بازگشت حامد به خانه

سرنوشت تلخ پسر ناشنوای ایرانی که به اشتباه به افغانستان منتقل شده بود

بازگشت حامد به خانه



نوجوان ناشنوای ایلامی كه اشتباهی به جای اتباع افغان به كشور افغانستان فرستاده شده و در آن كشور گم شده بود، دو روز پیش پیدا و به كنسولگری ایران در هرات منتقل شد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، 20 آبان امسال ناگهان حامد 18 ساله از محل زندگی‌‌شان در بخش مهر شهرستان ملكشاهی ایلام غیبش زد.پدر حامد كه عشایر و دامدار است، مفقود شدن پسرش را به ماموران پلیس ایلام اطلاع داد. آنها به دلیل این‌كه حامد با موتورسیكلت از خانه رفته بود تمام پاركینگ‌های موتور در شهر ایلام را گشتند اما خبری از پسرشان نبود.
چند روز بعد از گم شدن حامد، خبر دستگیری او در خرم‌آباد به خانواده‌اش رسید. عموی حامد در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم در این مورد گفت: حامد با موتور به خرم آباد رسیده بود و آنجا به او مشكوك شده بودند و به گمان این‌كه او اتباع افغان است بازداشتش كرده بودند. حامد ناشنواست و نتوانسته بود در مورد هویت خود اطلاعاتی به ماموران دهد. ظاهرا تلفن‌همراهش را هم قبل از دستگیری دزدیده بودند. برای همین نتوانست با خانواده تماسی بگیرد تا كمكش كنیم. برای همین ماموران او را به اردوگاه اتباع افغان در اراك و سپس به مشهد و بعد هم به افغانستان منتقل كردند.
بعد از این‌كه سرنوشت حامد مشخص شد،تلاش خانواده او و همچنین ماموران برای پیدا كردن او در افغانستان آغاز شد و عمو و پسرعموی حامد به افغانستان سفر كردند.
روز گذشته كنسولگری ایران در هرات بالاخره حامد را پیدا كرد.پدر حامد در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد پیدا شدن حامد گفت:حامد در راه رسیدن به افغانستان با چند جوان افغان دوست شده بود و چون نمی‌توانست صحبت كند، آنها گمان كرده بودند پسرم اهل كابل است و با ماشین او را راهی كابل كرده بودند. ظاهرا مقداری هم پول افغان از سازمان ملل به او داده بودند كه نمی‌دانم چرا و به چه دلیل، اما با همان پول حامد خودش را به شهر نیمروز افغانستان رسانده بود. آنجا به یك هتل رفته بوده و كاركنان هتل می‌خواستند او به عنوان كارگر آنجا كار كند. برای همین، حامد از آنجا هم فرار كرده و بار دیگر خودش را به هرات رسانده بود. آنجا بود كه بار دیگر ماموران هرات او را دستگیر كردند و این بار به دلیل این‌كه عكس او در اختیار كنسولگری بود، حامد شناسایی و تحویل كنسولگری داده شد.وقتی با ما تماس گرفتند و خبر پیدا شدنش را به ما دادند، من و مادرش از خوشحالی سجده شكر كردیم.
كامل آس، پدر حامد كه به‌جز حامد یك فرزند ناشنوای دیگر هم دارد، در ادامه گفت: چهار فرزند دارم و الان همسرم دوقلو باردار است و تا آخر ماه دو فرزندم دنیا می‌آیند.حامد به قصد سفر مشهد خانه را ترك كرد. برای همین بعد از پیدا شدنش، آقای خاكسار، قائم‌مقام آستان قدس رضوی با ما تماس گرفت و از پسرم به عنوان مهمان ویژه امام رضا(ع) دعوت كرد كه به مشهد برود. الان حامد در هرات است و برادر و برادرزاده‌ام، با اولین پرواز از كابل به هرات می‌روند و بعد با حامد راهی مرز دوقارون تایباد شده و وارد ایران می‌شوند. از همان جا یكراست به مشهد خواهند رفت.
عمه حامد در مورد علت تصمیم این نوجوان برای سفر به مشهد این‌طور توضیح داد: حامد عكس حرم امام رضا(ع) را در خانه برادرم دیده بود. بعد یك روز داشت با من سریال یوسف پیامبر را تماشا می‌كرد. صحنه شفا گرفتن زلیخا، حامد را خیلی منقلب كرد. به تصویر امام رضا(ع) اشاره می‌كرد و بعد دستش را روی گوش و دهانش گذاشت و به من فهماند كه او هم دلش می‌خواهد شفا بگیرد. همین فكر بود كه او را مشتاق زیارت امام رضا(ع) كرد.