تالار در خون

جزئیات آتش سوزی مرگبار سقز در گفت‌وگوی جام‌جم با شاهدان

تالار در خون

انفجار و آتش سوزی در تالار عروسی در شهرستان سقز 11 كشته و بیش از 40 مجروح برجای گذاشت. شاهدان ماجرا در گفت‌وگو با جام‌جم جزئیات این حادثه مرگبار را تشریح كردند.
صدای موسیقی و شادی فضای تالار عروسی مانگه شه‌و را پر كرده بود و مهمان‌ها تلاش می‌كردند شبی شاد و به یاد ماندنی برای عروس و داماد رقم بزنند و آنها را راهی خانه بخت كنند. كسی خبر نداشت سرنوشت، حادثه‌ای شوم را برایشان رقم زده است. صدای ساز قطع شد و مهمانان به سالن شام دعوت شدند. عقربه‌های ساعت، 21 و 30 دقیقه پنجشنبه، چهاردهم آذر 98 را نشان می‌داد كه ناگهان انفجاری رخ داد وشعله‌های آتش از كپسول‌های گاز زبانه كشید. فریاد «آتش، آتش، فرار كنید» سالن را پر كرد.
مهمانان به سمت در خروجی دویدند اما دهانه در كوچك بود و چند نفر زیر دست و پا گیر كردند. دقایقی بعد خودروهای اورژانس و آتش نشانی مسیر تالار در دو كیلومتری سقز را پیش گرفتند و صدای آژیر آنها خبر از حادثه‌ای ناگوار در شهر داشت.  چند دقیقه بعد فیلم و عكس‌های حادثه در فضای مجازی منتشر شد و همه از حادثه‌ای مرگبار با خبر شدند. در كنار فیلم و عكس‌های تالار و قربانیان، عكس كودكی چهار ساله به نام هه ژین، بیم و امید را در دل اهالی شهر رقم زد. این كودك از مهمانان جشن عروسی بود كه بعد از حادثه ناپدید شده بود. خانواده اش از مردم برای یافتن او كمك خواسته بودند. چند ساعت بعد اعلام شد، او را یكی از مهمانان به
خانه اش برده اما صبح جمعه جسد او میان 11 قربانی این حادثه شناسایی شد.
11 كشته و 42 مصدوم
به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار كردستان، حادثه آتش سوزی تالار عروسی سقز ۱۱ كشته بر جا گذاشت كه شامل پنج كودك، پنج زن و یك مرد است.  حسین خوش اقبال در گفت‌وگوبا ایرنا افزود: این حادثه در اثر نشت شیلنگ گاز متصل به بخاری به وقوع پیوست و در آن علاوه بر كشته شدن ۱۱ نفر از مهمانان، ۴۲ نفر دیگر نیز مصدوم شده‌ و توسط نیروهای امداد و اورژانس به مراكز درمانی منتقل شدند كه حال سه نفر از آنان وخیم گزارش شده است.
وی با بیان این كه بیشتر جانباختگان كودك هستند كه موقع خروج زیر دست و پای جمعیت مانده‌اند، اضافه كرد: مصدومان این حادثه
 اكنون در بیمارستان تحت درمان و مداوا هستند.
علت حادثه مرگبار
رئیس سازمان آتش نشانی سقز درباره علت حادثه گفت: مسؤولان تالار مانگه شه‌و برای گرمایش محوطه داخلی از چند بخاری متصل به كپسول گاز مایع استفاده كرده بودند و علت اصلی آتش سوزی نشت شیلنگ گاز متصل به یكی از بخاری‌ها بوده است.
محمد دولتی افزود: این كپسول‌های گاز مایع را به دلیل این كه مایع داخل آن بهتر جوشش پیدا كند و گاز به راحتی منتقل شود، داخل آب گذاشتند و شعله‌ای هم زیر این كپسول‌ها قرار داده بودند كه طبق اعلام كارشناسان ما این شعله باعث شده شیلنگ انتقال گاز ذوب شده و گاز از آن نشت كند و در نتیجه باعث انفجار و آتش سوزی شود.
وی تاكید كرد: هیچ كس به دلیل سوختگی ناشی از آتش سوزی كشته نشده و به محض آتش سوزی، مردم برای خارج شدن از تالار به سمت درهای خروجی تالار هجوم می‌برند كه تعدادی زیر دست و پا مانده و به علت خفگی و كمبود هوا جان خود را از دست دادند.
اسامی جانباختگان
با اقدامات پزشكی قانونی هویت ده نفر از جانباختگان شناسایی شده ولی هویت یكی از آنها که دختر است هنوز مشخص نیست. بر اساس اعلام پزشكی قانونی، ۱- مونا حسن پور سه ساله 2 - منیژه رحمانی ۴۵ ساله ۳- ماهان بهرامی پنج ساله ۴- آرشام رسولی چهار ساله ۵- محمد شریف رضایی ۷۰ ساله ه۶- سوژین قادرزاده پنج ساله ۷- هه ژین چهارساله ۸- سعادت علیزاده ۹- عایشه محمودی ۱۰- هاجر پسندی در این حادثه جان  خود را از دست دادند. هه ژین و عایشه محمودی مادر و دختر بودند كه در این حادثه جان باختند.
استاندار كردستان هم دیروز - جمعه - را در استان عزای عمومی اعلام كرد. دادستان سقز هم از تشكیل پرونده قضایی برای این حادثه خبر داد و گفت: مدیر تالار بعد از این حادثه متواری شده  و دستور بازداشت او صادر شده است.



روایت مهمانان از حادثه

مصدومان حادثه در بخش اورژانس بیمارستان بستری هستند و اغلب آنها دچار شكستگی و تنگی نفس شده‌اند. یكی از آنها كه در این حادثه برادرزاده اش را از دست داده، می‌گوید: برای شام در حال رفتن به طبقه بالا بودیم كه ناگهان صدای انفجار آمد و بعد از آن شیلنگ كپسول‌های گاز شعله ور شد. همزمان برق تالار هم قطع شد و مهمانان وحشت زده به سمت در دویدند. در خروجی كوچك بود و چند نفر روی زمین افتادند و مهمانان از روی آنها رد شدند. یك زن را دیدم كه زیر دست و پا افتاده بود. برگشتم او را نجات دهم كه خودم هم زیر دست و پا گیر كردم.
یكی دیگر از مصدومان هم گفت: شیلنگ كپسول گاز مایع، آب شده و آتش گرفته بود. یكی از كاركنان تالار سعی كرد مانع آتش سوزی شود اما دستانش سوخت و شیلنگ را رها كرد. بعد هم شعله‌های آتش زبانه كشید . چند نفر فریاد زدند فرار كنید و همه به سمت در خروجی رفتند كه این فاجعه رخ داد. وی از رفتار برخی افراد حاضر در محل گلایه كرد و افزود: متاسفانه برخی افراد به جای این كه كمك كنند در حال فیلمبرداری از محل حادثه بودند.