مقوله آب گازدار چیست؟

مقوله آب گازدار چیست؟

 چندی پیش در میان جمعی از همكاران درخصوص آب گازدار حرف و حدیث‌هایی مطرح شد. یكی می‌گفت این محصول مشابه نوشابه‌های گازدار مضر است و می‌تواند آسیب‌رسان باشد. دیگری معتقد بود محصول مورد نظر ضرر چندانی ندارد و حتی مصرف روزانه آن بی‌خطر است. نفر سوم هم بر این باور بود كه مصرف گهگاه آن به‌خصوص همراه غذاهای فست فود می‌تواند جایگزین مناسب نوشابه باشد، اما واقعیت موضوع چیست و آیا می‌توان آب‌های گازدار را در برنامه غذایی روزانه وارد كرد؟
آب گازدار كه با نام‌های آب كربناته یا سودا نیز شناخته و معرفی می‌شود از مواد اولیه تهیه نوشابه‌های گازدار است و در اثر تزریق تحت فشار دی اكسید كربن به آب به‌دست می‌آید.
این محصول برخلاف نوشابه‌های گازدار كه حاوی شكر، اسانس، رنگ، اسیدهای خوراكی و مواد نگهدارنده است فاقد هرگونه افزودنی و كالری به غیر از دی اكسید كربن بوده و از نظر تركیبات فوق مضرات نوشابه‌های گازدار را ندارد، اما این پرسش مطرح است كه وقتی مایعات گازدار می‌شود، می‌تواند برای سلامت مخاطره‌آمیز شود؟  
گرچه این محصولات به دلیل گازدار شدن،PH  آنها از حالت خنثی خارج شده و مقداری اسیدی می‌شود اما در مقایسه با نوشابه‌های گازدار اسیدیته بالایی ندارد و آسیب‌های جدی پوكی استخوان، حل شدن مینای دندان و افزایش اشتها را نخواهد داشت و برای كسانی كه عادت به مصرف نوشابه‌های گازدار دارند یا به‌دلیل بی‌میلی به آب آشامیدنی دچار كم آبی یا یبوست‌های مزمن می‌شوند یا برای كودكانی كه طی روز به دفعات از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌كنند گزینه مناسبی است و مصرف گهگاه آن مشكل زا نخواهد بود.
البته در بازار مایعات گازدار طعم دار شده‌ای موجود است كه حاوی مقادیری شكر، نمك، اسیدهای خوراكی، اسانس یا برخی از افزودنی‌های دیگر است كه توصیه می‌شود هنگام تهیه آب‌های گازدار به تركیبات مندرج روی بسته بندی محصول دقت كنید كه حاوی چنین تركیباتی نباشد.
آب‌های گازدار مشابه آب‌های معدنی حاوی املاح و مواد معدنی نیستند و با آب‌های حاوی اكسیژن تشابهی ندارد.
محصولاتی كه با عنوان آب با اكسیژن اضافه در بازار عرضه می‌شود از انواعی است كه به جای دی‌اكسیدكربن به آنها اكسیژن تزریق شده و اغلب برای ورزشكاران كاربرد داشته و برای افراد عادی با فعالیت و تحرك روزانه كه به سهولت می‌توانند اكسیژن بدن را از طریق تنفس تامین كنند، توصیه نمی‌شود.