه‌هایی به عنوان توده‌های پروازی در قسمت‌های جنوبی استان ما مشاهده شده‌اند، اما فعلا مشكل حادی به‌وجود نیامده، با این حال لازم است سازمان حفظ نباتات كشور براساس وظیفه قانونی‌اش، از محل اعتباراتی كه در اختیار دارد، سهم استان‌ها را بپردازد تا آمادگی لازم برای مبارزه با آفت ملخ در استان‌های درگیر به‌وجود بیاید.
ناگفته پیداست این آمادگی هنوز در این استان وجود ندارد؛ نشان به آن نشان كه رئیس سازمان جهاد كشاورزی جنوب كرمان یعنی سعید برخوری آخرین روز هفته گذشته وقتی از مشاهده نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در منطقه رمشك شهرستان قلعه گنج خبر داد، از مستهلك بودن خودروها و نبود اعتبارات لازم برای مبارزه جدی با این آفت در این منطقه گلایه و پیش‌بینی كرد وضعیت خطرناكی در زمینه مبارزه با ملخ در جنوب استان كرمان رقم بخورد. او به همین بهانه گفت: مبارزه با ملخ‌ها از توان ما خارج است، لذا مدیریت بحران به این موضوع ورود كند، چراكه طبق گزارش‌های فائو، امسال سه برابر سال گذشته شاهد هجوم ملخ‌ها به این منطقه خواهیم بود كه این مساله زنگ خطری جدی برای منطقه است.