حادثه در الفبا

حادثه در الفبا


احمد تیموری از زمره هنرمندان وفادار به سنت اصیل خوشنویسی است. او به سهم خود در همه سال‌های فعالیت هنریش كوشیده چنان كه می‌سزد حق خوشنویسی را ادا كند و تا حد امكان دامان هنرش را از آلایشِ هرآن چه ناشایسته برای خوشنویسی، منزه و پاك بدارد. تمركز بر خوشنویسی با همه لواحق و لوازمش و پرهیز از لغزش ذوق به چاه و چاله رنگ، یكی از مهم ترین ویژگی‌های شخصیتِ آثارش اوست موضوعی كه در دو دهه اخیر بسیاری از نورسیدگان و نام داران هنر خوشنویسی را چونان بیماری واگیر به خود مبتلا كرد و خوشنویس و خط اش را تا سطح هنر و هنرمندی اسیرِ پسند بازار عام تنزل داد.
نیك‌بختانه تیموری در همه این سال‌ها با ابرام بر اصالت زیبایی خط و توجه به اصول تركیب و تناسب به پسند رایج مبتذل با همه اغواگری و بازار مكاره‌ای كه داشت و دارد تن در نداد و هنر خوشنویسی را با قوت قلم و كشف تناسبات و تركیبات و تامل بر شاكله مفردات و حركات جزیی و كلی پاس داشت و یافته‌های ذوقی‌اش را با آن چه از مطالعه مستمر آثار خوشنویسان بزرگی چون میرعماد الحسنی، سید‌حسن میرخانی و عبدا... فُرادی دریافته بود درآمیخت و با كوشش و جوشش عاشقانه و مداوم به شأن و شوكت ویژه خود در خط نستعلیق رسید.
در آثار اخیر تیموری اعم از چلیپا و سیامشق و سطر و... تركیب‌هایی را شاهدیم كه بی‌كم و كاست و استوارند تركیب‌هایی كه مصداق واقعی عبارت سهل و ممتنع در هنر خوشنویسی به شمار می‌روند. چلیپا را در سنت خوشنویسی به درستی سنجه توانایی خوشنویس عنوان كرده اند در دوبیتی كه به شكل مورب بر صفحه نوشته می‌شود خوشنویس فرصت دارد تا توانایی خود را در خلق اثری منسجم موزون و متعادل از نظر شاكله كلمات و هندسه حروف و تركیب چهار مصراع با رعایت كلیه اصول زیبایی شناختی سنت خوشنویسی همچون تقارن، تناسب، توازن و دیگر عناصر پنهان كه اثر هنری ممتاز به نوعی از آن بهره‌مند است به منصه ظهور برساند. توفیق این خوشنویس در نگارش چلیپاهایی به قلم درشت نشان از استحكام قلم و توانایی ویژه او در رعایت نسبت‌های مناسب میان صفحه و خط دارد. سیامشق‌های تیموری از حیث تركیب‌بندی اهمیت ویژه‌ای دارند بداهه‌پردازی در تركیب سیامشق‌ها نشانی است از توانایی ذهنی هنرمند در سنجش ریتم، وزن و اندازه كلمات و حروف و تناسبات سواد و بیاض صفحه و عناصر نوشتاری بر یكدیگر و با یكدیگر. در سیامشق‌های اخیر استاد علاوه بر توجه به ساخت فضاهای متقارن، شاهد حركات چرخشی و دورانی در تركیب كل متن بر صفحه هستیم. این چرخش سماع گونه در كلمات حاصل ذوق خداداد هنرمند و تلاش‌های پیوسته اوست و از نوآوری‌های دشوار و
كم نظیر در عرصه سیامشق نویسی سنت خوشنویسی ایران به شمار می‌رود.
ضمیمه قاب کوچک