رقابت رنگ‌ها در انتخابات

نمادشناسی انتخاب رنگ توسط احزاب انگلیس

رقابت رنگ‌ها در انتخابات

مدت‌زمان بسیار اندكی تا فرارسیدن 12دسامبر (21 آذرماه) یعنی زمان برگزاری انتخابات سراسری و زودهنگام انگلیس باقی‌مانده است. بوریس جانسون و جرمی كوربین به‌عنوان رهبران دو حزب محافظه‌كار و كارگر، رقابت تمام‌عیاری را با یكدیگر بر سر كسب آرای عمومی آغاز كرده‌اند. احزاب لیبرال دموكرات، ملی‌گرایان اسكاتلند و برگزیت نیز هر یك سعی دارند بیشترین سهم ممكن را در شكل‌دهی آینده سیاسی و اجتماعی لندن به‌خصوص در دوران حساس و بحرانی فعلی ایفا كنند. این در حالی است كه بسیاری از تحلیلگران مسائل اروپا معتقدند حتی در صورت تعیین تكلیف نتایج انتخابات پیش رو بحران برگزیت همچنان تا سال‌ها به ‌مثابه یك ابر چالش امنیت و ثبات داخلی و بین‌المللی انگلیس را به چالش خواهد كشید. یكی از موارد جالب‌توجهی كه در انتخابات انگلیس نمود ویژه‌ای دارد، استفاده احزاب اصلی و حتی كوچك‌تر، از رنگ‌های نمادین است. این رنگ‌ها، علاوه بر این‌كه احزاب انگلیسی و طرفداران آنها را در حوزه تبلیغاتی و میدانی از یكدیگر تفكیك می‌كند، پیام‌آور نوع نگاه كلان احزاب و مؤلفه‌ها و اصول مورد حمایت آنهاست. در اینجا به بررسی رنگ‌هایی می‌پردازیم كه هر یك نماد یكی از احزاب انگلیسی در انتخابات سراسری پیش رو محسوب می‌شوند.

 حزب لیبرال دموكرات: رنگ نارنجی
رنگ نارنجی، نماد حزب لیبرال دموكرات و طرفداران آن محسوب می‌شود. رنگ نارنجی تلفیقی از دو رنگ زرد و قرمز است. جالب است بدانید حزب لیبرال دموكرات، تلفیق و تركیبی از دو جریان لیبرال و سوسیال‌دموكرات است.
 رنگ زرد نماد لیبرال‌ها محسوب می‌شود و رنگ قرمز نیز نماد سوسیال‌دموكرات‌ها. سوسیال‌دموكرات‌ها نیز به دلیل ریشه‌های مشتركی كه با حزب كارگر حتی بعد از جدایی رسمی از این حزب داشته‌اند، به همان رنگ قرمز به‌عنوان نماد خود پایبند هستند.
 هم‌اكنون حزب لیبرال دموكرات مخالف سرسخت خروج انگلیس در اتحادیه اروپاست. این حزب مطابق آخرین نظرسنجی‌ها، از حدود 12 درصد محبوبیت نزد رأی‌دهندگان انگلیسی برخوردار است.
این حزب سعی دارد در صورت حضور در دولت ائتلافی آینده (درصورتی‌كه بتواند همراه حزب كارگر در رأس معادلات سیاسی لندن حاضر شود) برگزاری همه‌پرسی دوباره بر سر برگزیت را در دستور كار خود قرار دهد.


 حزب محیط زیست، رنگ سبز
علاوه‌بر این چهار حزب اصلی، احزابی مانند حزب سبز در انگلیس، به دلیل تعلق‌خاطر خود به حوزه محیط‌زیست، با نماد رنگ سبز شناخته می‌شوند. دقیقا مانند احزاب سبز در سراسر اروپا و دنیا. همچنین برخی احزاب انگلیسی كه ظهور و فعالیتی كوتاه‌مدت داشته‌اند نیز در همان مدت محدود از نمادی رنگین برای معرفی خود استفاده كرده‌اند. به‌عنوان‌ مثال حزب طرفدار رفراندوم در انگلیس كه دهه 1990 فعالیت داشت، رنگ صورتی را نماد خود می‌دانست. درهرحال، در میان منازعات سیاسی احزاب انگلیسی در انتخابات سراسری پیش رو، شاهد به گردش درآمدن رنگ‌ها و نمادهای رنگین در فضای سیاسی و اجتماعی این كشور، از تجمع‌های انتخاباتی تا منازعات داخلی خواهیم بود. رنگ‌هایی كه حتی پس از برگزاری انتخابات نیز به‌عنوان نمادهای احزاب اصلی و فرعی انگلیس باقی خواهند ماند.


 حزب برگزیت: رنگ سیاه‌وسفید
حزب برگزیت كه طرفدار خروج سخت از اتحادیه اروپاست، بیشترین قرابت فكری و سیاسی را به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریكا و كاخ سفید دارد. نكته جالب‌توجه این‌كه ترامپ نیز طرفدار تحقق برگزیت سخت و عدم توافق لندن -بروكسل باهدف تسلط تجاری و اقتصادی واشنگتن بر لندن است. رنگ سیاه ( با تلفیقی از رنگ سفید) رنگ نمادین حزب برگزیت محسوب می‌شود. در اروپا و غرب، معمولا رنگ سیاه نماد آنارشیسم و فاشیسم محسوب‌می‌شود.  رویكرد اجتماعی و سیاسی حزب برگزیت در انگلیس نیز دقیقا بر مبنای همین دو رویكرد و نگاه كلان شكل‌گرفته است. تعلق‌خاطر فاشیست‌ها به رنگ سیاه، در جامعه انگلیس نیز كاملا مسبوق به سابقه بوده است. در بین سال‌های 1920 تا 1930 میلادی، از طرفداران فاشیسم در انگلیس، تحت عنوان سیاه پوشان یاد می‌شد.


 حزب كارگر: رنگ قرمز
حزب كارگر، اصلی‌ترین حزب و جریان اپوزیسیون دولت فعلی انگلیس را تشكیل می‌دهد. جرمی كوربین، رهبر این حزب طی سال‌های گذشته، نسبت به سران قبلی این حزب مانند تونی بلر و گوردون براون مواضع نسبتا متفاوتی را ابراز كرده است. قرمز، رنگی است كه طرفداران حزب كارگر به آن علاقه زیادی دارند و این رنگ را نماد حزب متبوع خود می‌دانند. شبكه سی ان ان در خصوص چرایی انتخاب رنگ قرمز به‌عنوان نماد حزب كارگر می‌نویسد: «به‌طوركلی، رنگ قرمز نماد اتحادیه‌های كارگری و جریان‌های سوسیال‌دموكرات است. این رنگ، به صورتی گسترده برخاسته از ارزش‌های كارگری و چپگرایانه است. رنگ قرمز از زمان وقوع انقلاب فرانسه، نماد خون كارگرانی است كه در مبارزه با زورگویی و ظلم كارفرمایان خود و به دلیل ایستادگی در برابر آنها (و اعتراض در برابر نظام سرمایه‌داری) جان خود را از دست داده‌اند. نماد «گل سرخ» كه كوربین و دیگر مقامات حزب كارگر انگلیس همواره از آن استفاده می‌كنند نیز ریشه در همین نگاه تاریخی دارد. از ابتدای قرن بیستم، رنگ قرمز نه‌تنها نماد حزب كارگر انگلیس، بلكه نماد احزاب كارگر و چپگرا در دیگر كشورها بوده است.»


 حزب محافظه‌كار: رنگ آبی
حزب محافظه‌كار به رهبری بوریس جانسون نسبت به دیگر احزاب انگلیس از وضعیت بهتری در نظرسنجی‌ها برخوردار است. میانگین آخرین نظرسنجی‌ها در انگلیس نشان می‌دهد این حزب با كسب حدود 42 درصد آرا، از برتری 9 درصدی نسبت به حزب كارگر( با كسب 33 درصد آرا) برخوردار است. این حزب فعلا طرفدار برگزیت نرم یا خروج همراه با توافق صورت گرفته میان جانسون و سران اتحادیه اروپاست. سران و طرفداران حزب محافظه‌كار، بیشتر رنگ آبی را نماد انتخاباتی و حزبی خود قلمداد می‌كنند. البته حزب محافظه‌كار برای نشان دادن تعلق‌خاطر خود به انگلیس سعی كرده است از تلفیق سه رنگ آبی،قرمز و سفید(رنگ‌های به كار رفته در پرچم این كشور) به‌عنوان نماد حزبی خود استفاده كند. با این حال، رنگ آبی اصلی‌ترین نماد حزب محافظه‌كار محسوب می‌شود. رنگ آبی به‌طوركلی در حوزه تبلیغات سیاسی و انتخاباتی، نماد ثروت ومحافظه‌كاری است.